Alla inlägg under april 2013

Av Sebastian Alexander - 22 april 2013 11:04



Nu får ni hålla er för här kommer sjukt mycket kort på min finaste lilla Alexander. Han fyllde 2 år i lördags och vi hade lite kalas för honom då, dock tog jag inga kort så vi får hålla till godo på gamla kort på plutten   



                                                                                                   


Jag älskar dig med varje hjärtslag gubben min!


Alexander fick lite blandade saker i present, mest bilar som han älskar :) Stefan o jag hade köpt pruttlera haha jag tror Stefan tyckte den var roligast för han vägrade släppa den ifrån sig :) Han fick även solglasögon, innebandyklubbor, tatueringar, böcker, bilar, film, bilmatta av mjuka puzzelbitar, kök, godis, motorcykel, skottkärra mm. Allt var superbra saker, både Sebbe och Alex leker för fullt :) 


Nu skriker lilla bäbisen så dags för mat, hörs senare! pössen


  

Så här fridfull är han inte just nu hihi

Av Sebastian Alexander - 20 april 2013 19:58


Idag fyller världens bästa och underbaraset Alexander 2 år! HURRA! Det kommer massor av bilder imorgon men nu skriker bäbisen, dags för mat. I torsdags vart han tre veckor, dessa bilder är tagna för varje vecka, varsuguuuuuuda :) 


 

Av Sebastian Alexander - 18 april 2013 09:21


Hinner bara in en liten snabbis nu, ska som vanligt upp till läkaren sen för att kolla snittet, tror de inte läkts helt än för det blir en liten vätskepunkt liksom på förbandet men det är inte så stort så borde verkligen abra ta nån dag till hoppas jag! 


Hittade ett kul program där man kan sätta ihop lite olika bilder till en stor. Jag testade att göra en bild på mina tre snuttisar, varsuguu :) 


 


Vem är vem? :) 


PUSS

Av Sebastian Alexander - 16 april 2013 19:05


Men vilket trist väder, det spöregnade när vi gick hem ifrån förskolan idag. Våran första dag som "ensamma" utan pappa Stefan. Det har gått jättebra, dock måste jag komma på nån lösning ang vagn till och från dagis. Idag var Alex så sjukt duktig och gick både till och från förskolan. Det tog ca 30 minuter och på vägen hem så spöregnade det som sagt men han knatade på, min lilla solstråle! 


har precis ätit äppelpaj som Stefan gjorde! Blir man impad eller vad hehe det så så gott och tur för mig vart det en bit över till morgondagens lunch för mig heheh


Nähäää nu är det nog dags för mat, flippen ligger o skriker och ger mig onda ögat :) 


     

Vågar inget annat än lyda hans minsta vink och ge honom mat när han spänner ögonen i mig :)

BVC

Av Sebastian Alexander - 15 april 2013 18:22


Vi hade besök av BVC idag, våran bvctant, Marie kom hem till oss en stund på dagen för att kolla att allt var bra med mitt sår och hur det var med bäbis. Vi har Marie både till Sebbe och till Alex så vi har "känt" henne i 4år och det är kul att hon haft alla våra barn under deras uppväxt. När bäbis föddes vägde han 4110g, han gick ner 9% till 3730g på återbesöket. För en vecka sen hade han gått upp och vägde 3910 och nu, 5 dagar senare hade han gått upp till 4220g :) Jätttebra gjort och vad skönt att han växer så mycket. Både jag o Marie sa att det gått bäst (hitills) med bäbis än vad det gjorde med Alex och Sebbe. De har alltid varit små men den här bäbisn blir nog brås på mig, en liten tjockis :)) 

 Mitt sår hade fortfarande inte läkts *suck* förr var det öppet ca 2-3 cm men nu var det bara 1 cm så vi behövde inte limma det än, utan ska avvakta till torsdag då jag ska upp igen och kolla såret. Det borde nästan läkts till dess trodde Marie *håller tummarna* 


Idag är det Stefans sista lediga dag, fy vad ensamt det kommer bli imorgon när han jobbar och barnen är på dagis, har varit så underbart skönt att ha honom hemma, både för hjälpen och sällskapet :) Han ser framemot att jobba och komma bort lite hihi få lite vardag på grejjerna och det förstår jag. Jag ska försöka börja gå lite längre sträckor nu men jag har fortfarande ont efter foglossningen, eller vad man säger. Det gör fortfarande ont när jag går för mycket, men.. ska försöka iaf :) 


 

Åhh har jag gått 0,5kg på 12 dagar!? Vad bra :) 



  

Mmm om man skulle ta och äta lite mer kanske, så gött juh! 


Nu ska vi städa lite och förbereda med kläder, regnkläder, stövlar och annat som ska med till dagis imorgon. Första dagen jag ska gå med alla tre ensam till dagis, bäst o se till dagen innan att allt är med och framplockat :) 


PUSS o KRAM  



Av Sebastian Alexander - 13 april 2013 19:25


Får börja med att be alla er som träffat mig de senaste två veckorna om ursäkt, eftersom mitt kejsarsnitt inte läkt ännu så har jag stränga order om att inte.. duscha :) Ni kanske redan kännt att så är fallet hehe Jag var upp till läkaren i tisdags och då grejja hon på nån gele och sa att jag skulle få duscha på fredag eller lördag, jag orkade inte vänta till lördagen så igår fick jag ÄNTLIGEN efter 15 dagar duscha! Jag var så lycklig och jag var så ren o freeesch hahaha Jag hade fått med mig förband hem ifrån läkaren så min alldeles egna lilla sjuksköterska Stefan fick hjälpa att ta bort det gamla och sätta på det nya. Jag vart så lycklig för på det gamla förbandet så var det lite sårvätska o sånt, men Stefan sa att det såg ut som att såret läkts!!!!!! Nu inväntar vi bara läkaren på måndag som ska kolla igen och förhoppningsvis också säga att det är läkt :) 


 

Åhh nu efter duscha luktar du lite godare, mamma :) 


Vilket regn/snö oväder det varit idag! Konstigt att det kan svänga så mycket, först sol o fint, idag regn o snö o nästan minus, imorgon upp till 12 grader o sol.. man blir lite galen, vill ha vår/sommar NU! :)  Eftersom det varit så trist väder så har vi passat på att städa hela förrådet och barnens rum. Det är ju sjuk hur mycket man smalar på sig och hur mycket skit det är! Vi hade tex en trasig stol, en lampfot som var helt sne och saknade lampskärm, men ändå har den stått 5 år i vårat förråd... vi var stenhårda och rensade ur varje kartong och gamla trasiga saker. Det var två vändor till återbruket med knakfull bil :) Vi har som ett helt dansgolv i förrådet nu hihi I barnens rum finns nästan inget kvar, de är ändå aldrig i sitt rum och leker och aldrig vill de ha sina leksaker utan det är allt annat de har. Vi rensade och fick två svarta sopsäcker med leksaker, mattor och urvuxna (?) kläder. Vi rensade bort gamla cyklar, sparkcyklar och åkbilar. Barnstolar, vagn och vagntillbehör. Det är nästan helt tomt här inne nu, det finns fyra backar med leksaker och två byråer hahahaha passade även på att "kasta" ut Stefan o hans skrivbord o data ifrån vardagsrummet in till barnens rum. Slipper man bruset ifrån datan när man är i vardagsrummet plus att Stefan var jättenöjd, kan kan spela o vara på datan utan att störa oss på morgonen då han kan stänga dörren så vi slipper höra in till sovrummet :) 


Idag var vi hem till mormor , morfar o Annica och hälsade på. Moster tiss, fredrik och alla barnen var också där, så kul att se alla och det blir så härligt livat och mycket prata när alla vi 13st träffas, i love it! :) (saknade bobo o kickan bara..) 


           


Nu ska vi mysa ltie med godis och chips, samtidigt som jag bakar några tårtbottnar, vi har nog en födelsedag i veckan nu ett par veckor framöver :) 


PUSS o KRAM   



Av Sebastian Alexander - 12 april 2013 17:20



Min underbar älskling Stefan fick verkligen testa sina gränswer de första tre dagarna hemma. Eftersom jag var tvungen att få nån spruta i magen varje dag emot blodproppar och vi hade blivit utskrivna så var det Stefan som var tvungen att ge mig sprutorna. Det är bara så att bland det värsta han vet är blod och sprutor, han svimmar nästan bara av att prata om det :) Men jag kunde inte ta själv så varje kväll klockan 20:00 så fick han hjälpa mig. Det gick superbra - så stolt över honom! Jag är inte rädd för sprutor och har inget emot det, men det var ändå skönt att vi var klara efter tre dagar (fem dagar totalt, två på sjukan och tre hemma) sista dagen så skrattade vi så mycket när vi skulle ta den så det tog typ 10 minuter :) Magen ser ju lagom fin ut efter snittet, dels fick jag en allergisk reaktion emot plåstret/tejpen som sjukhuset använder sig av när de sätter fast ett stort skynke över magen med ett litet hål, typ somen tvruta över nedre delen av magen där snittet ska ligga. jag blev knallröd över magen, det kliades sjukt mycket och det blev så där svullet/upphöjt. Det var streck och bristningar, det var snittet med sitt plåster/förband, det var blåmärken och gula blåmärken :) Det var stickhål efter sprutorna och det var så rivmärken.. herregud :) Nu ser det mycket bättre ut, varsågoda :) 


 


På sjukhuset gör de PKUtest för att testa 50 olika sjukdommar (tror jag hihi) först så bedövar de bäbisens hand och sen för att bedöva ännu mer så ger de honom en sockerlösning och detta var så kul :) Just när hon sprutade in sockerlösningen i munnen så började bäbisen smacka o tutta, han stoppade in händerna i munnen och ville liksom trycka in mer o mer :) Barnmorskan sa att han var en riktig gottegris.. går det att vara nått annat när han har mig som mamma?! haha Han har väl fått mer än tillräckligt när han låg i magen, han kände nog igen den smacken hahaha


         


Om man inte hör nått efter 2 veckor så ska det vara OK med testet och vi har inte hört nått än så då borde det vara OK, skönt! :) 


Bäbisen några minuter innan vi åker hem ifrån sjukan denna sista gång. Det är läskig och ensamt på sjukhus men ändå tryggt, det finns folk där dygnet runt, de hjälper en och är trygga, glada och fina. Det är lite mysigt att lägga sig i sängen första gången och ha sin nyfödda bäbis bredvid sig. jag behöver nog inte ens säga hur speciell upplevelse det är att få barn och allt man går igenom, varesig det är kejsarsnitt eller andra sätt. Det är inte så lätt som alla tror att bara göra ett snitt och poof så är bäbisen ute, de syr igen magen och allt är klart. Det gör inte ont och man mår bra.. det är olika för varje person och för varje födsel, jag har gjort ett akut snitt och två planerad snitt och alla tre gånger har det gått olika bra och både jag o bäbisen har mått olika från gång till gång. Denna graviditet och förlossning har varit den jobbigaste och den tuffaste, jag kommer med all säkerhet att inte göra om detta! Jag tror inte ens att jag får, det är tre kejsarsnitt man får göra sen rekommenderar de inget mer. Jag känner att min familj är komplett, mina tre små killar är allt i livet för mig och jag vill bara ha de tre   



                



Av Sebastian Alexander - 12 april 2013 16:52


Vi stannade på sjukhuset i två dagar. Bäbis kom på skärtorsdagen och så åkte vi hem på lördagen. Redan på torsdagkväll fick jag ställa mig upp och testa om benen bar mig, vilket de gjorde :) Jag hade bara fått en ipren tablett på uppvaket men hade inte ont och kunde resa mig ganska bra. Jag ammade bäbisen och mina eftervärk.. HERREGUD kan man ha så ont?! Fy farao vad ont det gjorde, men jag försökte stå ut eftersom jag inte ville ha några tabletter. På kvällen så satt jag upp och sov typ en timme i taget, dels för att mata lilla bäbisen och dels för att man ligger på sjukhus, det är inte den mest trevliga plats :) Det är konstig belysning, inget att titta på, det är tyst, ingen som är uppe o rör sig, inga ljud. Jag hade ont av eftervärkar och började få ont i magen nu också. Mest när jag skulle röra mig, typ försöka byta ställning i sängen eller vända mig på sidan. På natten kom nattsköterskorna in och presenterade sig och frågade om jag ivlle ha morfin och nu tacka jag ja så att jag iaf skulle få sova lite mer än en timme. Jag fick en spruta morfin och på nån sekund som domnade jag bort i nacke och axlar, eller inte direkt domnade utan det blev så tungt och värkte på nått sätt, sen somnade jag som en stock hahaha Vi hade inte så mycket att göra på rummet (förra gången hade vi iaf en tv på rummet = lyx!) Detta är hur vårat rum såg ut :) 


 


Vår utsikt från sängarna :)


   

Vår utsikt från rummet :) 


jag fick alvedon och ipren, 3st tabletter, 3 gånger om dygnet. Jag fick två morfin sprutor och bägge gångerna somnade jag som en stock o sov, o sov :) Så jäkla känslig mot sånt där jag hihi På fredagen, dag nr två så var jag uppe o gick hela tiden nästan, jag gick i rummet, ut till toaletten, runt i korridoren och på eftermiddagen gick vi till tvrummet och satt där i nästan tre timmar :) Det var så skönt där ute, ljust, nått att titta på och komma bort lite, luften var sval o ren och vi fick lite annat sittunderlag än den 1cm tjocka sängmadrass vi suttit på :) Det var även påskafton så vi fick påskmat, olika sillar, köttbullar/prinskorv/potatis, legymsallad och en efterätt till middag. Till lunch fick vi lax, potatis och kall örtsås = GOTT!


 


Annars gjorde vi inte så mycket utan satt i våra sängar och skrattade, tittade på bäbis, löste korsord, åt påskgodis och saknade mina två stora stjärnor så mycket! Snälla Annica och mormor skickade bilder och videor på dom men de fick mig bara att gråta ännu mer, jag saknade de så otroligt mycket! :( På fredagen hade vi även läkarkoll nr 1, de kollade ryggrad, höft/ljumske och lite sånt. Dock ville bäbis inte titta så det fick vi göra under läkarbesök nr 2 (återbesök några dagar senare) På lördagen kom de och tittade till mig igen, mitt blodtryck var lågt/normalt och livmodern hade dragit ihop sig jättebra, såret såg bra ut förutom att det var ca 3cm som inte läkt (fortfarande har de inte läkt..) jag hade inte haft nån feber eller inflammation så de sa att vi fick åka hem om vi ville och det ville vi ju! Åhh jag var så lycklig när jag tänkte på att jag äntligen skulle få se Sebbe och Alex och de skulle äntligen få se sin lillebror!!! 


Vi fick vänta på att läkaren skulle skriva ut oss sen plockade vi ihop allting, rensade ut alla sängkläder och inväntade Robert o morfar som kom för att hämta upp oss. Vi åkte hem till mormor o morfar för att äta påskmiddag och träffa kusiner o moster Tiss. Jag bad Robert lämna av mig nära mormors hus för jag orkade inte riktigt gå (jag hade inte tagit några värktabletter alls på ett dygn, inte ens ipren eller alvedon. Det är ändå en stor bukoperation och redan dag två så åt jag inga värktabletter alls) Jag gick så fort jag kunde, hade inte tid att hjälpa de andra med parkering o väskor utan jag längtade så mycket efter sebbe o alex. Jag öppnade dörren och där stod mina två hjärtan, de skrek MAMMMMMA och kaste sig om halsen på mig, tårarna bara rann ner på mig, jag var så lycklig att jag äntligen var hemma och fick hålla om mina gosälsklingar!   


TACK för att ni ställde upp och tog barnen och allt runt omkring! Mamma, pappa, Annica, Bobo, Kickan, Therese och barnen! Annica.. vill ha lite bilder på vad ni gjorde :) 


                             


Första dagen så hade bäbisen nått nån liten infektion i ögat och var svullen, röd och igenklibbad. Dagen efter så hade det släppt och han fick upp bägge ögonen, som än så länge är blåa, få se om det håller i sig eller om det blir bruna som hans storebröder har:) 


         

Ovido - Quiz & Flashcards