Alla inlägg under september 2011

Av Sebastian Alexander - 30 september 2011 21:03

Idag var min lediga dag, jag hade tänkt slappa lite, softa runt o blöja o kolla på nicke nyfiken.. det sket sig.. ganska totalt jättemycket. Vi skulle nämligen åka ut till Tillinge kyrka för att förbereda för imorgon. Mamma, jag, Alex o Annicha åkte iväg. Vi åkte lite efter 9 och kom hem till 17.. LÅÅNG dag men mamma o Annicha var ändå imponerade av hur bra jag o Alex skötte oss.. *stolt* Nästan allt blev klart, vi måste göra en tårta till och ställa iordning ett bord sen är det klart. Vi åker ut tidigt imorgon så vi hinner fixa det, mata Alex i lugn o ro, sen in o titta på kyrkan ordentligt (mamma o pappa känner att de inte riktigt hann me att se den under mitt dop så de ska titta lite extra nu) Vi tog massa bilder också men vore väl lite trist att visa, ni får se imorgon istället (ni som kommer på dopet, restan får se bilder imorgon kväll). Temat är blått o vitt o jag tror att det märks.. :)


 

Mamma, kolla vad häftig grej det är här ute!


 

Ser ni? En traktor! Liknar min kompis Leffes traktor.. de har rensat bort typ ALLA buskar runt lekplatsen..


 

Medan jag spanar på traktorn så hör jag hur Alex ligger på golvet o är lite smålack.. jag dyker ner på golvet o frågar vad det är..


 

Hans leksakshus hade gått sönder. Jag gick in i förrådet, tog pappas skruvmejsel o började skruva o mecka.. (detta är helt sant!)


 

jag fick skruva o mecka ganska mycket, men till slut fungerade lyften igen till hö´t (det är ett bondgårdshus.. vad heter det..... LADA och så är det som en hissgrej som man ska böra upp hö me.. mycket rolig grej!)


Nu på kvällen kollade vi igenom lite gamla kläder som jag vuxit ur och kläder som Alex ska ärva o vissa av hans kläder som han vuxit ur. När vi var färdiga hade Alex typ bara tre tröjor kvar av alla hans kläder som han kunde ha nu.. verkade konstigt tyckte mamma för jag hade ganska mycket kläder när jag var liten.. "jag får  väl shoppa nya" - tänkte mamma o blev glad, men så var hon ner i förrådet och hittade två smockfulla kartonger med mina gamla kläder som Alex kan ha nu, det var väl tur, då slapp hon shoppa haha vid varje klädesplagg hon tog upp sa hon "åhhh kommer du ihåg den här, den hade du då o då.. o den här.. oooo åhhhh" - VARJE klädesplagg hade en historia.. lite trött att lyssna på alla wow och åhh som mamma sa hela tiden..


 

Nää mamma.. jag behöver ingen vintermössa...


 

.. iaf inte den här.. jag kommer ihåg när Sebbe hade den.. han var inte heller nöjd..


 

.. vi droppar den här va? .. Nästa mössa!


 

Åhh den här var väl fin? Mm.. den här får jag en bra känsla av..


 

Sweeeeeet..  yeeaahh den här kan jag tänka mig.. Japp mamma det är avgjort. Oj jaha... har du en mössa till? Oki får testa..


 

Oj den var lite stor va mamma?


 

Shit, den är så stor så halva mössan hänger i bak o drar ner mitt huvud.. orkar inte hålla upp huvvet.. hjälp..


 

Öhh?!


 

Öööh?!?!.. Mamma? vad... är .. det här för...... grej? Mössa? *fattar noll*


 

Nää ta av denna! Det blir den randiga Nalle Puh mössan.. tack för det!


Moa och Hugo kom förbi och lekte lite idag också, men de var så trötta att de somnade ganska tidigt så jag har suttit och läst en bok med mamma och kollat när pappa spelat dataspel.. nu ska jag äta en macka sen sova..


  

Vem är du? Är du Sebbe? Nää vem är du, är du Hugo? Nä jag är sebbe eller är jag hugo.. jag vet inte :)


 

Kusinerna hade likadana tröjor på sig idag.. sötnosarna!


 

Lite god mat som vi rekommenderar.. gör en vit sås (bachamel med smör, mjöl o mjölk)..


  

Stek lök, paprika och champinjoner. Häll på lite grädde och låt koka ihop till lite tjockare smet..


 

Blanda ihop tillsammans med vita såsen så det blir en tjock härlig krämig sås. Koka pasta och servera..


 

Mamma gillar itne kött så hon äter med salami och pappa äter med fläskfilé. En sista liten touch.. massor av riven permasanost! MUMMA!


 

En liten efterrätt, krossad ballerina (en vanlig o en kladdkakeballerina) plus nutella.. blanda ihop till en smet, forma till bollar. Tryck i en pinne, ställ kallt en stund innan ni doppar i vit choklad.


 

Taddaa! Massor av Cake pops (som efterrätten heter)


 

Mamma pysslade lite igår.. gissa vad hon ska göra här... svart tavla med en stor guldglittrig bokstav...?


Nu, sova.. hörs imorgon! PUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 28 september 2011 09:32

Visste du att jag fått världens gladaste lillebror.. han skrattar nästan jämt, den enda gång han gråter är när vi åker bil med Annica.. vet inte vad det är men han skriker/gåter jämt då hahaha 



   


Älskade Alexander, vad glad jag är att du finns i mitt liv! Jag behöver en kompanjon till alla bus jag har planerat åt mamma o pappa (o så behvöer jag nån att skylla busen på, men säg inget till Alexander om det hehe) 


Nästan så man tappar hoppet om denna lilla sockerbit, jag förstår inte ett enda ord av vad han försöker säga.. tänk om han kunde prata ordentligt.. tänk om han säger nått jätteviktigt som vi missar nu.. om jag får gissa så säger han nog nått om mat.. el nån katt.. el att jag är bäst helt enkelt :) 


Bullbakat blev kanonbra igår, var 130 bullar! Borde väl räcka till helgen iaf hoppas jag.. sen försökte mamma o Annica göra cake pops.. det blev så där.. de missuppfattade receptet (hallå, en blondin o mamma.. vad trodde dom??) men blev ganska bra, ska testa o göra en till omgång o se om de blir bättre..


Moa o Hugo kom igår, YES! En hel vecka med bus, skratt o lek, jag har längtat! 


Mamma skulle gått på mammagympa idag men hon är alldeles för förkyld, hostat i natt o jättetäppt i näsan så det bidde inget av det, hon o Alex stannar hemma i sängen istället. Lite småkallt o rått ute *Brr* men jag hasade iväg mig till dagis iaf, vi ska på utflykt idag så då måste jag ju me o kolla vad som händer. 


Aja men då ska vi runda av här.. mamma behöver gå o lägga sig i sängen en stund o vila.. vi hörs! 

pusspusspusspusspusspusspusspusspuss 
 

Av Sebastian Alexander - 27 september 2011 13:17

Alex ligger o snackar med mamma.. bara han som vet vad han försöker få fram :)



Nu slutar jag på dagis, sen måste vi dra förbi affären o köpa köttfärs till vår mat, hemmagjorde köttbullar, potatis o gräddsås.. sen ska vi fortsätta där mamma o Alex slutade.. nämligen:


   


Bullbak! Massor o åter massor av kanelbullar ska vi göra! *mums*


hörs sen pusspusspusspuspsuss

Av Sebastian Alexander - 25 september 2011 20:31

Hallå o gokväll, snart gonatt! :)


Idag har vi haft en riktig slappardag.. el om man vill hemmadag. Vi har tvättat o vikt tre maskiner tvätt, vi har plockat, dammsugit och skurat golv. Vi har gjort matlista och inköpislista, vi har frostat ur frysen, samlat ihop alla pantflaskor, lött ett.. modem (?) till Robert, åkt hem till Robert med modemet (?), städat ur bilen och varit o kastat alla kartonger/papper på återvinningen. Mycket har vi hunnit me idag, gick ju runt 7 imorse så då hinner man med rätt mycket innan dagen börjat :) Vi var ute och lekte en stund på lekplatsen också, mamma klättrade upp i en klätterställning o vart sittandes där, hon visste inte hur hon skulle komma ner haha jag hjälpte henne o drog i fötterna så hon tillslut kunde komma ner :)


Imorgon är det dagis igen för mig. Annica kommer hem hit, dock hinner jag inte se henne då hon kommer medan jag är på dagis. Mamma, Alex och Annica ska storhandla och baka lite till dopet, sen hämta mig, sen hämta pappa, hem till mormor o äta medan mamma o robert är och gymmar o går på spinning. Fullt upp imorgon också alltså..


Lillknubbe bara äter o äter, idag har han ätit en halv burk med hallon/äpple/blåbär och den sista 1/3 av banan/äpple. Mat - frukt - frisk kille det där. Mamma ammar honom fortfarande men han får lite frukt då o då så han lär sig lite nya smaker och lär sig att äta. Det går faktiskt skitbra! Han gapar och äter när mamma närmar sig knubbes mun med skeden! Inte mycket som åker utanför här inte.. till skillnad från när jag var liten, då åkte de mesta utanför o jag åt nästan bara om mamma lekte med mig o liksom distraherade mig..


Det var lite kallt i .. fredags tror jag.. vi var ute o gick en sväng.. nä det var i lördagsmorse, vi var ut en sväng o gick och knubbe har bara haft munkjacka när vi varit ute, men eftersom de var kyligare nu så hittade mamma en overall som hon/knubbe fick när hon väntade knubbe. En vit liten trasa med öron. Mamma var så lycklig, hon älskar när det är öron på bäbiskläderna! Vitt var väl inte så.. fint men knubbe var så söt ändå, precis som en isbjörn.. världens gulligaste isbjörn!


 

*Alexknubbe säger* Ahh shit morsan.. ta kort snabbt nu..


 

Är du klar? Vill inte att nån ska se mig i overallen.. skynda dig *Alexknubbe skruvar obekvämt på sig*


 

*ligger helt still, utan att röra en fena så mamma får sin perfekta bild så vi kan rulla iväg i vagnen o lägga på filt så inte nån ser mig*


 

*suck..inte nöjd med dessa kläder, mamma är glad så får stå ut.. men.. fan vad pinsamt alltså*


Igår var vi hem till pappas farbror Ronnie (ronny?) som bor i Bålsta. Mina farbröder och kusiner var där också, pappas faster o man och två till som Ronnie (?) kände. Till förrätt fick vi kräftor, baugette och ostar. Varmrätt porterstek och potatis, efterrätt prinsesstårta. Vi var ganska så jättemätta när vi åkte därifrån, jag var mätt på godis, pappa var mätt på kräftor o kött o mamma var mätt på tårta.. nää det var faktiskt inte så.. den enda som var mätt på annat än maten var jag.. Ronnie hade nämligen två skålar med godis på bordet så jag o mina kusiner höll oss väldigt nära skålarna.. väldigt ofta var vi väldigt nära skålarna.. nästan jämt var vi väldigt nära skålarna och provsmakade godiset :)


 

Ronnie hade en cool lampa, en sån som skickar energi när man rör på själva glaskulan. Det gick inte att ta kort för man såg aldrig energistrålarna, man kunde bara ta kort utan blixt o då vart det så här suddigt istället..


 

Kräftor till förrätt, jag var jättenyfiken o ville verkligen ha en kräfta, pappa la den på min tallrik o jag rörde vid den o skrek till.. HJÄLP! Blev alldeles nervös, den var så knottrig o hade ben o ögon haha inget för mig.. pappa fick mina kräftor.. han försökte skräma mig några gånger o viftade med dom i mitt ansikte.. jag sa bara "bläää" o tog bort dom..


 

Pappa.. jag är inte hungrig.. får jag gå in i vardagsrummet (där bägge godisskålarna stod höhöhö)


 

Kusin Nora och jag körde disco *discoinferno - dansar discodansar*


 

Linus kom in o ägde dansgolvet, han körde nån "gubbe i lampandans" ascoooolt :)


 

Jaa.. hörrni.. kusiner... jag ska bara ta en paus.. måste vila lite här vid bordet.. oj.. stod det två godisskålar här... oj.. vilket sammanträffande att jag skulle pausa just här....


 

Oj "nån" har ätit en dumle mamma, bara pappret kvar.. konstigt.. undrar vem som ätit upp den *belåten min*


 

Kan ju inte bara äta godis, vi hann faktiskt med att titta på medan Linus spelade/tittade på film på farbror daniels mobil.. mycket intressant... *tuggar godis mellan varven*


Jättetrevlig kväll, vi var lite trötta allaihopa eftersom vi gått upp tidigt och Alex hade varit vaken HELA dagen utan en enda sovpaus så han var lite kinkig... lång väg hem också så vi gav upp redan klockan 21, tog ca en timme hem o då sov både jag o alex sen länge så det var  bara att knuffa oss i säng så var det klart, mamma o pappa droppade av strax efteråt.. men jättekul kväll, god mat o trevlig sällskap, tack Ronnie för kvällen och maten! MUMS!


 

Nu är jag liiiite smått trött, så ska strax knoppa.. pappa och Alex sover redan, mamma och jag sitter och tittar på carsfilmen i sängen... vi hörs imorgon, kom ihåg att se glatt på livet, ta vara på dagen och känn lycka över att få upptäcka och uppleva massa saker!   (hahahahahahaha)


pusspusspusspusspusspusspusspusspusspusspuss   

Av Sebastian Alexander - 23 september 2011 21:15

 

Går det inget bra Annica? *undrar Alex* Försöker du starta mobilen? *blondie*

 

 

Kom så ska farbror Alex hjälpa dig starta mobilen *säger Alex o kryper över mormor för att komma till Annica*


 

Så... ska bara ha mina brillor.. *oj klias lite i nosen också..* såå..


 

... då ska vi se.. ge hit mobilen då ska jag starta den åt dig lilla gumman :)


Oj vilken dag vi haft idag.. vi åkte först iväg till Rusta, som hade nyöppning, vi köpte lite duschkräm o skurmedel, sen bar det av till ICA Maxi, de har jättebilligt smågodis så vi var in där och handlade lite (MYCKET godis dock) sen vidare hem till Annica för att gå på nyöppningen av gottsunda centrum, momo var också hemma, hon hade lsutat tidigare idag. Men centrum var ingen hitt.. trångt o litet.. de var ett fint inomhus torg med café men restan.. näää.. vi drog hem till momo o mofa o åt en macka, sen hämtade vi upp pappa som slutat tidigt idag. Vi drog hem o lagade mat och mamma fick nått ryck o rensade ut varenda skåp o hylla i köket, var massor av plats över nu så vi bara MÅSTE köpa nya saker hahaha nejdå, men det vart bättre nu, lite utrymme liksom..


Moster tiss o Fredrik har köpt ny bil också, jättefin, vi var ut och spanade på den.. ojoj så fin den var. Helt svart inne i bilen, rent o fräsch.. skitfin!


 

Kan du skynda dig lite mamma.. jag vill ju till moster.. så länge sen jag såg henne!


 

Yeaaah.. nu börjar vi nära oss... vi ska bara ut ur hissen o sen är hon där......


 

Moster tiss!!! ÅHHHH! *moster busade o gosade med mig o jag var alldeles salig o glad efteråt*


När vi tittat klart på bilen skulle vi gå en sväng men mamma fick just ett sms om att hennes paket ifrån panduro kommit så det var bara att dra iväg till affären för att hämta ut det. Vi tog cykeln dit.. när vi låst upp cykeln o precis skulle åka iväg såg vi att det låg nått i cykelkorgen..


 

Nån grå.. säl? ET?.. vad är det för klumpigt?


 

Det är ju Alex! Sötnosen   


Mamma hade missbedömt hur stort paketet var.. vi hade ju som sagt bara cykel o mamma hade tänkt lägga det i krogen men....


 

.. det var lite väl stort :) Vi fick ringa efter pappa o Alex som kom och hämtade upp oss :) tack för det pappa!

Nu ska vi pyssla o ha oss.. tror mamma iaf. Hon frågade innan hon beställde, om hon ska beställa tomtar o snögubbar som jag ska måla, hon var så glad o tjöt "jaa sebbe, mamma köper sånna här tomtar o snögubbar så ska du o mamma julpynta, vad roligt va?" frågade hon mig... jag svarade kort "nej" men hon beställde ändå.. får se om jag ångrar mig o kanske målar ändå..


Just nu här hemma så sover Alex, mamma skriver här, jag tittar på tv (och berättar vad mamma ska skriva självklart) pappa är barnvakt till mig..


 

Lite dålig bild men.. man ser ju klart o tydligt att pappa.. SOVER.. när han är barnvakt! ajajaj hihihi men när mamma tog den här bilden så vaknade han av blixten hehehe men nu ligger han o sover igen :)


Vi ska också lägga oss i sängen nu, mamma o jag, gosa lite o sjunga nån sång kanske.. vi hörs imorgon.. men innan jag lämnar er ska ni få se en drömbild.. så vacker enligt mamma...

  

 

JULPYNT! På rusta.. de hade supermycket o mamma ville ha allt... allt o liite till :) Hon lyckades hålla sig ifrån att köpa, inget nått alls köpte hon.. men hon tog en bild som hon har som bakgrundsbild på mobilen, hon tittar på bilden ibland o dreglar o drömmer sig bort.. detta är nog den finaste bild hon har hahahha *ironi*


Sov gott o dröm sött. Hoppas ni får en fin lördag!! pusspusspusspusspusspuss


Av Sebastian Alexander - 22 september 2011 21:25

Då var det helg nu för oss! Pappa har en dag kvar sen helg för han, men resten av fmailjen har HELG! :) Sååå skönt! Hade en jättebra dag på dagis idag, jag sprang iväg själv o lekte när vi kom till dagis imorse, jag ropade på nena (min fröken Lena) , gav mamma en slängpuss sen drog jag iväg till Lena, vi skulle leka med vatten o göra geggamojja i sandlådan. Hela dagen hade gått bra också, det har varit en kanondag idag! När jag vinkade hejdå till Lena så gav jag henne en slängpuss också, jag var på riktigt riktigt bra humör idag!


 

Lillknubbe i vagnen på väg att hämta mig på dagis.. man ser ju hur han längtar efter mig.. stjärnan i hans liv hahaha


 

JAAA! Nu är det helg o jag är ledig tre dagar!


 

Vi var tvunga att gå o köpta lite smör o bröd efter att jag slutat, Alex var jättetrött o sekunden efter denna bild somnade han.. gullunge!


Imorse var mamma o Alex på mammagympa, Alex var tydligen hur snäll o lugn som helst. Han satt i gåstolen o pillade, sen låg han ett tag på golvet o käkade på skötväskan o kollade på alla andra barn och skrattade med dom .


 

Äsch, de tser ju skitenkelt ut när du gympar mamma.. låt mig testa..


 

Åhh så böjer vi på ena benet.. o andra.. o.. igen.. ja det märks att jag är en vältrönad knubbis... det här var ju hur lätt som helst..


 

jiihoo vad duktig jag känner mig... *glad* Men....


 

.. man blev lite hungrig av allt tränande faktiskt...


 

Tur att mamma hade med sig lite banan/äpple så jag kunde smaska på det medan hon tränade!


Appråpå mat.. jag tyckte inte att maten smakade så mycket i går.. jag.. tänkte.. äsch.. jag kryddar o saltar lite själv ja.. hur svårt kan de vara liksom? :)


 

:.. de.. smakade kanske liiite väl mycket salt.. bara liiiite för mycket, men då vet man ju till nästa gång.. då tar man lite mindre salt så blir de nog bra :)


 

Jag fick istället smaka på lillknubbis mat, potatis med morot o kryddor, o jag är helt ärlig, efter detta kort o när jag svalt så kräktes jag upp skiten.. fy faan stackars knubbe! Men han äter det här som om det vore renaste guld.. han älsar det.. sjuka lilla man... hehe


Imorgon drar vi hem till ankan, de har nyöppning på gottsunda centrum så vi ska dit o kolla lite, sen ska vi bara umågs. Kanske stannar hela dagen till pappa slutar så vi drar förbi hans jobb o hämtar upp honom, får han skjus o slipper cykla på en fredag.. men tills dess så får ni ha det så bra! Se ljus på livet o sovgott!!!


 

Gooonatt alla som läser!! Tack för att du gör det, stor puss o kram till er alla!!


ps, här kommer bilderna som vi försökte lägga ut igår, fast i bättre format.. nu är de stora :)


  

kom lillknubbe... jag är inte farlig.. jag ska inte sno ditt godis.. jag ska bara.... BUu *skrämmer alex så jag kan sno hans godis*


 

Lilla mannen, blev så så jäkla rädd att du inte kan gå själv.. tur att du har blöja iaf.... höhöhöhö


NATTI!



Av Sebastian Alexander - 21 september 2011 20:24

  


Ännu en dag till ända, en lugn o vanlig dag idag tycker jag. Jag har varit på dagis, vi var ute o gick en sväng o kollade på lastbilar och grävskopare. Mamma hämtade mig, vi drog upp till gränby centrum o jag fick gå lös i leksaksaffären, det var bra tyckte mamma för då slog vi ihjäl en halv timme, timme i väntan på att pappa skulle sluta så vi kunde hämta upp honom slapp han cykla hem i duggregnet :) Vi vart så sugna på godis också, jag o mamma så vi svängde förbi affären o shoppade pollys nya lakris/citron godisar. Ingen direkt höjdare, lakrisen var skitgod men de var så några sånna i påsen, citronen smakade som smör.. lite tråkig påse faktiskt.


Vi fick vara på klockargården efter dopet! det var bra.. nu gäller det bara att få tag i nycklarna, tanten som har hand om dom har tydligen problem med sina njurar o svarar inte i telefon, verkar vara sjukskriven, frågade prästen o jag skulle ringde tillbaka på fredag om inte klockargårdstanten hört av sig (vilket jag tvivlar). Vore bra om vi fick komma ut på fredag o förbereda lite redan då slipper det bli så stressigt på lördagen. I helgen ska mamma o ankan baka lite, vi får akta så mamma inte äter upp allt, utan vi ska ha det till dopet. Allt går i vitt o blått, el det ska vara i vitt o blått men om det blir så återstår att se :) Svårt att göra chokladkakor i vitt el blått liksom.. spännande med en liten utmaning!


   


Ahh shit vilka små bilder, måste säga till ankan att ge mig större.... ett ögonblick..

*ringer till ankan o ber henne skicka bilderna igen, stora så mina gamla läsare ser nått hehehe* Nähää ankan har simmat till nån polare så hon kan inte hjälpa oss.. men då får ni se bilderna imorgon istället. Mamma ska på mammagympa o jag ska till dagis, men vi hörs imorgon. Tills dess... puss på er!   

Ovido - Quiz & Flashcards