Alla inlägg under maj 2011

Av Sebastian Alexander - 31 maj 2011 07:24

Han kan ju vara vaken! :) Lilla pluttalex sover inte alltid, ibland är han faktiskt vaken, äter o pruttar hehehe








 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Av Sebastian Alexander - 30 maj 2011 19:21

Hellu!


Imorse stutsade mamma o Alexander iväg till IKEA för att köpa lite grejjer till mitt rum, snart är det vårt rum men eftersom Alexander inte börjat hänga i rummet än så är det fortfarande mitt rum :) Vi ska möblera o ändra om lite o fixa nya gardiner (mormor hjälp tack..) hihi nejdå, vi köper sån här.. grej som man fåller upp med hjälp av ett band bara o stryckjärn, det är knappt vad mamma klarar av, hon har nog aldrig strykt nått i hela sitt liv... kanske nån pärlplatta förr i tiden så spänningen är olidlig om hur det kommer att bli. Hon hittade en jättefin rosa grej på IKEA men köpte den inte för hon var osäker men när hon kom hem så ångrade hon sig, vilket innebär att mamma o Alexander lär åka tillbaka till IKEA imorgon.. stackars Alex!!!! :)


 

Gissa vilken färg som dominerar i mitt rum :)


 

Stackars Alex som fått tagit över min roll som shoppingpartner till mama :)


När jag slutat dagis drog vi oss till ÖB o mötte upp mormor o Annica, de skulle köpa lite smått o gott inför Annichas studentfest. Vi träffade också på Anita (mammas morbros fru) HEJ ANITA (om du läser detta..) Mamma o jag köpte tandkräm, tandborste o engångsgrillar, nu ska vi ut o sommargrilla i det gröna :)


 

*lalalala sjunger lite..* skulle behöva lite schampo tror jag...


 

Den här röda verkar bra... ja en sån tar vi!


Mamma drog vagnen med Alexander o jag insiterar. AHAHHHAHHAHA gud nu skulle höra här hemma nu, mamma frågade pappa vad ordet heter/uttalas/skriver, pappa visste inte ens vilket ord mamma är ute efter så hon sitter "insti...inss..institera" till slut kommer pappa på vilket ord hon är ute efter o säger det som man ska.. man mamma fattar ändå inte hur man skriver, så pappa säger oret igen o mamma försöker härma efter men har redan glömt bort hur man säger det.. men mamma försöker frå fram ordet.. där man.. liksom berstämmer sig för.. institerar.. ja vi säger så, jag institerade på att ha kundkord med hjul så jag drog den o mamma vagnen.. då vet ni denna viktiga info.. hehe :)


 

Gullunge Alexander!


 

Han sov så skönt på IKEA...


 

.. o han sov så skönt i bilen ifrån ÖB..


Idag har vi gjort en liten nätt matsedel för nästan två veckor, för att ni är så söta så får ni hela listan här o varje dag så får ni bild på maträtten.


KYCKLING MED MARINAD AV SOYA O ROSÉPEPPAR.


CESARSALLAD MED LUFTTORKAD SKINKA


OSTBIFFAR I TIMJANSÅS


CHILI FLÄSKFILÉ


HAMBURGARE


KÖTTFÄRSSPETT MED VITLÖK/GRÄSLÖKSSÅS


SALAMI/BRIEOST FYLLD KYCKLING


KYCKLINGGRATÄNG MED BASILIKA


SPETT MED KÖTT, KORV


KYCKLING MED VITLÖK O SALAMI


BACONFYLLD CHILIKYCKLING


KÖTT MED SAMBALOLEAK KRÄM FRÄSCH


KYCKLING MED GRÄDDIG VITLÖKSSÅS


KYCKLING MED SALAMISÅS


hehehe bara kyckling nästan, men det är ju gott.. vi äter detta med sallad bara. Jag får dock potatis/ris/pasta till, men inte mamma o pappa..så nu får vi se hur länge vi kan följa denna meny..


Nu är det dags för sängen för Alex o mig.. hörs i morgon, min sista dag på dagis denna vecka! haha två dagar bara kommer jag gå :) pusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 30 maj 2011 09:49

Jösses, vi har ju inte skrivit på hela helgen. Det är för vi alltid har fullt upp med saker att göra, plus att jag är hemma :) Annars brukar mamma hjälpa mig att skriva på morrnarna när hon lämnat mig på dagis o Alexander sover, men under helgerna går det inte lika bra.. så vi får köra en uppdatering här istället. Vi börjar med söndag för den kommer vi bäst ihåg.


Söndag:

Mors dag - pappa o jag hade köpt oss ett litet paket och kort till mamma. Hon fick det när hon vaknade och blev såå glad! Pappa hade nämligen sagt att han inte köpt nått för att mamma inte är hans mamma, men hon sa att pappa måste ju köpa present från mig o Alex, men han sa nej. Men det var bara för att retas, mamma fick chokladkaka och ett gulligt kort.


 

Pappa har använt.. vad heter sån där svart tjep? Svart tejp kanske bara? Hela rullen tog slut, men pappa hade kul :) Mamma fick klippa upp allt för att komma in till chokladkakan :)


Vi bjöd också på frukost med alla tillbehör man kan tänka sig. Själv åt jag yoghurt, hård macka med hummerost, mjuk macka med skinka, äppeljos, cola o mjölk. MUMS! Vi har gjort nybakade bröd till mamma (med lite hjälp av coops färdigfrysta bullar hoho)

 

Nybakade bröd, smält smör o nästan smält ost.. åhhhh så gott!


På dan kom mormor/morfar, Robert, moster/Fredrik, Moa/Hugo förbi på tårta. Vi bakade en jättegod sommartårta. Chokladcrisp o vanlijkräms fyllning, grädde o JÄTTEMÅNGA jordgubbar o maränger. Ojoj så gott det var!


 

Glömde ta bild på tårtan, så ni får se våra jordgubbar istället, suddig bild men goda gubbar!


 

Mamma köpte egna blommor, hon visste att pappa inte skulle köpa några hahaha


Vi avslutade kvällen med att tvätta o bada, nu luktar man som en nyponros, äckligt höhö


Lördag:

På lördagsmorgonen sov vi ut ändå till kl 8.20 Det var för att jag var vaken ändå till 22 på fredagskvällen så jag var lite trött. Vi åt, klädde på oss o gick iväg till stan, det var kulturernas karnival där. Mamma skulle ju se "sina" sambatjejjer o slagmän. Shit, vad det är coolt när de slår på sina trummor, blåser i visselpipan o dansar. Ser jättecoolt ut! Det var massa olika grupper me, jag var inte såå intresserad, men följde med för att vara snäll.. o .. jag är ju faktiskt för liten än för att vara ensam hemma.. o mamma sa att vi skulle få glass.. jag hakade lätt på då. Ganska mycket folk ute, så jag fick sitta på pappas axlar o lilla gullis Alexander låg i vagnen o. .ingen kommentarer.. ni vet vad han gjorde.


 

Mormor/Morfar, pappa, Linus/Annicha, jag o Alex i vagnen.


 

Nu ser jag karnivaltåget, tack snälla pappa att jag får sitta på dina axlar!


 

Oj, akta hörapparaten gamla pappa, den var på väg ut.. jag håller i här, du kan slappna av!


 

Alex sov. Vi har tappat bort hans mössa så han får använda den vi fick i liberoväskan som present.


Efter tåget gick vi upp på stan allihopa o köpte korv o sen vidare till vaksalatorg o kollade på forumla bilar, stora monster! man fick provsitta o jag provsatt, många gånger.. väldigt många gånger.. ja... alla gånger man får provsitta så gjorde jag det :)


 

Jag o mormor provsitter.. mormor ska vi ta den på en sväng?


 

Så, jag står i ditt knä så jag ser.. jag sköter ratten o styrningen, du gasar o inte bromsar :) Gsa då mormor.... gasa.. men.. de går ju inte... bilen står ju bara stilla.. gasar du mormor?!


 

Mhmm..... vi har ett problem ser jag..... *suck*


 

Nä mormor.. de är inget fel på ratten o min styrning... vore ju kul om vi ens nådde fram till pedalerna... ditt fel alltså :P


 

Linus, vill du åka med mig då? Jag sköter som sagt styrningen o alla knappar...


 

Här Linus, sitt bredvid mig så sköter jag allt förresten, du kan bara åka me.. kom då... men jag KAN köra Linus.. promise!


 

Jahaja... där pyste han iväg.. jag kan ju faktiskt köra så man måste ju inte vara rädd för att åka me mig.... nån annan som vill??


 

PAPPA! Du vill väl åka med mig en sväng..? Då startar vi.. *trycker på massa knappar*


 

Nehe, han drog också..


 

Då får jag väl fixa allt själv o köra en sväng alldeles ensam..


 

Då backar vi.. se upp där bak.. Sebbe är ute o kör bilen själv! *brumbrum*


 

*puhh* svettigt värre det var att köra.. bilen är ju ganska stor o krånlig när man är liten o kör själv..


       

Måste sitta o vila lite.. shit.. de var coolt att köra sån här bil :)


 

Mormor o jag gick o hämtade en hjärtballong, det är nog för att mormor är lite kär i mig, blev nog imponerad när jag körde den stora bilen själv! :)


 

Jag fick godis av grabbarna med bilarna. Jag hittade ett perfekt hörn där jag satt o åt..


 

Mormor blev sur att hon inte fick godis............ hohohoho


På hemvägen stanande vi o åt lite mat på en uteservering, det var mysigt ändå tills alla jä**a fåglar kom o tiggde mat av oss. Mammas största rädsla i livet förutom hissar o flygplan är fåglar, hon dör nästan när hon ser en, så när vi satt där fint o åt så började hon skrika på stefan o sa att hon drar, hon tog sin hamburgare o mig under armen o drog. Kvar var pappa med resten av maten, vagnen o Alex.. de kom lunkandes efter oss sen.. ja.. mamma är knasig hon. jag byggde på min spadsamling. Nu fick jag en megastor spade, en sån jag brukar ha på dagis, nu kan jag bygga stora torn!


 

När vi var ut på lekplatsen o testade denna så var det mamma o pappa som lekte mest o byggde massa torn. Sen hittade pappa en.. sil/vaskgrej så han satt o vaskade guld sa han.. jag såg att det var stenar, jag går inte på vad som helst!


 

Mamma köpte några fina papper, hon ska göra en tavla, ni ska få se sen.


 

Alexander fick en sommardräkt, den är finare i verkligeheten.. mamma tänkte köpa en till mig också men stoppade sig i sista stund, vi kanske inte alltid ska ha likadanna kläder på oss...


I fredagskväll hämtade vi upp spjällsängen till lillkorven så den ligger han o sover i nu, det går överförväntan bra. han ser så söt ut i min gamla säng.


 

mamma o pappas säng, min säng bredvid mamma o alex säng bredvid min fotända.. alla intrycka i sovrummet, MYSIGT VÄRRE hehehe


 

Älskade fina gullisen sover  


 

Puss på dig min fina lillebror!


   

hahaha såg du mamma, jag höll på att äta upp honom istället för att pussa´n.. för att han är så söt!

Av Sebastian Alexander - 27 maj 2011 19:29

hallå o gokväll!


Har precis kommit hem från en tripp på stan med moster, kusiner, mormor o annicha. Vi skulle köpa en studentpresent till Annicha (mormor o tiss, men vi följde med som support o stöd) När vi gick upp mot stan var det rätt fint väder ute, men ju närmare stan vi kom destu mörkare blev himlen och just när vi går in på affären så VRÄKER regnet ner. Vi var inne i affären kanske 15 minuter så vi trodde det var lugnt o regnet borta när vi kom ut men tråkigt nog regnade det fortfarande så det var bara att knata hem i spöregn. När vi var halvvägs hem så började det avta och när vi hade en liten bit kvar så började solen titta fram, härligt!


Idag fick Alex sitta lite i babybjörnen när vi gick hem, tror han gillade det för han somnade i den efter ett tag. jag somnade i vagnen :)


 

En glad Alex i babybjörnen :)


Vi var hem en sväng till mormor idag också o hälsade på, jag är ledig fredagar så då brukar vi passa på att dra hem till mormor nån timme o sen tar vi vägen förbi pappas jobb på hemvägen o hämtar upp pappabaloo, det gillar han :) jag fick åka i hans bil idag igen och bära hans handdata in på kontoret. De på kontoret trodde jag var en gammal gubbe för jag stampade så mycket men fötterna höhö jag fick också sätta i handdatan i laddaren o då pep det till, jag var så lycklig :)


 

En glad Alex i bilstolen på väg hem till mormor :)


Imorgon är det kulturkarnival här i stan, ett litet nätt o fint tåg går en bit runt stan. Det är inte stort, bara några grupper men mammas favorit sambatjejjerna är med. Mamma älskar dom (ja musiken o dansen iaf!) hon ska ha samba på sitt bröllop sen har hon bestämmt.. som ingångsmarsch tufft va? :)


Nu vill Alex ha mat så mamma kan inte hjälpa mig skriva mer, vi hörs i morgon. Förresten har vi köpt lite magdroppar till Alex nu o i natt var första natten han INTE skrek.. man känner kärlek o glädje i huset idag! Dock är han snorig så näsan rinner o då är det självklart jobbigt att äta o man skriker.. men han verkar bättre i magen! GLADA!


Lite bilder från dagen:

              

På väg till stan o hjälpa mormor shoppa.. jag har ju lärt mig massor av alla mammas shoppingrundor så mormor ville ha med mig :)


 

Alexander sov som vanligt... han är inte mycket till hjälp på shoppingturen, ibland håller han i mammas plåbok.. men oftast sover han..


 

Oj vad nära du sitter mamma... du kan inte.. backa lite..


 

HEY tjejjen! Jag snackar med dig.. backa lite.. jag är lite nervös för vad du kommer göra.. jag har på känn nämligen..att..


 

.. du kommer försöka PUSSA mig.. *bläää o hjälp*


 

Du, back off! Man måste fråga om lov först..


 

.. annars blir det en högerkrok!


 

Hjälp.. nu ligger pappa väldigt nära....


 

.. du.. pappa... du kommer väl inte också att försöka..... *hjälp*


 

*gaaaaahhhh* jäklar.. han hann ta en puss ändå!


 

Du Sebbe, nu jäklar, nu är det allvar.. hjälper du mig?


 

Pappa o mamma håller på att pussas med mig.. jag tänkte mig om man ska ge dom en höger el vänsterkrok.. *visar med händerna*


Sebbe: Du ska nog köra på en högerkrok, Alex, du verkar starkare i den handen/armen..


   

Då kör vi, we´re going in! *pang poof bang* höhöhöhöhöhö


Hörs o syns senare! pusspusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 25 maj 2011 19:02

Måste ju bara klargöra en grej först..detta är ju MIN blogg, men min lillebror gästspelar här ibland.. jag kan förstå att ni har det lite svårt att hänga med vem det är som skriver/pratar.. men det är alltid jag, Sebbe, ibland om det är Alex så brukar jag skriva det el så visar jag en bild på han... som tillexempel förra inlägget.. det var ju självklart Alex som varit på BVC o växt på sig.. inte jag... pappa tyckte jag skulle klargöra det så ni inte vimsar bort er totalt.. men så är det.. nu är det jag, Sebbe som skriver :)


Ajaj, jag har världens bula i huvudet :( På dagis när vi kommit in från uteleken så blev jag så glad, jag sprang omkring o spexade o skulle slå med händerna på en bänk, så jag tog sats, sprang emot bänken o.. PANG jag missade bänken precis med händerna o slog huvudet rakt ner i träbänken istället... fy farao säger jag bara!

Jag tror jag inte mådde så bra efter smällen, när vi skulle gå o lägga oss efter maten så brukar jag ha svårt att ligga still o sova, jag vill oftast springa omkring.. men iaf, jag låg där på min madrass o lekte o sjöng för mig själv när jag plötsligt fick ett infall.. jag upptäckte att min kompis Lova inte hade nått täcke på sig.. jag såg min chans att slippa ligga still, jag gick nämligen upp, fram till Lova, tog hennes täcke som låg bredvid och la det över henne, sen gick jag tillbaka itll min madrass o försökte sova. Fröken började skratta o berättade för mamma att hon tyckte jag var så gullig o snäll som gjort så! höhöhö måste fått en ordentlig smäll i huvudet om jag håller på o hjälper tjejjer så där.. hoppas jag inte råkat ut för några tjejbasiller nu bara! *hjälp*


När jag slutat för dagen gick vi till lekplatsen, Alex sov så jag o mamma satt i sandlådan o byggde sandkakor/torn. Allt gick bra, mamma öste sand i hinken, jag vände på hinken när hon var klar, slog med spaden o "trollade" fram ett torn.. men sen började mamma sjunga om en viss grej.. jag blev paff!


Jag har fått en ny fin gul spade, nu kan jag bygga torn i sandlådan!

Kom o lek med mig i sandlådan mamma...

Vad är det du sjunger om mamma?!

Du är ju vuxen, du får inte säga så.. väl? Sjunger du verkligen... BAJSKORVKAKA?! (jaa mamma satt o sjöng bajskorvkaka, bajskorvkaka för varje grej vi byggde i sanden... )

Jag tyckte det lät jättekul o kunde inte hålla mig för skratt!

Hon lät så rolig på rösten också, hon lätt som en bäbis som läspade på varje s.. bajschkojvkaka..

hahahaha.. ja.. nu räcker det nog..

Det var kul ett tag.. nu är det inte kul längre. Nästan löjligt faktiskt!

Vi glömde mössan till Alex hemma, hans kanin fick agera mössa.. det funkar!

Alex sover redan o snart är det min tur.. hörs senare! pusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 25 maj 2011 12:09

Har just kommit hem ifrån BVC nu, jag har växt på bredd o längd, mest bredd faktiskt. Så här läckra mått har jag nu:


Längd: 51,7cm

Bredd hehe el vikt: 4450g


BVC tanten var imponerad av mig, hon la mig på mage o jag skulle ju flascha o visa vad jag kan, namligen lyfte upp huvudet o titta rakt fram, sagt o gjort, men shit vad rädd jag blev, framför mig stod det en LILA FLODHÄST! Ja .. precis.. det vr en leksak, men man kanske ska varna först, jag är ju inte så van med leksaker, har inte varit i denna värld så länge.. jag passade på att imponera på henne när jag vända på huvudet från kind till kind. Jg kan ju tilllägga att jag inte skrek heller, inte på ela tiden vi var där inne. Man är ju för jäkla bra! :)


 

Visst är DU också imponerad av allt jag kan! *flirtflirt*


 

Jasså DU kan redan vad jag kan? Jaha.. men.. bli inte imponerad då :( *muttrar o ropar på mamma* Då går jag väl o äter mat o bajsar istället! *blää på dig*


 

Sitter fint i min bilstol i väntan på mamma som är o shoppar, hon har utsett mig som förste plånbokshållaren, jag sköter jobbet med bravur.. men de tar ju ganska lång tid för henne....... lååång tid..... jag vilar lite istället *lägger haken i händerna o vilar*


 

Mmmm.. som sagt.. de tar lååååååååååång tid för mamma att shoppa..... *sover*

Av Sebastian Alexander - 24 maj 2011 13:01

  


 

Av Sebastian Alexander - 23 maj 2011 19:23

I lördags åkte vi hem till mormor o morfar o grillade. Det blev grillade kycklingefilér o pottisgratäng. Till efterrät blev det glass/maräng/strössel/kola/chokladsås. Vi hade jättemysigt ända till jag gjorde en fasansfull upptäckt...


Jag o annicha sitter o softar, pratar om livet, skolan, dagiset o om sommaren.. allt kanon!


 

Ändå tills jag ser nått som får mitt hjärta att fastna i halsen, nästan..


 

Morfar snor all kolasås!!!!!! Hur kan han?! Som tur var hann jag ta innan morfar tog... men ändå liksom... shit.. jag blev alldeles paff... jag gav honom en varning så det inte ska hända några fler gånger, det är JAG som ska ha all sås! hehehe


Alex?! Ja han.. sov... 


pusspusspusspusspusspusspusspusspusspusspusspusspu
ss 

 
Ovido - Quiz & Flashcards