Alla inlägg under maj 2012

Av Sebastian Alexander - 30 maj 2012 09:56


Vi har testat att byta vagn nu i några dagar. De gånger jag åker vagn är på mornarna när vi ska till dagis. När mamma lämnat av mig så brukar hon och alex hitta på nått o då tycker mamma att det är lite drygt att ha en stor syskonvagn, så vi hade vår gammla vagn i förrådet. Den är lite sne o kanske inte finaste i hela världen efter att x antal barn åkt i den men den håller och det funkar för oss. Jag brukar få sitta fram på fotstödet men igår skulle vi gå till affären o alex satt o tröck sina fötter i min rygg vilket gjorde ont så mamma sa att vi kunde sitta tillsammans i vagnen, med alex i mitt knä. 


 

Ja det går ju faktiskt bra mamma *säger jag*


 

Det är ingen fara Alex, jag håller om dig hela tiden! Du kommer inte ramla ner där på marken!


 

Vad kul det här var! Nu kan vi åka tillsammans och ingen sitter o sparkar på den andra.. inget kan gå fel nu! 



Ähhh men va f*n Alex.. har du släppt dig??


 

Åh fy vad det luktar äckligt!! *blää* inte en gång till! Åh kolla där borta alex, där är övergånsstället, då måste man trycka på knappen.. kom ska jag visa..


 

*tar tag i ävs hand* så här.. du måste trycka med handen på knappen.. 


 

.. lite hårdare så det tutar till..


 

Så ja! Bra äv!


 

en gång till, en gång till, en gång till *överlycklig äv vill trycka igen*


 

*tar bort ävs hand* nää alex man får inte leka med knappen! *sträng storebror* 


Mamma vill gärna berätta lite om hur jag är som storebror, nämligen så tar jag sjukt bra hand om äv. Faktiskt! Jag hjälper honom med att klä på sig, jag säger itll honom om han gör nått dumt tex ställer sig upp i vagnen "sätt dig ner alex annars får du gå hem" brukar jag säga argt till honom.. vet inte om det hjälper så mycket för mamma brukar skratta när jag säger så arg så äv kanske tror jag skojjar... *sur på mamma* jag bestämmer att han ska ska skor o keps på sig, ananrs får han bälte på sig (hahaha) jag är en väldig ordningman när det gäller vad äv får och inte får göra :) det bästa är ju att jag kommer undan med allt bus! När mamma eller pappa frågar vem som gjrot vad eller när de blir arga på nått så säger jag bara "de var äv.." o ser oskyldig ut.. tror dock att efter typ  100 gånger om dagen så förstår de nog att äv inte gör allt... men mycket :) Vi har hittat en ny lek, jag ropar på äv, att han ska komma o leka med mig, då kommer han krypandes in till rummet, jag säger till honom att gå in o kojjan o så stänger jag dörren.. jag skrattar, äv skrattar mamma blir nervös.. varför, undrar ni!?


 


 

Kojjan består nämligen av en gammal tv bänk med glasdörrar, så jag.. låser helt enkelt in min lillebror så får han sitta där o fundera på vad han gjort o på vem som är bäst i världen höhöhö jag alltså är den bästa..


ps. inga barn tog skada under kojleken!! 

Av Sebastian Alexander - 29 maj 2012 12:33


Tänkte visa lite fler dekorationer som mamma gjort, massor av småblommor plus dessa rosor, ganska så fina om man frågar mig :)


 


 


 


Ni får gärna titta in på mammas auktioner på tradera: 


http://www.tradera.com/auktioner/majanilson


Av Sebastian Alexander - 29 maj 2012 07:15


Vilket vackert väder vi har haft nu ett par dagar, har varit ute mest hela tiden o fullt upp när vi varit inne så har inte skrivit på några dagar, hoppas ni ändå orkar hänga kvar. 


Ifredags var pappa ledig och vad gjorde vi då? Jooo istället för att göra allt under sommaren, när typ "alla" andra också ska göra det så hade iv bestämmt oss för att vi skulle åka till grönalund! Alexander är förlien och han skulle nog bara tycka det var jobbigt med alla skrika o folk o den jättevarma solen så han var hemma hos mormor, morfar o kanka. Mamma, pappa o jag åkte. Ett av tågen till sthlm som skulle åka före oss var inställt så alla de passagerarna plus vi skulle samsas på ETT tåg.. hmm vi stod längst bak med det var så mycket folk som ville på så vi gick framåt för att kolla om de var mindre kö in på nån vagn och det var det inte.. när vi väl kom på så sa de i högtalarna att de stänger dörrarna nu för tåget är överfullt och alla får inte plats! Vilken tur att vi hann med tåget iaf! Dock fick vi stå vid dörrarna med våran vagn, och två andra plus deras packning.. trångt kan man ju lugnt säga och självklart var det ju skitvarmt ute och ännu varmare på tåget. Vi kom fram iaf och drog och köpte glass. Vi bestämmde oss för att gå hela vägen till grönan, jättefin väg att gå, tog ca en timme. Solen sken och vi gick vid vattnet hela tiden. Vackert! 


 

I väntan på tåget.. 


 

Hade varit och köpt nya skor till mig innan vi åkte iväg till sthlm. Hade bara gympaskor så det var skönt med luftiga sandaler när det var så varmt ute.. 


 

Var tvugna att ta på denna fina.. öhh... båt.. 


 

Namnet var fint iaf! :) 


Nästan framme vid djurgårdsbron och grönan! *yippie*


Pappa ville inte åka nått, han sa att han både var varm, gammal o illamående om han åker nått som snurrar så mamma o jag sprang runt alla karuseller, mamma hade nog roligast! :)  Oftas satt mamma närmast marken liksom så på alla bilder är det bara mamma man ser, men hittade två bilder där jag fastnat också..


 



Jo faktiskt, EN karusell ville pappa åka, efter tjat ifrån mamma om att jag faktiskt ville åka nått med pappa också.. vi valde..


 

Kärlekstunneln :) Lagom sakta för pappa hihi


  


 


    


 

Det var lite underhållning inne i parken också.. check out this two :)


 

Snygga skor på killen... öhh


 

De höll på att kasta o trixa med ställningen.. tråkigt, vi drog vidare istället... 


 

Oj.. nu försvann jag... var är jag? 


 

Tittut! Inget tivoli utan sockervadd! 


 

Vi spelade bara två gånger för det var såååå sjukt dyrt! :) Vann inget där..


 

.. så drog till en "vinst-varje-gång" för barn.. jag fiskade en nalle åt mig och så fick jag fiska åt alex också, han fick en jättegullig kanin! Det här var det roligaste med hela resan!! :) 


 

Vi orkade inte gå hela vägen tillbaka till centralen så vi satte oss ner och väntade på båten istället.. spanade på lite bergochdalbanor medans..


 

Tro att det var skönt på båten, varma o svettiga hela dagen och så fläktade det lite svalt på båten hem.. åhhh underbart! 


 


 

Vi stannade till och köpte med oss lite mat att äta på tåget.. 


 

Jag hade fått nog av mamma o pappa efter att ha umgåts med dom hela dagen så jag satte mig på en egen plats.. lugnt och skönt :) Hemma så mötte mormor upp oss och vi fick se Alexander igen! Han låg o sov men mamma hade saknat ihjäl sig efter honom så hon var fram o peta.. o peta.. o peta.. o opps han vaknade visst.. hehe hon gosade o pussa på stackarn hela tiden.. TACK mormor o kanka för att ni var barnvakt!!!!  


I söndags var det morsdag, tänk er att jag o mamma faktiskt fixade en blomma åt mamma! *wooot* 


   

Grattis mormor, farmor Åsa och alla andra mammor i efterskott! :) 


Nu: dagis!

Av Sebastian Alexander - 24 maj 2012 05:26

 

Snart ska vi gå till dagis.. 


 

Titta vem jag hälsa på för nån dag sen.. 


 

Maxan!! Gos, gobiten!!!!!! Han var så söööt.. och eftersom jag *alex* inte fick ta nån tugga av sötsaken fick jag helt enkelt dra hem och baka lite sötsaker istället! 


 

Gjorde bara vanliga vaniljmuffins...... höhöhö nääää om ni tror de så har ni inte satt på er glasögonen än.. jag gjorde.. CHOKLADmuffins.. 


 

*munnen full* alltså.. åh det är så jäkla... gott *smaskar och äter för fullt* alltså.. jag tänkte bara berätta att.. *nomnomnomnom* 


Jäklar, jag tappat skeden i lådan!! *panik*


 

måste klättra upp och hitta den... skeden.. var är du *panik i rösten* måste hitta chokladskeden *nästan skriker som en tjej för jag är galen i choklad* men vad är det här... *lugnar ner sig lite.. och blir väldigt nyfiken*


 

*tar en stor tugga* Åhh det här var gott.. åhhh vad lent o mjukt.. liksom.. fastnar o gommen.. 


 

Hur har jag missat det här tidigare?! *chokad*


 

Smöret.. kom till mig! Det är här min nya favorit, steksmör i klump! *njuer och har lugnet ner mig totalt efter choklad skeds incidenten*




Dagens outfit :)  

Av Sebastian Alexander - 24 maj 2012 05:20

 

Liten bäbis.. 


 

Liten bäbis med blöja.. 


 

Liten bäbis med blöja kryper under filten.. 


 

Försök till dahlia, lite fel, vet dock vad jag ska göra annorlunda till nästa gång.. 


 

Dålig ljus, den är vacker röd inte blaskig orange/röd som här.. bobo måste få låna din kamera hihi


 

Ätbar klacksko :)

Av Sebastian Alexander - 22 maj 2012 09:28


Yooyoo, nu är vi back in da house, yaa maan! 

Alex ligger och sover, han var vaken sent igår ikväll och vaknade kl 6 imorse, förstår att han är tröttmössa. När vi kom hem ifrån att ha lämnat mig på dagis i morse så var Alex så jättetrött. Mamma la honom i sängen, gick o drack vatten, tillbaka in till sängen för att lägga honom.. ja då har han redan somnat! Med sin snuttefilt.. lillkorven :) 


Förresten, när man är två söta grabbar i en familj så äre ju lätt att man jämför och kollar lite hur de utvecklas o växer mot varann liksom. Då täntke jag.. det måste vi också göra, och det sk vi göra med att börja kolla på våra mått. Vi var ju till BVC förra veckan, när lillkorven var ca 13 månader och då vägde lillis.. el vi gör en liten uppställning:


Födelse:

Storkorv (pappa) 3180g 48cm

mellankorv (jag - sebbe) 4180g 50cm

lillkorv (alex) 3690 48cm


Kan vi ju genast konstatera att jag *Sebbe* var tjockast och längst! *Sweet* pappa o alex lika långa. Jag vägde ETT KILO mer än farsan. Då kollar vi hur vi såg ut idag, när vi var 13 månader.


13månader

Storkorven pappa - de hade nog inte 13 månaders kontroll i byn för det finns bara 9 månader hehehe

69cm 8250g

Mellankorven jag *sebbe* - 76cm 9700g

Lillkorven Alex 71cm 8385kg


Då konstaterar vi IGEN att jag var störst och tjockast (måste vara brås på mamma hihih) pappa o Alex vägde nästan lika MEN pappa var bara 9 månader, Alex 13 månader.. Pappa o Alex var lite långa nästan också jag var dock längst! Då vet vi det jag alltid vetat, jag är tjockast, längst o bäst :P


HAHAH såg en grej till, detta bevisar ju bara vad jag redan vetat. 


storkorven pappas HJÄRNA (huvudomfång) 46.5

lillkorven alex HJÄRNA (huvudomfång) 46.8

mellankorven - jag, HJÄRNA (huvudomfång)...... *trumvirvel*.. 47! 


Festast hjärna OCKSÅ! Farsan hade minst höhöhöhö måste kolla mammas uppgifter också men kortet är hemma hos mormor så ska be mormor kolla upp det här! NU MORMOR! 


Då ska vi jämföra lite mer, dessa kort är från när jag var 13 månader och alex är 13 månader:


 

Man kanske tror att vi är jämlika.. men vi ska se :) 


 

Jag STÅR vid kökslådan.. 


 

Alex SITTER i kökslådan..


 

Jag äter med gaffel..


 

Alex äter med händerna.. 


 

Jag snackar i telefon med MAMMA (pappa är pappaledig)


 

Alex pratar i telefon med PAPPA (mamma är mammaledig)


 

Jag kladdar, mycket :) 


 

Alex kladdar.. mycket :)


 

Jag fotoposar med rumpan utåt..


 

Alex fotoposar OCH fotposar, rumpan rakt ut :)


 

Jag kan gå och stå själv, tex i sandlådan.. 


 

Alex kan bara gå med stöd el utmed möbler och SITTER i gungan.. 


 

Jag posar med mamma..


 

Alex posar med mamma.. vad mamma gör.. i dont know! *suck*


 

Jag sover.. 


Alex sover.. 


 

Jag kan göra grimaser.. 


 

Alex kan inte.. hahahha joorå, det kan han :)


 

Jag äter mat.. 


 

Alex äter klubba/godis..


 

Jag spexar med en sked..


 

Alex freestylar med tumme.. 


 

Jag kan stå, springa o leka med den där förbannade grejjen som låter :)


 

Alex kan sitta och skratta :)


 

Jag gympar med mormor.. 


 

Mormor har blivit gammal så alex gympar själv :PP


 

Jag satt bak på cykeln och var lycklig!


 

Alex sitter fram på cykeln och är glad!


 

Jag kan vara nära kameran.. 


 

Alex också.. 


Jaa som ni ser så följer vi oss nästan åt.. jag kunde vissa grejjer och alex kunde vissa grejjer. Olika, lika, UNDERBARA!! 

Av Sebastian Alexander - 21 maj 2012 08:13


Hittat ett grymt program som man kan göra bilderna lite roligare, testar om det funkar.. 


Mot dagis! 


 


och en testbild på en tårta.. 


 

Av Sebastian Alexander - 18 maj 2012 07:21

 

Hejja sväärje! 


 

Iiiiiii det står 3-3... *nervös*


 

Ahh det är s spännande, måste gömma mig bakom kudden.. äsch.. dosan går bra den också *gömma*


 

NÄÄÄÄÄÄÄJ! De andra gjorde mååål :( NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄJJJJEEEE! 


 

Då åkte vi ur VM.. skit va morsan? *besviken men glad typ ändå*


 

Måste meditera bort min ilska innan jag lägger mig.. *meeeeediteeeera*


 

*tittut* Nu undrar ni säkert varför vi har sån dålig skärpa? JO jag skulle nämligen GÅ emot mamma, så skulle hon ta kort men så snubblade jag o mamma skulle fånga mig o slog bort kameran så blev den lite risig.. men som tur är så har den fixat sig nu :) Vi har alltid som otur med kameror hihi


 

Så klarmediterad, nu.. SOVA!


 

Det finns ju bilder där man ska försöka hitta ett huvud som är gömt i typ en skog el lik.. här har ni en sån: Var är ansiktet? 


 

Tittut, här är jag :)


 

I går, torsdags, var farsan baloooo ledig. Vi drog upp till IKEA för att köpa lite saker, hittade en potta ba haha kostade på oss frukost också, allt detta för bara 30:- Sjukt! 


 

Ey morsan, ja det var verkligen sjukt *stockholmska*



Imorse hittade mamma mig i köket.. ståendes.. i en låda.. jag hade hittat en gamal klubba.. funka finfint som frukost :)


 

Ahh hahaha sockerchock.. måste sitta ner! :)


 

I.... vare lördags? el söndags? Så var vi på picknick med allihopa. NU börjar våra ultunapicknickar igen :) Varje sommar hahaha så mysigt! Vi blir en extra för varje år typ haha först kom ju pappa till gänget, sen jag *sebbe* sen linus o kickan, sen alex, fredde och nu GOSMYS MAXAN!! Få se vem som blir ny nästa då, kanka/linus.. hihi bobo/kickan?? el kanske TISS/fredde igen?! hahahaha *spekulera mera*
 

 

Solen chen *norrländska* men det var lite kallt för det är öppet så blåssten (blåsten) blåser :) jag hade pimphuva på *tuff*


  

Nu ska vi blåsa såpbubblor inne, hörs pis aut! 

Ovido - Quiz & Flashcards