Alla inlägg under februari 2011

Av Sebastian Alexander - 20 februari 2011 19:38

Gookväll alla söta!


jösses vad min förkylning höll i sig, hela veckan har jag legat med feber, snorig och slemhosta. Vi ringde sjukvårdsupplysningen och de sa att efter 4 dagar med feber skulle man söka läkare. vi ringde till dagis också och berättade att vi skulle vara hemma längre än vad vi trott från början och då sa fröken att det var flera barn på avdelningen som var hostiga och som hade haft feber i 4-5 dagar. Vi var lite iskalla o väntade med att åka till läkaren fast jag haft feber i 4 dagar. På torsdagmorgon, den femte dagen så vaknade jag UTAN feber men fortfarande väldigt hostig o snorig. Därför var vi hemma på fredagen också, man måste vara en dag feberfri innan man går till dagis. Så i morgon är det dagis igen, mot dagiset och alla kompisar!!


En ganska så frisk sötnos!


Appråpå dagis så ska jag o mamma göra trolldeg i morgon, vi har sånt på dagis och jag brukar sitta med det på morrnarna när mamma lämnar mig, så då tänkte vi fixat lite sånt här hemma också så jag kan leka med det o visa mina färdigheter :)


Förresten, om ni är intresserade (annars har jag att läsa när jag blir äldre höhö) så ska man inte ge barn alvedon längre, utan helst ipren och bara iaf febern är högre än 38,5 annars ska kroppen själv ta hand om febern. MEN det skiter vi i, vi köpte alvedon ändå för det verkade så krånligt med ipren.. vi är så tuffa o trotsar allt o alla höhöhö


Mamma vill gärna att jag nämnar att hon är väldigt sjuk nu.. så ni tycker lite synd om henne :) Hon har haft frossa under helgen, jätteförkyld o ont i halsen när hon sväljer.. ja.. vad synd om dig mamma.. buhu.. stackare! S då går vi vidare! :) Förresten så läste mamma på nätet, när hon var gravid med mig, att det itne var br aatt gravida tog nässpray så hon har aldrig tagit det, bara renässans ibland om det varit jobbigt.. men nu har hon varit sååååå täppt i näsan så hon googlade igen på näspray och man får juh VISST ta nässpray!! Hon kastade sig i medicinskåpet o trök in hela flaskan nästan.. efter några minuter så jublade hon o sa till pappa "JAG HAR HAFT MUNNEN STÄNGT I TVÅ MINUTER NU" hon har alltså behövt ha munnen öppen hela dagar/nätter för att få luft.. pappa sa att han önskar hon haft munnen stängd längre.. HÖHÖHÖ min coola pappa! *kärlek*


  

åhh.. blev alldeles mätt av mackan mamma.. o trött.. paltkoma som pappa säger.. byfolk.. de säger så konstiga saker, jag o mamma har aldrig hört det ordet förr..


Vi var på Nickis idag och lekte med Moa och Hugo. Moster o sällskap... (höhöhö9 följde med också plus mamma o pappa dårå. Vi var där 1 ½ timme sen åkte vi och käkade lite. Jag var fortfarande lite hängig o trött i kroppen efter förkylningen så jag lekte lite grann, åkte ruschkana med moster och med pappa, sen gick jag mest omkring, tittade på alla andra barn o gosade med mamma. Appråpå det så vill mamma gärna berätta att jag komit in i nån fas, så fort nån annan har en leksak, så måste jag ta den.. vilket jag vet att man inte får, för man ska dela och respektera att. blabalblabla *somnar* skit sak samma, vill jag ha en grej så tar jag den, det uppskattas inte alltid.. vi får väl se vem som vinner i sluttampen (säger man så) i slutet alltså... jag har även börjat rynka på ögonbrynen när jag blir tillsagd, då tittar jag ARGT på den som skäller mig, drar ner ögonbrynen, drar upp axlarna och... SUCKAR och tittar ner i golvet... det är ju inte ofta mamma o pappa kan hålla sig för skratt när jag gör så.. o då brukar jag sucka nåra fler gåner bara för att :) Mamma tycker jag ser sååå gullig ut när jag rynkar ögonbrynen o de är ju inte meningen, jag ska juh vara arg o tuff.. måste nog slipa lite mer på detta.


Jaa när vi ändå håller på så nådde vi en milstolpe idag, vet ni vad jag gjorde?! Mamma sprang o hämtade kameran men då vill jag inte längre.. men jag kan avslöja.. sätt er ner, el håll nån i handen men idag söndag den 20 februari 2011 så hittade jag mina fickor på byxorna, stoppade ner händerna i dom o ställde mig lite snett o posade... är det itne fantastiskt så säg! *IRONI* sen stod jag så ett tag, tog ur händerna, stoppade i händerna o posade, tog ur händerna.. osv..  grymt jao!


  

Nää jag vill inte visa vad jag lärt mig.. jag har nyss vaknat o orkar inte vara med på bild, leave me alone!

  

Nu är jag så himla trött.. måste.. sova.. oj.. nu sover jag redan :) PUSSPUSS natti


  

Av Sebastian Alexander - 15 februari 2011 19:11

usch o blä, jag har gått o blivit sjuk.. rejält sjuk också :( slemhosta, snorig o hög feber. Jag har haft 39graders feber i tre dagar nu så mamma ringde o kollade med sjukvårdsupplysningen men de sa att man ska söka läkare efter 4 dygn så hade det inte blivit  bättre till i morgon kväll skulle vi åka upp. Så har jag fått hostmedicin också och det har faktiskt hjälpt lite.. o nässprayen hjälper.. gött! Mamma har varit hemma denna vecka, o allt vi gjort är att ligga i soffan o kolla på "cars" och "fåret shuan" o sovit.. jag har fått i mig två mackor i dag och badat, mamma sa att jag var piggare idag och jag känner mig liite piggare också.. vi får se. det klias så sjukt mycket i mina tänder också, så säkert därför jag har feber o så också..


I söndags var vi till nekp o hälsade på farmor, hon hade en liten försenad födelsedagsmiddag så då var pappa, peter, daniel med familj inbjudna. Jag hade feber o snorig redan då så jag hängde mest i mammas knä o var varm o trött.. jag lekte lite med Ville (katten) och plinkade lite på keybordet men jag var mest hängig.. fick jättegod plockmat hos farmor, ojojoj så gott det var! Mamma mådde inte så jättebra heller så efter några timmar fick vi ge upp och åka hem. Jag somnade i bilen, och sov sen för resten av natten.


  

Så här gör man Linus, man måste locka fram katten med snöret först..


  

men.. han kom juh ändå inte fram.. försök få tag i han Linus.. jag går o spelar o sjunger lite så länge


 

lalala... lalalalalla.. LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA *sjunger fint*


  

*trummar på keyborden... * plingplongplingplong.. shit vilka riff jag gör (el vad de nu heter på keybord)


  

Tjejerna bara flockas runt mig.. tjena Nora, vill du sitta i mitt knä medan jag sjunger för dig?


  

Ajust de.. det är ju sant.. kanske bäst om jag sitter i ditt knä.. jag är ju ganska liten så bäst så här kanske..


Mamma köpte linne o kalsonger åt mig som jag inte använt nångång, men nu när jag hade feber så tyckte hon att jag kanske skulle sova lite svalt så hon rotade fram kläderna.. ja... jag vet inte.. bilden på "cars" är juh fin men.. ja..... sen kanske jag aldrig kommer använda dessa kläder mer.. mamma satt hela tiden o sa "åhhhhh så söt han är, han har KALSONGER på sig" som om att de ksulle vara värsta grejjen, i dont know.. men.. så här ser det ut :)


  


 

Woot?! vad är det där som jag ser? det verkar vara nått man kan äta..? ! Måste kolla närmare..


  

Jag provsmakar.. mhmm...... ÅH!


 

Det var juh en majskrok! MUMS! *äta äta äta*


  

Jag? Nä nu ska vi tänka efter här.. om jag ätit nått...  nää jag har inte ätit nått... varför tror du det mamma?


  

jaha du menar för att jag håller i en semla.. jaahaa... jaa... jaa....... jaaa.... *funderar på en bortförklaring*


 

Jo serru att jag har fått ny mössa, gissa med vem "cars"! Min nya favorit, allra helst bägarn!

(en scen i bägarnfilmen så säger han ett mening som mamma upprepar HELA tiden, pappa o jag kommer fan tysta henne snart höhöhö hon säger jämt "JAG KOMMER FRÅN KYLARKÖPING BLÄÄÄÄ *LIPAR*" bärgarn säger så på ett speciellt sätt o så lipar han el typ.. säger lalala med tungan... suck så nu när det varit så kallt går hon hela dagen o säger "JAG BOR I KYLARKÖPING LALALALA *lipar med tungan*)


  

En till bild, sen räcker de.. jag tror dom sett hur mössan ser ut nu.. tack för det!


  

ja du kanske inte hörde mig mamma, no more picture, mormor = inte fler bilder! Bråka inte med en sjukling, då hostar jag på dig! *hotar*


På alla hjärtansdag fyllde söta fina morfar år, vi var hem till mormor o morfar på dagen o hjälpte med tårta. Jag hade feber o hosta så jag gjrode inte så mycket.. hjälpte lite med tårtan annars satt jag mest o myste med mormor. GRATTIS I EFTERSKOTT (IGEN) MORFAR! Hoppas teckningen blev fin :) Du har väl satt upp den?! *hotar med fingret*


mamma fick INGET av pappa på alla hjärtans dag, han hade glömt bort det.. mamma var inte glad. mamma hade köpt blommor, kort och gjort ett fint armband till pappa............. tar kort på det i mrogon får ni se, det var faktiskt väldigt fint....


 

Mysmormor o jag gosar under koftan.


  

jag trivs så bra häääär, vid min korkade ek.. HAHAHHA nää skojjade! pusspuss mormor o tack för mat o tårta!


Tack snälla farmor o Janne för maten o den jättegoda efterrätten!! Jättemysigt! KRAAAM


Nu närmar det sig med bäbis, bara 9 veckor kvar! höhöhöhöhö sen ska jag busa o peta på den lillalilla, nu är mamma i vecka 31, så här ligger det till, varsuuguuu:

Ont om plats. "Det är ganska trångt här inne." Ditt barn kommer att verka vara mindre aktivt allt eftersom veckorna går. Färre rörelser betyder att det går åt rätt håll. Bebisens rörelser blir helt enkelt mer regelbundna, och dessutom finns det inte längre så mycket utrymme i livmodern som det fanns för några veckor sedan.

Vikt och längd. Din bebis är ungefär 28 cm från hjässan till rumpan (43 cm i utsträckt tillstånd) och väger cirka 1,5 kg. Den har legat i fosterställning, med benen uppdragna, i några veckor vid det här laget. Bebisen har fortfarande en bra bit kvar att växa – den kommer att öka ungefär ett kilo till i vikt den här månaden. Och om nio veckor är den redo att träffa dig för första gången!

Din graviditet Andfåddhet. För några månader sedan kanske du började känna dig andfådd, och nu har du förmodligen ännu svårare att få tillräckligt med luft. Det beror på att din växande livmoder trycker upp mellangärdet mot lungorna. Om barnet ligger lågt kan du känna dig lyckligt lottad – om barnet ligger högt är det ännu svårare att andas. Om du märker att du flåsar och stånkar mycket, varva ner och ta några djupa andetag (så djupa som möjligt). Mot slutet av graviditeten (omkring vecka 37 eller 38) kan det kännas bättre när bebisen sjunker ner i bäckenet och trycket på mellangärdet och lungorna därmed lättar.

Denna vecka har vi inget inplanerat, bara att jag ska bli frisk. På måndag ska vi till BVC o få min spruta (som jag inte fick sist så hoppas vikten har blivit bättre - fast jag varit sjuk nu...) Ska bjuda över mormor, morfar, ankan o jåååååbet på lite mat så de får provsitta nya soffan.. risken är juh att vi inte blir av med dom.. vet inte om det är värt det.. kanske inte ska bjuda på mat förresten...  :)

Av Sebastian Alexander - 11 februari 2011 19:42

Nu är mamma rasande och rädd! Hon läste idag om en unge från en förskola i uppsala som var på väg att gå under isen idag, vid fyrisån. En stund senare fick mamma ett mail ifrån dagis, det var nämligen en unge från mitt dagis.. och inte nog med det.. det var unge ifrån min avdelning!!!! mamma blev så rädd o började genast undra vad jag gjorde i onsdags, när detta hände. Ingen av lärarna har sagt nått om det.. men vad mamma kommer ihåg så var just min grupp inne och hade minirörelse i rörelserummet (typ friskis o svettis för barn) men hon är så ärdd ändå, det var ju ändå en av mina kompisar som råkade ut för detta. Med anledning av detta ska de ha möte på dagis där föräldrarna får komma så mamma ska dit o lyssna o se vad de säger. Hon förstår inte hur man inte kan ha uppsikt, det var tydligen ett av de mindre barnen som satt i vagn som hade lyckats klättra ur och sprungit ner till ån... gud.. mamma blir skakis bar ahon tänker på det.. jag försöker lugna henne med att det inte var min grupp, men det rä inte så kul med en höggravid mamma, hon lyssnar inte på mig.. hon bara är rädd o nervös hela tiden, hon ska säga till lärarna att jag inte får gå på utflykt längre! Kul... *ironi*


Nu har jag SÅ mycket att berätta, gud vi har ju inte skrivit här inne på över en vecka, men alltså.. min mamma.. allt hon gör är att sova.. o blöda näsblod.. o vara täppt i näsan :) hon har kommit in i nån fel rytm för hon somnar runt 19 på kvällen, sover o vaknar ALLTID 2:30, o kan inte somna om.. så hon ligger o kollar på tv, uppe o dricker oboy.. försöker sova, men somnar inte förren runt 4. Sen kl 5 går pappa upp och då vaknar hon igen och kan inte somna om alls. Sen är hon vaken hela dagen till runt 19 o somnar då igen.. o imellanåt blöder hon näsblod. Så kul har vi här hemma.. därför får ni ha lite överseende med denna sida, vi försöker skriva så ofta vi kan/orkar.. :)


Var ska vi börja? Jooo.. vi har köpt ny soffa! MI GARD så skön den är, äntligen har vi fått divan o avslut på soffan så vi kan lägga oss raklånga :) Innan hade vi en 3sits och en 2sits, det vill säga, pappa hade 3sitsen o mamma hade 2sitsen.. jag hade.. golvet.. men nu är det andra bullar, nu har jag tagit över den längsta delen så jag verkligen kan sträcka ut mig ordentligt! :)


 

men bli inte så ledsen pappa, bara för jag behöver den största platsen i soffan!


Ahhh.... underbart.. soffan passar mig perfekt!  


 

ligger o kollar på "cars" skönt att kunna vända o vrida sig hur mycket man vill utan gnäll ifrån mamma o pappa om att jag tar upp plats i soffan!


 

Joo men då har vi sett soffan mamma.. då räcker det.. nej.. inte en till bild... men!! *suck* ta en till då man jag tänker fan inte vara med på den!

  

taaadaaaa en soffa! Så.. nu är det klart, nu tror jag dom fattar mamma.. tack o klart slut om soffan!


Ja då tar vi nästa punkt: jaa.. vad ska vi säga dårå.. vi hade ju så mycket att säga.. hm.. *tänker*

  

ja om ni ser så håller MAMMA på att tänka nu.. :)


har jag visat dessa bilder? jag höll juh på att göra mig vacker en morgon..


 

   '

Så kör jag en liten pose på slutet, lite speciellt så där så man bara ser hur fint jag sminkat mig :)


Mamma håller på att titta igenom alla mina kläder så vi har några att ge till bäbis. Hon tyckte det saknades lite så hon o jag drog upp till gränby och hittade:


 

En vattenflaska till mig. jag dricker ju jämt ur glas, men vattenflaska är jättebra att ha med sig när vi åker iväg nånstans. Helst ville jag har "bärgaren" ifrån "cars" men den fanns inte så jag fick hålla till godo med blixten maqueen el som mamma säger (som i filmen) sixten macflin.


 

Baksidan av bäbis dräkt.


 

Det är en swettisdräkt. Mamma älskar juh mjukisbrallor så nu kommer bäbis få ha det också, fast som en bodytsuit. SÅ SÖT, jag kommer nog pussa ganska mycket på min lillebror, han kommer se så söt ut. :)


  

ja och så var det tiger, som vanligt när det gäller mamma. Bäbis fick ett par tigerskor.


En backstage bild:

  

Så här ser det ut när jag "jobbar", jag hjälper mamma o skriva lite på sidan.. läs: mamma hjälper MIG att skriva på sidan...


hahaha just det! mamma har ju fått för sig att fixa iordning mitt rum, hon har köpt hyllor o lampa o ramar o bilder o färg för hon ska måla. Dock orkade/fick hon inte måla o pappa orkade inte hålla på med mammas ideer (de är inte alltid så genomtänkta) så ANKAN o ANDERS kom o målade mitt rum. Sent en lördagskväll kom de o målade o målade.. SÅÅ SNÄLLA!!!!!! det blev sååå snyggt! Så skulle juh då proffsen mamma o pappa göra det enkla jobbet.. skruva upp en fin liten hylla på en fin liten vägg.. de börjar skruva i en gipsskruv, gick kanon.. skruva i den andra, gick kanon, skruva i den tredje.. jäklar.. den fäste inte utan länge löst. Eftersom de var gipsplugg som trycker ihop sig på baksidan så fick juh dom inte ut skruven. Briljanta pappa hätmade en tång o skulle knipsa av skruvhuvudet så den själva ihoptryckte delen skulle ramla ner bakom väggen o allt skulle vara klart.. mmmhmmmmmm jaa.. ja just det.. om det inte vore för mamma o pappa dåråå.. :)


Tången pappa försöker knipsa med, går AV så den är bara o slänga. Mamma suckar lite lätt, vänta ska jag hjälpa säger hon.. jag går ut ur rummet för jag fattar vad som ska hända.. mamma rör lite på skruven.. hon känner att den går liksom att dra ut en bit men sen åker den tillbaka igen.. så hon ta tag med ena sidan på hammaren, drar till o POOF HELA JÄVLA VÄGGEN GÅR SÖNDER!  Så nu har jag ett sååå otroligt vackert hål i v         äggen *ironi*.. tror du att de fixade hålet?! Nää de liksom vek igen gipskanterna och skrattade o sa bara OOPS och gick ut ur rummet o sa att tyvärr sebbe.. du får inga hyllor........ OKI!!! Sen började de fundera på om jag skulle ha en lampa istället, men de tror själva att de inte klarar av att ens sätta upp en lampa. Idag kom mamma med förslaget "kan vi inte bara sätta upp en liten liten hylla" men pappa vägrade gå med på hennes ideer.. så.. ja.. nu har jag bara en vägg.. o ett hål.. ja... men.... de var fint målat iaf ankan o anders!


    


Så vare med det :)


nu börjar jag bli lite trött.. måste.. nog.. sova *gäsp*


Nu har både jag o kissen fått på oss pyjamas (kissen får låna min gamla pyjamas sen jag var bäbis)


Imorgon får ni höra om hur jag har på dagis o vad som händer där. Mamma har nämligen varit på utvecklingssamtal så där fick hon minsann höra ett o annat... höhöhö


PUSSPUSSPUSSPUSS


Av Sebastian Alexander - 9 februari 2011 19:57

Nu kanske det börjar kännas som att du varit gravid i en evighet och det kan vara svårt att tänka sig att du ska vara gravid i ytterligare 10 veckor. Men din bebis måste fortfarande växa till sig en hel del innan han eller hon är redo att komma till världen. Bebisen är nu 41 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 kg.


Även om din bebis ligger skyddad av fostervattnet och livmodern kan den känna och reagera på smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan du känna hur den får hicka


Om din bebis föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Stora framsteg. Barnets hjärna fortsätter sin fantastiska utveckling. ända tills nu har ytan varit slät. Den här veckan börjar hjärnan få sina karaktäristiska veck. Dessa veck kallas vindlingar och gör att hjärnan kan få plats med fler hjärnceller.

Samtidigt som vissa saker utvecklas försvinner andra, som till exempel de superfina lagunohåren som täcker barnets kropp. Det kan visserligen finnas kvar fläckvis på ryggen och axlarna.

En gemensam måltid. Att äta ordentligt är viktigt under den sista tre månaderna eftersom barnet tar näringen direkt från dig för att bygga upp sitt lager och gå upp i vikt. Kalciumet från mjölken du dricker går direkt till att bygga upp barnets ben och järnet i vitaminerna ökar på järnförrådet som räcker tills barnet är mellan 6 och 9 månader gammalt. Protein är också viktigt de sista månaderna då det påverkar tillväxten av friska celler i hela kroppen.

Ojoj det vart inget roligare inlägg än så här, vi är sååååå trötta så vi måste lägga oss o sova nu.. jag är iaf klar med min pencellinkur nu! JAA! Imorgon skriver vi mycket mer o visar bilder på massa nytt som hänt :)


PUSSPUSSPUSSPUSS


  










Av Sebastian Alexander - 4 februari 2011 12:55

Jag har fått nya jacka, av mammas o pappas söta arbetskamrater i Uppsala, gulliga dom juh!! Den sitter perfekt, men jag får inte ha den nu.. jag måste ha min overall.. men ibland har jag smittit ut med jackan ändå... hehe åkar man bil är det juh ändå varmt så då tycker jag man får ha bara jacka o inte overall..


 

Lite stor luva...


  

Men heey, det spelar ingen roll.. den är juh skitfin ändå!


Igår var det jättemysigt hemma hos Robert, vi fick mat, tårta, kakor o saft! MUMS! Men vettni vad.. mormor hade gjort nått med maten.. det var klyftpotatis i ugn.. men sen vare nått grönt.. OCH oranget i maten.. varken jag, mamma el pappa vågade äta.. vi hade aldrig sett nått sånt förr.. mormor snackade nått om.."morot" och "brytbönor".. fattar inte.. vad är det? Nilson-Svensson familjen skippade det där, vi blev juh livrädda... gud aldrig att vi skulle äta nått sånt :) Jag hörde mamma sa att jag fått mitt sår på foten för jag hade ätit en gurka så nu vågar jag verkligen inte röra sånna där gröna saker.. höhöhöhö


Efter maten, drog vi upp till mammas kusin Sandra som fyllt år, 25 år. Där fick vi kakor, bullar o saft. GOTT!! Mammas moster Rosita hade bakat bullarna och fyy faraoo vad goda dom var!

Jag försökte sno lite glass av Tobbe också men där gick jag bet.. mamma sa att jag inte fick *bläää* Sandra o Tobbe hade en liten voffis hos sig, Tindra.. mamma försökte vara koooolugn och säga till mig att det inte var nån fara, men jag hörde när hon viskade till Robert att rädda henne från hunden hahahahha men den var faktiskt sör!


Tillbaka hos mormor fick vi MER kakor, TÅRTA och SAFT!! MUUMS, gud jag rullade nästan ut från dörren sen höhöh jag somnade i bilen hem, vaknade INTE när vi kom hem! Dock väckte mamma mig när jag skulle ta min medde *grr* jag tog den, lite vatten sen somnade jag igen.


Jaaaaa mendåååsåååååå det var det, vi hörs kanske senare ikväll om inte mamma somnar så där tididgt som vanligt. Det är juh fredag så hon ska försöka hålla sig vaken till 20 åtminstonde höhöhö PUSSPUSS 

Av Sebastian Alexander - 3 februari 2011 12:53

JÅBET!


Idag fyller min bästa morbror 23år! Grattis bästa Robert!!! Hoppas du förberett en tårta, för i eftermiddag kommer vi hem till er.. o förresten, jag ivll ha sagt också.. o gärna nån kaka.. helst choklad.. o mamma vill ha lakrisgodis... jaa.. vad vill vi ha mer... höhöh äsch det får duga så länge..


Jag har haft fullt upp nu på morgonen med att fixa mig inför idag, vill ju vara fin för robert..


   

Jag lånade mammas kajal o sminkade mig lite...


  

Och så tog jag skärpet till badrocken.. för att piffa upp hela min outfit lite hehehe


Pappa håll på att dö av skam när jag satte på mig skärpet, mamma skrattade så hon nästan ramlade omkull.. ingen ville hålla mig i handen, de gick före till bilen så fick jag gå helt själv.. jag förstår inte.. för visst är det snyggt?! :)


  

Nu drar vi, MOT TÅRTAN!!!



Av Sebastian Alexander - 2 februari 2011 13:34

Bäbis, vecka 29:

Den här veckan är mycket viktig när det gäller hjärnans utveckling.
Hjärnan har utvecklats så mycket att den kan hjälpa till att reglera kroppstemperaturen. Naturligtvis kan inte barnet göra det helt på egen hand utan behöver fortfarande din kroppsvärme för att hålla sig varm. Barnet fortsätter också att utveckla nervceller i hjärnan. När barnet är fött kommer det att ha hundratals miljarder av dessa celler. Det kanske verkar väldigt mycket men det gäller att ta vara på dem för efter födseln produceras inga fler.

Viktökning. Ditt barn ser nu mer ut som en riktig baby. Det börjar bli riktigt fylligt och huden är lenare och blekare tack vare fettet det lagt på sig. Fettet är viktigt för förmågan att hålla sig varm. Barnet har nu också fått ögonfransar och kan blinka!

Vikt och längd. Trots att mängden fett har ökat är ditt lilla barn fortfarande ganska smalt – bara 2 till 3 procent av dess 1,2 kg består av fett. Från hjässan till stjärten är barnet 26 centimeter men om du skulle sträcka ut det skulle längden vara hela 40 centimeter.

Din graviditet Vikten är av betydelse. Du är på upploppet nu – 11 veckor kvar! Under denärmaste tremånadersperioden kommer ditt barn att öka som mest i vikt och det gäller även dig. Du kan räkna med att gå upp ungefär 5 kg under de sista tre månaderna av graviditeten, det vill säga ett halvt kilo i veckan.

Krämpor under de sista tre månaderna. Vaknar du plötsligt med kramp i vaderna ? Kramp i benen är vanligt under graviditeten även om inte alla kvinnor får det. Experterna vet inte exakt vad som orsakar kramp; vissa hävdar att det beror på den ökade vikten medan andra tror att smärtan beror på kalcium- eller kaliumbrist. De kan också vara en följd av trycket från livmodern på nerverna som går ner i benen. 

Japp, det var det .. Mamma är inne i nån trötthetsperiod nu igen, hon orkar inget, bara ligger o sover o är förkyld. Imorse var hon så trött så hon nästan stannade bilen för att lägga sig o sova, hon satt o lutade sig i min bilstol för hon inte orkade sitta upp. Hon fick sitta o kisa o kämpa med att hålla ögonen öppna.. herregud.. tänk er att släppa ut den där kvinnan på vägarna.. som dessutom är rysligt trött.. jag varnade pappa för att hålla sig borta från vägarna där mamma är hehehe


Jaahaa ja.. igrå var vi upp till BVC, jag har fått en infektion i tån buhubuhu.. nejdå, det är inget som har påverkat mig men stortån hade svullnat upp och är sårig runt hela nageln, typ som nagelband. BVCtanten tyckte att jag skulle till läkaren för att kolla upp det nogrannare och som tur var hade de läkartid igår.. så vi fick vänta 2 timmar ungefär sen kom läkaren. Han sa att jag skulle få pencellin mot såret för de hade väl gått lite väl långt. Vi skulle först testa med alsolsprit för att se om nått blev bättre, men det blev det inte. Så idag när jag slutat får vi åka till apoteket o chacka lite "medde", medecin som mamma o pippi långstrump säger, el pippa långsamt som farfar säger HAHAHAH nää så får man inte säga!


Ni vet ju om att jag är bra, men vet ni om HUR jäkla bra jag är?! Inte på hela förre veckan, el denna vecka har jag varit ledsen när mamma lämnat mig på dagis! Hon tror hon är så smart för hon kommit på ett knep, men jag tycker hon bara utnyttjar min goa vilja. Varje morgon säger mamma, "sebbe, var ställer du dina skor då??" o jag blir juh SÅ glad att jag får visa mamma min alldeles egna plats, så jag springer juh före o visar. Då är mamma nöjd för då har jag kommit in på själva dagiset. Sen säger hon "sebbe.. var ska mössan o overallen vara då?" jag blir ju glad igen att hon vill se min plats, så jag traskar upp för trapporna och springer in på avdelningen o visar henne och vips så har jag kommti hela vägen in till avdelningen. Mamma ler o njuter av hur hon har grundlurat sin son *ironi* På dagis har vi kollage på våra familjer, så för att få mig ändå in på avdelningen, till där fröken är, frågar mamma "var är buffy?" (mormors katt) DAAAA skriker jag o springer före för att visa bilden som jag har på mitt kollage. Fan.. jag gick på det igen.. nu finns det ingen återvändo och när jag ändå är där så kan jag lika gärna gå till fröken. Mamma brukar skratta o vinka glatt men jag blir lite sur o vägrar titta på mamma, håller hon på att luras med mig o vill att jag ska sitta hos fröken så får det vara.. då skiter jag i att vinka! :)


Mamma har lunch nu, men ska strax tillbaka till jobbet och avsluta det sista innan hon slutar. Innan dess, bjuder jag er gamla TANTER på nått vackert :)


  

Musik majstro (mama vet inte hur det stavas.. inte jag heller...)


uhh lalala... fan.. skärpet fastnade! Vänta.. måste.. bara.. ta mig.. ur detta.. sen.. fortsätter showen..


  

Så nu! lalalalla *dansar* varsuguu alla tanter :)


  

Taaddaaaa! ja men pys morsan, det var för alla brudar jag visade mig!


Ovido - Quiz & Flashcards