Alla inlägg under februari 2011

Av Sebastian Alexander - 28 februari 2011 19:23

 

Nu ska jag visa hur man sätter sig i en låda.. men lyfter helt enkelt ner benet..


 

och sen andra benet.. ja.. sen är det klart, så sitter man i lådan :)


 

Vill man spexa till det lite extra kan man faktiskt ha lådan på.. HUVUDET! Då lyfter man helt enkelt upp lådan på huvudet.. ja.. så är det klart. Snillerika idéer jag har va?! (tack mormor för tipsen om att sitta i lådan o ha den på huvudet :)


 

Fast mormor är så ung o fin o blir hon ibland väldigt trött när vi leker o helt plötsligt somnar hon.. gamla tant... :P


 

Jag o pappa tittar på djurkanalen medan jag äter kvällsmål, katten slickade sig.. ni ser att jag härmar en katt va?


 

Såg du det också pappa?! Vad bra jag är va :P


 

SÅG DU INTE?! Jag blir så djväulskt ARG, ser du hur det lyser i mina ögon.. du måste se när jag härmar en katt! *smiskar pappa med blomman*

Av Sebastian Alexander - 27 februari 2011 19:15

Goookvällens!


Ahh vilken skön dag vi har haft det idag! Vi började med att tvätta, som tur var hade vi bara en omgång tvätt så vi var klara till 1030. Farfar ringde o grusade våra planer för resten av dagen.. men det gjorde inte så mycket. Vi skulle ha åkt o handlat, tvättat o dammsugit bilen, byta en jacka mot en tröja och ut o gå en sväng. Jag har saknat att åka vagn! Farfar o hans kompis skulle till östhammar o kolla på nått med motorcyklar o bilar som körde på is.. pappa frågade mamma lite snällt om han fick åka med, och det var väl självklart att han fick! Så istället så drog jag o mamma till maxi o handlade lite, sen ner till stan o byte jackan o sen hem till mormor. Det var SÅ länge sen jag såg mormor, jag hade saknat ihjäl mig efter henne!


 

Här är din sko mamma, varsugu! Skynda dig nu så vi kan åka till mormor o morfar!


 

Men skynda sa jag! Jag har inte tid att vänta, vill till mormor o morfar nu!!!


Mormor, mamma o jag åkte till affären o köpte lite lunch, o när vi kom hem så skulle mamma göra iordning plättar (som jag skulle få till lunch, UTAN sylt *blää*) men mormor satt bredvid mig o frestade med en macka med smör o ost.. o jag är väl inte dum, jag ville juh också ha macka istället för plättar! Morfar gick förbi o såg att min ost var på väg att ta slut, så han var så snäll o tog fram ny ost ifrån kylskåpet, jag fick fyra skivor på en macka.. MUMS! Vi var hos mormor o morfar några timmar innan vi drog hem o inväntade pappa. Jag somnade i bilen o sov när vi kom hem, fast mamma tog av mig både overall o skor så fortsatte jag bara att sova.. najs!


 

ost... ost.. mera.. ost!! *mums*


När jag vaknade så gjorde vi iordning maten, hemmagjorda köttisar med potatis o gräddsås, vi vek tvätten o sen kom pappa hem, äntligen blev allt bra! *kärlek*Jag hade saknat pappa under dagen!


För att göra mammas lidan kort, med tanke på att hon inte "får" lägga mig länge, el att jag får ligga bredvid henne i sängen så bytte vi även plats i bilen. Jag har alltid suttit i fram så mamma har haft koll på mig o hållt mig i handen, men nu var det dags att flytta bak. Det var faktiskt helt OK, första gången blev jag lite rädd att sitta där, men pappa satt bredvid mig o efter ett tag blev jag så glad, jag såg juh så mycekt i bak jämfört med när jag satt i fram. Jag satt o pekade ut genom rutan o sa "da..da" "da..da" i typ en timmes tid! :)


 

jag o pappa ligger o myser innan jag ska sova..


 

jag suger INTE på tummen, jag "småknaprar" på min tumled, det klias där tänderna är på väg att växa ut..


Imorgon är det bara tre veckor kvar innan mamma blir mammaledig, hon längtar lite efter det faktiskt :) Det är lite tungt att hålla på o stressa på mornarna o åka till jobbet o hem o fixa o allt, så det ska bli skönt för tanten kan jag tro att få ta det lite lugnare, särskillt efter det onda hon hade i fredags. Det är helt borta nu, det stramar lite på sidorna bara, men inget mer än så.


Nu ska jag sova, vi hörs!  PUSSPUSSPUSSPUSSPUSS


 

Värsta schyssta musiken morsan!


 

Det svänger juh! (lägg märke till min ENA sko)


 

jag hör dig inte mamma.. jag lyssnar på musik så sluta tjata!


 

Vad är det här för musik mamma? Jag måste juh erkänna..


 

att.. det svänger juh! *yeeaaa* *dansa, dansa, dansa, kör lite grymma moves*


 

haha erkänn att du är avis på mina dansmoves jag nyss körde pappa! jag är grym på att dansa!


 

puss o tack för idag bästa mormor!

Av Sebastian Alexander - 26 februari 2011 20:06

Mamma hittade bilder på mig sen jag var 1½ månad gammal.. Man ser att det är jag, men ändå är jag rätt olik mig, inga tänder el ögonfransar.. men sååå söt ändå höhöhö


 

Blä.. du sitter väl inte o pussar på mig va mamma?!


 

Kan nån hjälpa mig?! Hjälp.. jo.. du.. jag behöver hjälp..


 

Oki, ja men det här var väl ganska najs.. lite gos på kinden bara.. såja.. fortsätt så..


 

Nä men.. gå tillbaka till kinden.. inte så nära ansiktet o munnen... inga pussar *hjääälp*


 

TJEJBASILLER! Håll dig ifrån mig mamma!


 

Det är kört... nu är jag redan smittad... *suck*...


 

Åhh vad är det där mitt öga skådar? Tuttar, kan det vara det? mat, mjölk?! :) *yummi*


 

Vad menar du mamma? jag tittar inte på tuttarna.. jag.. tittar på tv.. ser du väl?! :)


 

Ni tror väl inte att ni BÄGGE två ska pussa mig?!


 

HJÄLP! Och så gör ni det! Fyy farao.. två pussar.. .*blää*


 

Nä men alltså.. lägg av, jag kräks.. nu räcker det!


 

Blä.. det här var ju inte bättre.. ta bort!


 

Så, nu skyndar vi oss härifrån så ingen mer blir pussad o gosad med!


 

NEEEJ INTE IGEN! *bläää o kräks*


    

Om jagh ar det trångt? näää.. varför tror du det. .jag ligger så himla skönt här.. bekvämt o.. slappt liksom..


 

Jag känner mig inte alls ihoptryckt! Det är så här jag ser ut.. yoyo


Nu ligger jag o sussar, har haft en lång dag idag. Vi var med moster på stan o köpte present till mormor som fyller 25 om nån vecka, vi hittade ett soffbord på rea i IKEAs fyndhörna som jag o pappa skruvat ihop. Redan kl 930 i mrose var vi på affären och storhandlade så nu ahr vi fyllt kylskåpet inför veckan. Jag fick fiskbullar till mat idag, gud så gott det var! De var kokta/värmda i lite extra grädde.. MUMS. Jag fick ris till fiskbullarna, mamma har aldrig varit med om maken, mamma har alltid fått kokt potatis till fiskbullar o pappa har fått ris. Ingen av dom kan förstå hur den andra tycker om ris resp. potatis till fiskbullar. Jag är neutral i den frågan, jag käkade bara fiskbullar :) 


Igår hade mamma sååå ont i magen. Hon låg ner hela tiden o kunde knappt röra sig, varje gång hon andades så värkte det så fruktansvärt mycket. Hon orkade knappt äta nån mat, hon kunde inte stå upp el gå.. men hon tog sig till sängen, bullade upp kuddar överallt o somnade tillslut.. i morse så var det lite bättre, dock lite ont över naveln, där är det jätteömt, kan knappt nudda den förren hon skriker.. men skönt att hon mår bättre nu!


Ja men det ar väl det.. vi hörs i morgon, nu ska vi se melodifestivalen, inte MELLO - så jävla töntigt att säga det.. vi säger melodifestivalen.. så ni vet :)


 

PUSSPUSSPUSS natti!

Av Sebastian Alexander - 24 februari 2011 19:08

Jag glömde juh berätta att när vi var på BVC så vägde juh mig också.. jag har gått ner så mycket i vikt förra gången så vi skulle ha koll på detta nu. TYVÄRR så åkte jag ju på infektion så jag käkade pencellin i 7 dagar plus att jag hade feber o slemhosta med kräkningar i 5 dagar.. så, jag hade gått upp 100g på 3 veckor.. not good. TantBVC sa att när bäbis fött skulle vi gå tillbaka med henne o väga mig också och se då hur mycket jag gåt tupp (el ner) om det fortfarande var lite kanske vi skulle börja nån utredning o se vad som gör detta. Jag började på dagis så tidigt, precis fyllt ett år, o jag springer omkring hela tiden o är väldigt aktiv så hon sa att det spelar in, men vi ska ändå göra en utredning. Vi återkommer i den frågan :)


 

Finaste Sesbastian älskling! *älskar dig sååå vansinnigt mycket, om du bara visste hur mycket jag älskar dig, så skulle du ändå bara veta bråkdelen av all kärlek, en bråkdel av universum, du är så fantastisk!!*


Ja ananrs har vi inte så mycket att rapportera, pappa har legat med halsont nu i veckan, men ska iväg o jobba i morgon. Sen är det helg, så vet jag inte vad som händer.. tvätta  vet jag dock. Kanske bjuda mormor o morfar på fika och visa nya soffan (de VILL faktiskt se den) mamma hittade ett recept med kaddkaka med plopp el center fyllning o snickerstäcke.. kaka på kaka liksom, men man har väl adlrig dött av ett par kakor höhöhö


Tänk.. (ja ni som kan det alltså, mamma o mormor får ta det lite easy med den saken :P) om 8 veckor kanske min lillebror är här!!!! Den lilla pluttis som ligger o sparkar i mammas mage, så nära han är.. men ändå sååå långt bort!! Åhh vad vi längtar efter att få se honom.. MIN LILLEBROR!


 

Tänk att snart har vi en till sån här tjockis i familjen! *KÄRLEK KÄRLEK KÄRLEK*

Av Sebastian Alexander - 23 februari 2011 19:49

 

Mamma, jag vill se på "cars"! Sätt igång filmen.. NU!


 

Nu sätter du igång filmen.. hajjar du!? Våga bara säga nej!


 

*muttrar* ingen som lyssnar på mig här hemma längre.. man får göra ALLT själv.. inte ens en simpel film kan tanten starta igång.. *muttrar*


Jo du, i måndags var vi till BVC för jag skulle få min spruta. Det gick juh bra, jag är ju så jäkla bra på allt så det där var ju en enkel kaka (peace of cake), några som hade det lite svettigare var mamma o pappa haha BVCtanten frågade hur vi gör med min sömn, om jag sover i eget rum.. njaaaaaa svarade mamma.. han har en egen säng... men han sover i vår rum.. i.. vår säng!  BVCtanten bara tittade på mamma o pappa.. sen sa hon, ja han är ju stor nog att sova i egen säng så det borde han juh få göra.. o i eget rum nu när en till bäbis är på G. Joo.. men.. ja... började mamma.. han vill juh inte sova då därför får han sova mellan oss får då sover han så bra. BVCtanten sa att vi måste fixa detta innan bäbis kommer, annars kommer det bli skitjobbigt. Mamma sa att det var skitjobbigt redan nu, för hon får ta kvällen själv, hela natten får hon ta hand om mig själv och hela morgonen. Hon lämnar mig på dagis o hämtar mig. Det är tungt o jobbigt för gamla mamma o BVCtanten verkade se det så hon sa på en gång, med bestämde o hög röst och pekandes på pappa "det är DITT ansvar att lägga sebastian" OJ, mamma blev alldeles nervös.. skulle pappa lägga mig?!


Pappa sa inget utan vart lite... sur, för han måste upp tidigt o jobba (vilket mamma också måste!!) men tant BVC pratade lite om det, pappa sa inget el frågade inget. Mamma var helt med på noterna o ville göra det hela klart o frågade vem som ska ta mig på nätterna när jag vaknar.. ja pappa självklart svarade hon.. höhöhöhö mamma njöt i hemlighet, äntligen, efter 18 månader skulle hon få en stund för sig själv på kvällen o slippa gå upp på nätterna! Pappa pratade inte med mamma så mycket den dagen, men det släppte efter ett tag.

Jag o pappa gick in i sängen o la oss, jag visste att de inte var nån ide att bråka så bara på nån minut hade jag somnat. Jag hade ju inga tuttar att gosa med heller så jag visste direkt, jag somnar o allt blir bra, lugn o ro :)


Så nu har vi iaf börjat lite lätt, jag o pappa går o lägger oss, dock fortfarande i mamma o pappas säng, sen om nån vecka ska jag få sova i MIN säng och sen till slut i MITT rum. Små steg, glad sebbe :)


Mammas första kväll utan att behöva lägga mig tog hon en varm dusch i typ 40 minuter, sen satt hon o lyssnade på musik. Mamma är den som lagt mig ändå sen dag ett och varje dusch får hon stressa igenom för jag står o hänger vid badkarskanten o vill att hon ska bli klar nångång. Inget ont emot pappa, han är UNDERBAR o hjälper på alla möjliga sätt o vis!!!!! Men det börjar lite tufft för mamma så det var skönt att nån såg det..


ALL kärlek till PAPPA, du är underbar och jag ÄLSKAR dig! Mamma älskar dig också, pappa! *PUSSPUSSPUSSPUSSPUSS*


 

Pappa o jag tittar på filmen "timmy lamm" i soffan..


 

Jag blev ganska trött o somnade... vi hörs i morgon PUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSS


Av Sebastian Alexander - 22 februari 2011 19:20

k*k! Precis när mamma skrivit hur långt som helst råkade hon markera allt o trök på en bokstav så försvann ALLT! sucksuck.. nytt försök då..


Vi hade juh utvecklingssamtal för ett tag sen o jag har ju glömt skrivit vad som sas.. varsuuguuda, läs o njut hehe det var olika milstolpar o ämnen som de skulle gå igenom, mamma o fröken annakarin, här får ni det jag (o mamma) kommer ihåg:


Hämtning/lämning: Inga problem, lite ledsen ibland vid lämning men det går över på några sekunder.


Mat: Äter mycket bra, dock inga grönsaker, kan ibland peta på nån gurka. Jo men hallå, ska man dö ung eller?! Inga grönsaker för mig inte! :) äter ofta två stora mackor till mellanmål med pålägg o mjölk. Mellanmålet var de inget fel på alls!


Finmotorik: Jag försöker lägga pussel o stapla burkar ovanpå varann, det går bra, men att sitta o pyssla o hålla på med småsaker.. nopp.. inte min grej.


Grovmotorik: Jag kan juh gå, o stadigt o jag var rätt tidig med det (10 månder) fröken var imponerad av mig!


Språk/tal: Jag kan inte prata i "riktiga" ord men jag kan göra mig förstod och MITT språk var utvecklat, även fast man inte förstår så hör man hur jag pratar o talet finns där, bara att jag inte får fram rätt ord. Men det kommer så det var lugnt.


Målning: De tyckte inte att jag var såå imponerad av att måla, nää för jag är väl ingen jäkla tjej som ska sitta o måla o pyssla.. pyttsan! Jag ritar typ ett streck sen är jag klar. Men om jag får en bläckpenna, sdå kan jag sitta o måla småsaker o är väldigt noga o sitter nära pappret. Men vanlig målning el fingerfärg är inget för mig!


Utelek: Enl dagis så gillar jag inte att vara ute på vår dagisgård o leka. När vi går iväg på utflykt så tycker jag det är kul, men inte på gården. Det är juh så svårt nu också med all snö, det går inte att gå på gården (för kommunen skottar inte gården) så det är snövallar o stora gropar o is.. fröknarna har lärt sig att jag inte är så glad i att vara ute så ibland tar de fram en vagn, så får jag sitta i den o titta på alla barn, DÅ mår jag bra! mamma hade börjat skratta när fröken berätta det, men fröken var allvarlig. jag får sitta i en vagn o titta på, och då brukar jag luta mig tillbaka o vara väldigt nöjd sa de..


Kompisar: Många av de stora barnen, tjejerna, vill gärna leka med mig o bära på mig för jag är så liten så de ser mig som en bäbis. De villl sätta på mig dockkläder o lägga mig i dockvagn...... jaa *suck* jag tycker inte det är så trevligt, men har inte så mycket till val när de kommer o bär iväg med mig. Fröknarna har lite koll för de vet att jag blir lite ledsen ibland, men annars är jag imponerad av alla stora kompisar. Jag härmar dom gärna :)


Hygien: Jag använder blöja o inte toa så jag fick högsta poäng på hyigen haha


Ja, det är vad vi kommer på nu.. de tyckte jag var en charmig kille som vet hur jag ska få min vilja igenom, jag busar ganska mycket vid matbordet (inte populärt) och det är NÅN som ritat på väggen på dagis.. mamma berättade att jag målat hemma på en vägg, och då sa fröken.. kanske är samma som målat på en vägg här hos oss... HÖHÖHÖ.. kanske.. kanske inte.. kanske... :)


Mamma går in i vecka 32 idag, så här kommer henens bidrag: Nä det kom inget för att mamma är på pappas data och där kan man inte klistra in nått.. ni får det i morgon..


Idag fick jag skryta lite för mamma o pappa när de hämtade mig på dagis. jag satt o åt mellanmål o när jag var klar såg jag mamma o sprang till henne o gav henne en kram, men fröken ropade tillbaka mig för jag måste tvätta händerna o munnen. Varken mamma el pappa trodde jag skulle släppa mamma MEN det gjrode jag.. jag sprang tillbaka till fröken, klättrade upp på pallen, stoppade händerna under vattnet, fick lite tvål, gned händerna emot varann.. sköljde av, fröken sa att jag skulle torka händerna. Jag gick ner för pallen, gick till pappersanduks.. grejjen o drog ner en pappershandduk! Ni kan juh tro att de stod två fågelholkar o tittade på!! (mamma o pappa) jag torkade händerna o slängde pappret i papperskorgen, sen sprang jag tillbaka till mamma o gosade! Detta är alltså helt sant! Mamma o pappa kunde inte tro att jag skulle förstå el varken tvätta hände ro mun, PLUS ta papper själv och torka mig OCH slänga det! jag jag säger juh att jag är BÄST! :)


 

men för guds skull, tvätta händerna innan du börjar med maten pappa.. kom ska jag hjälpa dig!


 

Så, nu kan vi börja. Jag kan hjälpa dig, vi måste ha något att lägga alla grönsaker i.. hmm.. vart ska vi lägga dom?!


 

Vi borde ju ha en "spagettiskakare" aka durkslag.. men vet inte var de finns nån sån.. hmm.. var kan det finnas?


 

Så här god mat fick jag idag, ett klio potatis och ett klio smör! JUMMI


vet ni?! Mamma har fått ett litet barn.. ett levande barn.. men det verkar sitta fast i henne, vid magen.. kolla vad skumt:


     

 

NÄ, men det är ju bara JAG som kryper in i mammas linne o gosar! :)


ja alltså.. nu har jag inte riktigt tid med det här längre, måste dra.. tjarå alla brudar o grabbar! PUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSS natti!


 

pis aut! (peace out) mormor; typ.. fred.. hejdå :)


imorgon blir det ett spännande inlägg.. det kommer handla om BVC o vad som hände.. mamma o pappa fick en liten utskällning höhöhö..

Ovido - Quiz & Flashcards