Alla inlägg under oktober 2010

Av Sebastian Alexander - 29 oktober 2010 19:31

 

Pappa har jobbat så hårt denna vecka och så är det ju fredag idag så vi bestämmde oss för att åka hämta lilla pappa så slapp han cykla hem.


  

Min kissemisse fick också följa me.. de var ju lite kallt ute så han fick låna min mössa...


 

Här kissen får du.. varsugu.. ta den då.. ja.. kom då kisse.....


  

Nä tack, det är bra sebbe! jag har ju bilbälte på mig, då kan jag inte leka..


  

Jag lekte värsta roliga leken med mamma idag kolla:


 

Var är jag??!


 

Ahh... nu börjar man ana nått va.. kan det vara sebbe..!?


 

Nej, nu är han borta igen!!! Sebbe?! Var är du?!


    

Här är jag juh!!!! hahahaha


  

Hahahhahaha ja såå kul har jag haft det idag!!


 

Vänta, vänta!! Jag har en till grej.. kolla!


  

Jag har lärt mig klättra upp på papperskorgen i badrummet så jag kan tvätta händerna själv..


 

bra va?! Men du, vänta.. de kommer mera!


 

*trumvirvel..* jag kan även.....


 

dricka vatten.. o inte bara hur somhelst.. jag dricker ifrån ett värmeljus!!!!! wiihiii vad bra man kan vara!


 

Sen kan jag ta påfyllning också... man blir ju tårögd så bra man kan vara... höhöhö


  

Min tandborsta är borta så jag snodde farsans... nu ska jag sova. PS jag är mycket BÄTTRE idag.. min sjukdom är borta!!!! Nu blir det helg o fira!! PUSSPUSSPUSS


ps igen. Annicha kvackade nått om att de itne gick o skriva kommentarer.. men uppe vid rubriken står de kommentera.. o vi testa o de fungerade.. du kanske måste ta bort dina ank stjärtfjädrar ur ögonen ankan så kan du också se de.... hihihi men du är så söt ändå! blondie......

Anders... mamma vll inte ha saab.. jag ska snacka lite allvar med henne sen.. såg att hon satt o kollade volvo på blocket idag igen.. fasen alltså... tänk dig en fräsig saab 9-3 aero... MMMMMMmmmmm o sen snygg pimpad barnstol som jag kan sitta i. Det är RESPEKT! :)

Av Sebastian Alexander - 29 oktober 2010 07:01


Snälla mamma.. tvinga mig inte att diska.. jag orkar inte..


Oki.. bara om du lovar att jag får choklad sen då.. detta är sista gången jag diskar åt er!


Ena diskhandsken..


Så.. då.. ja.. då går jag o diskar dårå.. vi synsom en stund...


hahaha du är så ägd mama!! Jag lurade dig! Jag tänker väl inte diska åt er!!


Men du.. får jag iaf choklad.. *hundögon* snälla....!?


  

Hej fina pappa.... kan jag iaf få lite choklad.... bara liiiiite...


Jaaaa!!! tack snälla pappa!! jag ska få choklad, lalala jag ska få choklad *glad*


Du mormor.. jag lånar en kaka av dig. schysst!


Du mormor.. jag lånar lite kaffe också.. schyyst tanten!


   

Men bli inte aå arg mormor.. jag bara LÅNAR, du ska få tillbaka! Tacke it easy.. :)

(och ps, skratta inte åt mina kläder...)


   

Jäklar vad ajg känner mig dålig.. känner mig svullen i halsen o i händerna...........


 

hehe de är bara mammas vantar jag fått låna, passar perfekt juh!


  

HEEEEJDÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 27 oktober 2010 09:53

Fy vad slarvigt det förra inlägget blev men ajg tycker att ni får kämpa lite för att läsa.. ni kan ju inte få allt serverat :)


jag hade lite morgon gymnastik i morse, obs! Bara för starka killar :) 


   

Först klätttrar man lite snyggt upp på stolen..


sen tar man ena benet o använder armmusklerna ör att dra sig upp på spisen.. (de här funkar ju bara för oss med armmuskler dårå...) 


Sen tar man sitt andra ben upp på spisen.. och armrna på bokhyllan som om att man ska göra en armhävning.. bara för oss starka grabbar alltså....


Sen är man uppe!! Om man är riktigt stark o orkar med en riktig morgongympa.. så gör man allt detta igen.. fast när man går neråt! testa gärna, varsuuguu ett tips från mig!


PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 27 oktober 2010 09:36

Barnet

Fostret kan suga på fingrarna. Huden är fortfarande mycket tunn. Barnet börjar lagra kalcium för att utveckla skelettet. Fostret har i princip formats färdigt. Även ansiktet är klart och tydligt, men öronen utvecklas fortfarande lite. Barnet kan hicka. Om du känner fosterrörelser nu kan det kännas som regelbundna tickningar i magen som pågår i några minuter. Läpparna börjar få fylligare form eftersom fett håller på att lagras.

Mamma

Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare. Ditt hjärta har vuxit och har nu 20 procent högre kapacitet för att klara syretillförseln till både dig och fostret. De flesta har nu vuxit så mycket att kläderna börjar bli för trånga. De flesta kvinnor pendlar under den här tiden av känslor mellan lycka och förtvivlan. Reaktionerna kan vara häftiga, ungefär som tonårstidens humörsvängningar.

Jag fattar inte hur man får bort den här tjocka texten så ni får stå ut med den.. :)

Nu är alltså mamma i vecka 15 och det står även att man kan vara lite glömsk.. och det stämmer ju inte på mamma! Hon glömmer allt hela tiden, stackars mig o pappa alltså hehe

Vet ni.. igår.. då hände de grejjer.. Mamma, RObert, Annicha o jag hade varit till stan o sen till ikea för att köpa ljus. Sen när vi kommer hem till mormor så hade jag precis somnat så mamma hoppar ut o ska ta ut barnvagnen, Robert fixar med cykeln o Annicha bär ut påsar. Vad som är knasigt på vår bil är att centrallåset går i baklås ibland och alla dörrar låses av sig själv.. o gissa vad som händer.. mamma stänger av bilen men tar inte ur nyckeln utan den sitter kvar, robert fixar emd cykeln som sagt o annica håller på med påsarna. Sen när de fått ut allting så smäller de igen bagageluckan o *LÅS* ALLA dörrar låses av själv själv.. oki tänker ni nu.. vad är de med det då?.. JO.. lilla jag... lilla jätteförkylda o sjuka Sebbe SITTER KVAR I BILEN! Ingen dör går att öppna, nycklarna sitter kvar i bilen o .. ja.... finns inget vi kan göra förutom att slå in rutan. Men som tur var sov jag så vi avvktade lite, SNÄLLA SNÄlla robert tar cyklen o börjar cykla hem till oss (de tar ca.... 30min att cykla enkel väg) vi har en extra nyckel hemma. Mormor har precis slutat på sitt jobb så hon åker o möter upp Robert, under tiden så vaknar jag till. Jag börjar skrika i panik för mamma inte är där.. jag börjar hosta o jag ser på mamma att hon börjar få lite panik.. vad ska de göra.. vänta i ca 45 min på att nyckeln ska komma el ska de pajja rutan?

  

jag blundade lite för jag var lite rädd...

mamma står utan för fönstret o försöekr se glad ut o skratta o leka med mig.. till slut orkade jag inte med henne längre.. jag somnade! Mamma o ankan blev så glada för då kanske vi kunde vänta på extra nyckeln. De ringde mormor o robert o frågade var de var.. de var på väg hem nu!! Robert hade kört 90 hela vägen hem.. de måste rädda Sebbe hade de tänkt! Morfar kom ner till parkeringen o höll mamma o ankan sällskap.... till slut kom nyckeln!!!!!!!! Jag hörde dörren öppnas o nån rök ur mig ur bilen fast jag låg o sov... de var morsan.. scuk.. hon ahde saknat mig... jaja.. låt mig sova iställer :)

Det tog 50 minuter sen vi låste in nyckeln tills vi fick en xnyckel. Det är andra gången detta händer, första gången satt jag dock inte i bilen men pappa ahde startat bilen, satt på värmen på 30 grader. Sen stängde han dörrarna o POOF.. allt var låst. Vi fick ringa assistanskåren som tog ca 1500:- för att låsa upp dörren. Vi betalade men fasen alltså... och nu hände de igen.. men som sagt, eftersom jag sov så var mamma o ankan lite iskall o väntade på xtra nyckeln i stället för att slå sönder några rutor. Annica ringde polisen o de sa att de inte var nån fara för mig, för det fanns luft o om jag sov så var de lugnt. Sååå.. slutet gött, allt gött o moset är gött! :)

  

JÄS!! Ni räddade mig från bilen! yes yes!

Av Sebastian Alexander - 27 oktober 2010 08:57

Här är några bilder sen jag var sjuk o bara låg o sov... sötaste bäbisen ever säger mamma o pappa! :)



         

Av Sebastian Alexander - 23 oktober 2010 18:48

Höstblåsor... det är vad dagiset smittat mig med! Det är väl alla tjejerna som sprungit efter mig som smittat mig.. jag säger ju de.. tjejer suck..

Höstblåsor: Blåsor som man får i munnen, gommen, halsen. blåsorna siver o klias. Man kan även få de på händerna. Man kan även få feber, vara tött o hängig och illamående.. ALLT det har jag!! :( det började i onsdags att jag var dålig..och i torsdags så tänkte ju dagis ringa efter mamma för då var jag itne bra.. jag varken åt el sov o ville bara sitta i knä hela tiden. På torsdagskväll så kräktes jag två gånger. När jag kräktes första gången så kräktes mamma också nästan, hon är lite känslig emot sån där nu när hon har bäbis i magen.. så hon skrek på pappa.. "sebbe kräks.. o jag kräks" pappa fick städa upp i hela sängen, stackarn. Sen trodde vi att de blev bra, ajg la mig igen, men då kräktes jag över mammas säng, men vi var sååå trött så vi la bara en handduk över o somnade om haha


Sen på fredags morgonen kräktes jag igen och var jättesnorig o hes, knappt nån röst. mamma stannade hemma ifrån jobbet o jag var hemma ifrån dagis. Nu såg vi första gången blåsor på mina händer.. bllää! I fredag varken åt el drack jag heller. Jag hade feber ändå sen i onsdags så nu fick jag också alvedon. Blev lite dålig i magen av det, men febern gick ju ner! ingen av oss har sovit nått på nätterna, jag bara dreglar o bits o kliar o snorar... blää för att vara sjuk.


Imorse så kunde jag iaf för första gången att en liiiten mackbit... men efter ett tag kräktes jag upp den också :( Jag har fått alvedon idag o blåst näsan så jag inte är lika snorig. Vi var hem till mormor i dag eftersom pappa skulle ut till banan o köra med sin radiostyrda bil. Jag o mormor lekte jättemycket och så lagade vi mat. Jag lånade mormors glasögon.. vad tycks?? :)


        


Jag sa ju att vi lagade mat.. de blev spett.. men eftersom är jag är man i huset så satt jag på diskbänken o åt korv o beodrade mina tjejer att laga mat.. sånt som tjejer är bra på hehehe


 

Mm prinskorv.. jag åt eoförsig ingen sån.. liiiiite ris o liiiite ketshup fick jag i mig..


 

Så ja min flickor.. ni lagar maten o jag tittar på... skär nu lagom stora bitar annica... I´m watching you... försök inget där borta i hörnet mormor.. jag ser dig också!

  

Mm ölkorv... skär ni upp ltie sånt också tjejer?


 

Nä tjejer, nu får ni sköta er själva.. jag kommer snart tillbaka o kolla att ni sköter er.. ska bara ta en sväng först..


 

Tjenare Jåbet! Sitter du här.. jag slår mig ner vid dig ett tag får vi grabbar snacka lite!

  

opps.. mamma har mig på span.. måste dra vidare nu innan hon börjar gnälla.. :)


 

Nää mamma, jar har inte tagit din choklad... varför tor du det knäppis :)


 

Man ska inte anklaga små barn.. jag har INTE tagit det säger jag....


 

Men här då.. titta så får du se!


  

Just precis... va snäll nu mamma! Anklaga inte mer... jag blir så trött då.. jag börjar faktiskt bli väldigt trött.....


 

 

hej mormor! jag skulle bara säga gonatt.. vad sa du? nää jag har inte ätit mammas choklad!! jag har redan visat mamma men kolla igen då!


 

igen choklad! punkt slut!


 

ska bara äta min "välling" ....


 

o "gröt" innan jag ska sova.....


 

men jag är sååå tröööttttttt...


  

bara lite mer "välling" sen är det sängen.....


natti PUSSPUSSPUSS





Av Sebastian Alexander - 20 oktober 2010 19:24

Din bebis är nu 8.1 till 11.4 cm från huvud till stjärt, och väger omkring 52-68 gram. Storleken motsvarar ungefär en grapefrukt.


Ansiktet hos fostret utvecklas alltmer; nu kan man tydligt se en näsrygg och att öron och ögon vandrar mot sina slutliga positioner på huvudet. En annan stor förändring är bildandet av lanugohåret som är ett fint hår som växer över hela kroppen i virvlande mönster efter hudens struktur (som senare bland annat kommer att utgöra bebisens fingeravtryck).


Lanugohåret kommer att falla av innan förlossningen och ersättas av grövre hår.


Bebisens sköldkörtel har mognat och börjar producera hormoner. Om bebisen är en pojke så bildas en prostata, och hos flickor vandrar äggstockarna ner från magen till ljumskarna.


De mjuka broskdelarna börjar nu också delvis att omvandlas till skelett. Bebisen har ögonbryn men inga ögonfransar. Bäbisen kan hicka.


Vey ni, att när jag låg i mammas mage så hickade jag jätteofta. De var varje gång mamma hade druckit oboy :) Kanske därför jag ÄLSKAR oboy idag.. det har jag ju liksom haft med mig sen jag var jääätte liten.. jag vet exact hur mitt bäbissyskon har det i magen nu.. massa oboy som hon/han kan dricka.. mums


förresten så har mammas minneskort till kameran tagit slut så ni kan inte få några bilder. Vi ska åka o köpa ett nytt i morgon kanske..


jag o pappa måste ta hand om mamma nu, hon ligger o skriker efter pistage nötter... sicken nöt hon är.. tror att vi ska ut o köpa det nu?!? herregud morsan..


pusspusspusspuss










Av Sebastian Alexander - 20 oktober 2010 17:45

Hallå, hallå! Ser ni nått?? Den här sidan krånglade igår när vi försökte skriva.. och nu när vi håller på så kan jag bara få in bilder.. inte text... aja vi testar :)


Igår fyllde mitt bäbissykon 14 veckor, grattis!

(det går inte att klistra in texten på pappas data så ni får vänta till ikväll då mamma är på sin data o kan klippa o klistra så ni får veta vad som händer i v14)


Idag på dagis så berättade min fröken nått.. jag ville hålla det hemligt men hon sa det ändå till mamma... När mamma o pappa (OCH mormor!!) kom o hämtade mig idag så satt jag hos fröken.. hon berättade att när de är mycket barn på avdelningen blir jag lite blyg o tycker det är jobbigt o vill bara sitta hos fröken OCH så sa hon " ALLA tjejer går efter sebastian o ska peta på han o vara nära ansiktet, och då blir sebastian lite rädd" mamma skrattade åt mig! Sen sa hon på allvar.. det är bra sebbe.. du ska inte ha några andra tjejer än mamma! Men alltså kan ni förstå.. det är typ 15 tjejer efter mig varje dag o ska peta på min kinder, förstöra min frisyr.. vem vet vad för tjejbaciller de har o smittar mig med! BLÄ för tjejer.. tacka vet jag pappa o hans radiostyrda bil. Vi brukar sitta o mecka med den på kvällarna.. de är livet!


Idag ahr jag varit lite sjuk..e l hängig o varm och så somnade jag på mammas bröst när vi tittade på tv. Pappa var världens finaste pappa o åkte iväg till affären för att köpa ketchup o vet ni?! När han kom hem hade han också köpte en liten NallePuh chokladkaka itll mig för jag var sjuk!!!! Världens finaste pappa!!!!!! pusspuss min pappa


jag o mamma ska lägga oss nu, så jag ska bli piggare till imorgon, då ska vi ta kort på dagis nämligen o då vill jag inte vara sjuk! PUSSPUSSPUSS så länge!



jag har fått likadan bil som pappa kör på jobbet!



   

mat är det viktigaste för mig.. jag både sover oCH äter..


 

Här sover nästan pappa och jag äter...


 

Här.... ja.. äter jag helt enkelt!

Ovido - Quiz & Flashcards