Alla inlägg under mars 2011

Av Sebastian Alexander - 31 mars 2011 09:58

Usch, mamma har haft halsont i fyra dagar nu, kan knappt svälja o sover inget alls, bara tänker på bäbis, förlossning o halsontet. Det som är bra för mig i det hela är att mamma vill att jag ska ligga bredvid henne i sängen o gosa med henne så jag njuter i fulla drag av att slippa min säng o gosa ner mig mellan mamma o pappa istället :) igår var jag sååå sjukt trött efter att jag varit lite sjuk/hängig, så vid 10 ringde dagis efter mamma o bad henne komma o hämta mig för jag bara skrek o grät efter mamma höhöhö vad gör man inte för att få komma hem o kolla på toy story 3 för 5 gången på EN dag hehe Jag o mamma köpa winerbröd o gosade ner oss i soffan o bägge två somnade innnan toy story ens hann börja :) vaknade sen av att pappa ringade o frågade vad vi gjorde. Vi åkte och hämtade lilla pappilurven på jobbet och jag fick åka i hans bil! Vi rullade ner för en backe som är typ ½m hög o jag blir lika glad varje gång, sen fick jag pilla på alla knappar o grejjer i pappas jobbar bil, jag rattade o höll på. Pappa fattade inget o stod med förardörren öppen när jag höll på så jag sa till honom, pappa, stäng dörren jag håller ju för fasen på att köra här! jag pekade att han skulle stänga dörren, han lyssnade på mig så jag o mamma var i bilen o pappa stod utanför höhö men man kan ju faktiskt inte åka med dörren öppen..


 

När jag kom hem från dagis igår så satt jag o mamma i fönstret 30-40 minuter o kollade när de tog bort snöhögar, sopade och fixade på parkeringen. Jag ÄLSKAR traktorer o lastbilar. Jag blir helt galen när jag ser dom, tur att de håller på att bygga mittemot oss så jag ser sånna bilar varje dag :)


 

En liten hängig o trött kille *kärlek*


 

Ännu en dag så jag stod o tittade på lastbilar o traktorer..


På dagis idag stod det en stor lapp, "VI HAR VATTENKOPPOR PÅ AVDELNINGEN" happ, då är det väl dags dårå, hoppas jag får det nu innan bäbisen kommer.. annars blir det tungt för mormor o morfar (el moster tiss) - som ska vara barnvakt åt mig när mamma o pappa åker in till förlossningen. Vi får väl se, jag håller tummarna för att ajg faktiskt får vattenkoppor så jag slipper det sen, det är väl bra att få det nu än när man är äldre!?


Vi lämnade in sommarlovslappen till dagis också, jag ska vara ledig från v 25 - 32 HÖHÖHÖ 8 veckor ledigt, det ni! Jag kanske inte får så mycket ledighet som jag hoppas på om den här bäbisen håller på o störar sig emot mig, men då tar jag hand om honom, jag ska leka o ha kul på mitt sommarlov! :)


Nu har mamma rett ut det här med bäbis o igångsättningen. Hon ringde runt i mrose o fick tillslut tag på läkaren som sa att på tisdag 12 april ska mamma in o kolla att livmoderstappen är redo för att sättas igång och är den det så bokas hon in på förlossningen till dagen efter, alltså onsdag 13 april och då gör de en "hinnsvepning" dvs sveper med ett finger så hinnorna ska lossna o vattnet gå o värkarna komma och eftersom det är planerat så kommer de sätta ryggbedövning INNAN de tar hål på hinnorna så när värkarna kommer på gång så är det bara att trycka på dosan så EDAt kommer o räddar mamma haha Är INTE livmodertappen mogen så får mamma komma upp på fredag igen o kolla hur de ser ut och ta det därifrån, för hon "får" inte gå hela vägen ut för då blir bäbisen för stor. Så vi skulle mest ha koll på tisdag o fredagen sen får vi se hur de blir därifrån, men vi hopaps ju på att livmodertappen ä rmogen på tisdagen! (den är oftast mogen på omföderskor, dels är mamma kommer ändå vara i v 38 o det är ganska långt plus att det är andra barnet å då kan tappen vara mogen tidigare..) vi hoppas på det bästa. Om bäbis kommer onsdag 13 april blir det samma dag som farbror Daniels födelsedag, två tuffa killar komma fylla år då, (men det absolut tuffaste killen fyller ju 17juli!!) höhöhö


I sommar ska vi itll Ullared, ja men det ahr jag väl redan sagt?! Ska in o boka stuga nu, mamma säger att man inte klarar sig att åka ner, handla o åka hem sama dag utan vi ska sova över där så man kan shoppa lite varje dag hahaha men det kan bli tufft på allvar, med två barn som ska åka från uppsala ner till ullared, shoppa o åka hem samma dag.. Pappa har lämnat in semesterförslag att han vill ha v.28 - 32 så hoppas pappas chef är snäll o ger honom de veckorna :)


 

Jag o världens bästa (o snyggaste hälsar mamma) pappa håller på att byta lampa. Det gick LYSANDE!


 

Det firade vi med lite nonstop, el LITE nonstop i skålen, MYCKET nonstop i munnen hihi


 

Hemma hos mormor o morfar har de förstorat kort på alla oss, de är gigantiska, typ 1m åt varje håll hihi de sitter i trappan upp till övervåningen. Jag fick inte med alla bilder, men högst upp till vänster är ju mamma o pappa första julen för 4 år sen, sen är det lite bilder på Hugo, Robert, Annicha och jag där i mitten på det rosa täcket. Moster tiss o mamma finns där också.. najs!


 

Jag o pappa kör en tryckare innan vi går o lägger oss. Vi brukar dansa o mysa lite på kvällen efter gröten, då sätter vi på lite schysst musik o dansar o snurrar runt lite. Jag blir alltid så trött o hängig (för att jag älskar att bli dansad o snurrad runt med!) så jag ligger mest på mamma el pappas axel o njuter..


Nu ska mamma titta på en film som hon hyrt o dricka lite oboy (bäbisen vill a säger hon hihi) vi hörs lite senare! PUSSPUSSPUSSPUSS


Av Sebastian Alexander - 30 mars 2011 19:59

Jaaaa precis :) Den 12 April ska vi äntligen får träffa lilla bäbisen som bott i mammas mage, FY F**N vad viv längtar efter honom, jag ska peta o leka med honom o hjälpa mamma mata o byta blöja o jäklar om han stör min sömn på natten, då ska jag ta ett allvarligt snack, han ska inte tro att han bara ska glida in här o bestämma, jag är fortfarande BOSS och det är JAG som bestämmer! :)


Mammiluttan var upp på tillväxt ultraljud idag och fick se den lilla sötisen, han var lite trött så han sov under tiden, allt var bra med honom. Fostervatten fanns det gott om, alla organ var perfekta, bäbisen mådde bra.. allt var toppenbra! Mamma blev så glad o stolt när hon låg där o tittade på sin lilla bäbis, hon såg att han hade en sån liten tjockisnäsa som jag hade när jag föddes och så frågade hon om bäbisen fortfarande var en kille haha så inte första ultraljudet visade fel, barnmorskan som gjorde ultraljudet skrattade o frågade om mamma var rädd att bäbisen gjort könsbyte under tiden i magen hahahah men mamma ville bara vara säker, hon ville inte "gå miste om" ALEXANDER liksom. Det var utan tvekan en kille som låg i magen, med på ultraljudet var en praktikant så barnmorskan berättade lite mer utförligt vad hon såg och vad man tittade efter. Hon visade en tjock vit rand och sa att det var FETT som var runt magen, då skrattade bägge de två till o sa att det var redan en liten tjockis som hade ett fettband runt magen höhö mama upp i dagen :P


Den vikt som man brukar räkna på att "normala" barn har i v36 är ca 2800g, vår bäbis vägde 3200g nu och beräknas väga ca 4000g-4200g vid födseln höhöhö FETTO!


Efter ultraljudet gick mamma till läkaren o pratade lite om hur förlossningen ska gå till. Läkaren hade kolla på röntgenbilderna och konstaterade att mammas bäckeningång var helt OK, men att bäckenutgången var liten, mindre än medelsvenssons men inte FÖR lite, men ändå.. liten :) Läkaren misstänkte att det var därför mitt lilla huvud fastnade förra gången och det blev kejsarsnitt med kungen (mig) för att undvika detta fick mamma två alternativ, el läkaren sa att de fanns två alternativ men att de egentligen bara fanns ett och att läkaren redan bestämmt sig. Iaf mamma kan klara av att föda "normalt" om barnet inte är för stort och att det är kraftiga värkar (de hänger tydligen VÄLDIGT mycket på värkarna - med mig hade mamma svaga värkar) de absolut bästa värkarna är de som kommer när man sätts igång av sig själv, behöver man hjälpa naturen på traven och starta en förlossning så kanske värkarna inte är så starka. Alltså, ska mamma gå hela vägen ut (förmodligen) och att de sätts igång av sig själv, men att bäbis då kommer vara stor. El ska man sätta igång mamma då bäbis fortfarande är ganska liten men att värkarna kanske inte är så starka?!


Vad som därför vart sagt är att mamma ska bli igångsatt ca 10-14 dagar innan beräknad förlossning (nu kommer de bli snurrigt för mamma har glömt bort vad läkaren sagt.. hon ska ringa tillbaka i morgon o få en klarare bild hahaha) men hon ska upp på tisdag 12 april o kolla om livmoderstappen är mogen, är den det så ska de ta hål på hinnorna, vattnet går o värkarna kommer förhoppningsvis igång o allt blir finfint. Är tappen omogen får mamma åka hem igen o komma in på fredag 15 o sättas igång. Vad som är lite lluddigt är att mamma ska upp till bedömningskliniken och göra detta, medan ta hål på hinnorna gör man på förlossningen och läkaren hade sagt att de gör man när man har tid på förlossningen o vilken tid mamma kommer in..?!?! Ja mamma fattar inte, hon satt bara o tänkte på att bäbis förhoppningsvis kommer 12 april att hon glömde alla frågor.


lite krångligt o snurrigt kanske, men i morgon ska mamma ringa o höra med läkaren igen o kolla vad hon sa mer :) Men som sagt datumen hade mamma inget problem med att komma ihåg 12 april el 15 april om de inte fungerar första gången.. HÖHÖHÖHÖHÖ jag ska få en lillebror om 13 dagar! *kärlek*


Ajust det, huvudet låg neråt så det var också bra!


 

Snart kommer min lilla bäbisbror *längtar*



Av Sebastian Alexander - 30 mars 2011 13:20

En av mina favoritlåtar är "jag hammrar o spikar, jag bygger en bil" i slutet av låten brukar mamma alltid trycka på min näsa o säga TUT TUT, det är har jag liksom snappt upp.. kolla denna (nästan) stumvideo:



 

Av Sebastian Alexander - 30 mars 2011 13:07

 

Jaa!! Vi har nått roligt att berätta, men vi tar de ikväll, vi ska nämligen åka iväg snart..


 

Ska bara lyssna på lite musik innan.. *jag hammrar o spikar o bygger en bil.. lalala*


 

Äsch skrota musiken, nu drar vi istället! PEACE OUT TJEJER!


 

Oj glömde mössan.. man MÅSTE ha mössa det är kallt ute.. nu kör vi, vi hörs senare ikväll med BRA, ROLIGA, SPÄNNANDe, UNDERBARA nyheter!! *kärlek*

Av Sebastian Alexander - 24 mars 2011 10:03

igår var mammilurven upp till tanten på barnmorskecentralen. Mamma o hon drar inte riktigt jämt utan de sitter där helt tysta bägge två, sen mäter de blodtryck o SFmått sen är det klart, de brukar inte ta längre än 10 minuter. Med "min" barnmorska, supersöta Lena så kunde mamma o pappa sitta o prata med henne i eveigheter o skratta o babbla om allt möjligt, hon var söt hon.. men nu är det andra bullar, man kan inte alltid få som man vill. Iaf, så var allt bra med tjockismamma o bäbis. Sfmåttet (hur stor magen är) var lite stort (höhö NO KIDDING?!) men barnmorskan sa att magen ligger så högt upp så det var inga problem, sen när hon kände på magen vart hon lite orolig för det känndes som bäbis huvud inte låg neråt, utan att rumpan var neråt och huvudet uppåt. Hon fick gå och hämta en annan barnmorska som inte heller var riktigt säker, men som tur är ska mamma upp på ultraljud på onsdag o då skulle de titta hur min lilla bäbisbror ligger. Barnmorskorna tyckte det var OK att vänta en vecka på ultraljudet än att skicka upp mamma igår för att se efter.. så på onsdag får vi se, spännande. bara min bäbisbror mår bra!!


 

Du bäbis i mammas mage, du ser väl till att du har det bra där inne så du kommer ut o mår bra! jag läntar efter dig! (måste ju få busa o leka med dig!)


Igår var vi ute och gungade, shitpommesfrites vad jag saknat det! Först var jag lite skraj, hade ju glömt bort hur högt man faktiskt kunde gunga i en gunga.. så jag ville hoppa ur, men kom tillbaka lite senare och då gick det bra. Jag o mamma gungade o gungade, tog en liten paus o kollade runt på lekplatsen o lekte med en bil, sen gungade vi på lite mer. Det var fortfarande snö kvar på lekplatsen så det var lite knöligt för mig att gå omkring utan att ramla, så jag höll mig mest till gungan som sagt.


Mammas hjärna fungerar ju inte så bra (som om att den nånsin gjort det) hon kommer inte ihåg vad hon skriver om från dag till dag, så ni kanske redan läst detta men på dagis igår så hade de tagit bilder på oss vad vi gjort udner dagen. Vi var i rörelserummet, kuddis hette det på mammas tid, på mormor/farmor morfar/farfar leffe/rositas tid.. den svartvita tiden.. så kanske de inte fanns nått sånt.. hade ni ens dagis? :) ni kanske bara satt i gruset o snurrade på ett hjul höhöhöhö (RETAS!!!!) ja iaf så var vi där inne o lekte, dansade o åkte ruschkana. Jag åkte massor av gånger och sen fick vi en liten ärtpåse som vi skulle ha på huvudet o balansera med. Jaa.. ord överflödiga, ajg var kung! (de måste ha varit nått fel på bilden mamma såg bara, för där fick jag hålla i ärtpåsen för den gled av hela tiden.. men som sagt.. de var fel på bilden o kameran....)


Vi hade cykelpremiär igår! Vi cyklade o mötte upp pappa, åhh vad jag njöt av att susa fram i vinden med solen i ansiktet hehe, morsan började gnälla direkt om att hon fick så ont i magen o pga foglossningen så vi tog det lite easy, mormor: lugnt alltså. Mötte upp pappa, cyklade hem, gjorde skitgod mat, ut  o gungade, badade o åt lite glass o chokladsås.. mmmmmmmmmmm :)


 

Mot pappa!!


mmm glass o lite maräng... mums!


och chokladsås... ännu mer mums!


Jag fick hjälpa farsan baloo igår, de var stopp i avloppet så vi pallrade oss in i badrummet o kirrade det som riktiga män medan mamma gjorde mat åt oss grabbar :)



 

Så då har jag byggbältet på mig, mot badrummet o avloppslagandet (tack farmor för verktygsbältet, nu kan jag hjälpa pappa att laga o fixa saker!!!!) 


 

Så, hinken är på plats och så har vi skruvat av den där.. grejjen.. hm de var lite mörkt, ska hämta ficklampan bara..


 

Japp dåsåå.. nu borde det gå lite bättre. Vad sa du pappa?! Ser du inget.. men jag har ju tänt ficklampan! jaha du vill ha den närmare?

  

 

Så är det bättre nu då? Vad skulle du göra utan mig farsan? Är det lagat o klart nu?! vad bra.. bra jobbat farsan!


 

Åh du är så bra på allt sebbe.. jag skulle vilja vara lika häftig som du min son! *tänker pappa*


Ska du också försvinna in i dimman nu o sova en stund?

jag ska också det.. el jag är redan där..... nu somnar jag.. natti natti


            

jag var på väg att sova men var tvungen att kolla klart på barnprogrammet först.. ska snart sova, ska bara...

Av Sebastian Alexander - 23 mars 2011 09:12

 

Så du har lite problem med datan Robert, då ska vi se.. nej men vänta då ska jag hjälpa dig.. du har ju missat den här skruven. Skruva lite här o ska jag reda ut vad det är för problem med datan..


   

Ja jag ser på en gång vad det är, det är hårddisken, du måste nog byta ut den, dra loss sladdarna o koppla ihop, enkelt. Jaha du behöver hjälp av pappa.. de kommer inte gå lättare för det.. om ni aktar er lite så ska jag hjälpa er så vi blir klara nån gång.


 

Nja pappa.. det verkar inte vara rätt det som du säger.. jag säger ju till er att akta lite så kan JAG fixa detta! *suck*


 

mamma, de hör juh lika dåligt som du gör :P


 

ja håll i hårddisken nu Robert, det är de enda du behöver (kan) göra så ska vi få igång datan.. då ska vi se..


 

Den här sladden ska gå här, denna ska hit.. den här skruven ska lossas, och det här ska fixas o trixas med *meckar, meckar*


 

Det var lite svårt att se längst där nere, jag kopplar på min ficklampa så ska jag se.. hmm.. så.. ja men då är jag ganska nöjd, nu ska datan fungera! Varsuugu Roberto!


 

Kolla morsan, jag sa juh det! JAG fixade datan! Den fungerar nu.. vad vill ni ha hjälp med nu? BIlen? Oki, lets go!

PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 22 mars 2011 19:24


Mamma ville bara visa detta sen jag var liten o låg o skrattade ås mycket för att pappa kastade upp en av mina strumpor ovanför sitt huvud.. fan vad blåst man var på den tiden, nu vet man ju bättre! höhöhö


Idag var mama till tandläkaren och lagade en tand UTAN bedövning, hon tyckte att hon behövde träna lite inför förlossningen genom att tänka o andas lugnt hahaha hon klarade det så då borde ju förlossningen bli en bit kaka (peace of cake) jag chillade på dagis, jag käkade massor av mat o gick omkring o pratade med mina kompisar när vi var ute o lekte. När mamma kom för att hämta mig fick dom väcka mig! Jag brukar bara sova 30-40 min på dagis, men nu de här senaste dagarna har jag sovit över EN TIMME plus att de har behhövt väcka mig! Vem vet hur länge jag hade sovit annars..


Vi var och köpte vantar idag också, galoooooooonvantar, så jävla blött ute ju å jag som inte riktigt kan traska mig rakt genom snövallar o högaberg o dalar ramlar ganska ofta så mina fleecevantar som jag haft var ju bara att hälsa hem med, de fick bli nya vantar. Mamma tyckte jag varit så duktigt för att..... ja.. .inte fasen vet jag men jag fick en nicke nyfiken nalle idag.. NÄÄ jag är inte bortskämd, jag förtjänar allt jag får o pekar på HÖHÖHÖ


Har ju glömt bort att visa vad jag fick av farmor när hon var här ett bälte med verktyg!!! och en verktygslåda, MEN mamma har slarvat bort kameran så vi ska leta efter den o ta kort så får ni se, sötaste farmor nånsin!


Idag är det vecka 36 för gamle mamma o bäbis i magen, nästa vecka räknas han inte som för tidigt född utan som normal.. hoppas det är på G snart, nån vecka till men sen får han ta o titta ut o morsa på oss.. vi längtar ju efter honom!! Imorgon ska mamma till MVC o kolla läget och nästa onsdag(fått tiden framflyttad) ska hon på ultraljud o prata med läkaren ang hur stor bäbis är.


   

Mamma i v36 med bäbis..


 

Mamma med sexy me :) i v36.. jag var lite större va? o lite bättre :P


PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 21 mars 2011 12:36


 

Idag fyller fina mormor 50år, så då blir det kakor o tårta! Mums! Vi har busat lite mormor o skulle fylla bilen med ballonger men vi ändrade oss i sista stund... hehe


Jag och mamma åkte till mormor i gårkväll (hon visste inte om det!) men vi gick aldrig in, utan vi satt kvar i bilen o blåste upp 50 ballonger! Vi kom till ca 20 st sen vart mamma så yr.. annicha o robert kom ut o hjälpte till att blåsa de sista ballongerna, sen knöt vi fast snöre i alla o knöt de i garagegrinden så hon inte ksulle kunna få upp grinden på morgonen om hon inte pangade alla hehe. Sen satte vi serpentiner i hela bilen plus att ankan skrev två jättestora laken och satte upp på garaget och i rondellen in till gottsunda HÖHÖHÖHÖHÖ man måste ju fira gameltanten ordentligt :D


 

ballonger, ballonger, ballonger..


 

jag och mamma satt i rondellen o blåste dessa ballonger i väntan på att ankan o robert skulle äta klart o komma ut o hjälpa oss :)


 

Jag var ballongvakt o höll så att de inte rasade ut ur bilen..


 

Nu fick vi äntligen lite hjälp, då gick det superfort! 


 Annicha fixade alla serpentiner inne i bilen, snyggt som f*n!


Ännu mer serpentiner!


 

Hon försökte blåsa några på mig också men jag är så snabb så jag hann undan, vi satte alla serpentiner i bilen.


 

Robert i full färd med att knyta upp alla ballonger på grinden.


Mamma knöt snöre på ballongen o gav till mig..


   

.. o jag gav de vidare till robert som knöt fast på grinden.. teamwork!


 

Slutresultatet! VOILA!


Annicha satte som sagt var upp lakan över garaget också så man verkligen inte skulle missa vem som fyllde år!

 


PUSSPUSS o grattis igen mormor! vi syns snart!  

Ovido - Quiz & Flashcards