Alla inlägg under november 2010

Av Sebastian Alexander - 30 november 2010 20:05

Vecka 20 är min bäbisbror nu.. så här kommer info om han o mamma:


Ditt barn Förra veckan började Vernix, dvs fosterfett, täcka ditt barns hud. Den här veckan kommer barnet att vara helt täckt med den salvliknande substansen som skyddar den känsliga huden från fostervattnet. Att uppfatta omgivningen. Ditt barn börjar på allvar uppfatta världen omkring sig, hur begränsad den än må vara. Hjärnan har jobbat på högvarv för att utveckla nervcentra avsedda för sinnena. Dessa börjar nu vakna till liv. Ditt barn reagerar alltmer på förändringarna i världen utanför, dina aktiviteter, ljud i omgivningen och till och med smaken på fostervattnet. Lyssna till hickan. Du har antagligen känt din bebis fara runt och sparka inne i din mage. Det är möjligt att du också känner ett rytmiskt stötande. Nej, barnet klappar inte takten till musiken, däremot har det fått hicka . De flesta bebisar får hicka i livmodern, förmodligen på grund av spasmer som kommer från den outvecklade diafragman. Du varken kan eller behöver göra någonting för att stoppa hickan som inte är skadlig för barnet vare sig före eller efter födseln. Nu växer håret. För flera veckor sedan bestämdes utseendet på ditt barns huvudhår. Nu går barnet vidare till nästa fas då håret börjar växa på riktigt. Då handlar det inte längre om lanugohår utan om riktigt hår. Det handlar dock inte om någon yvig man, och det mesta av detta hår kommer att falla av två veckor efter födseln. Ditt barn kommer sedan att gradvis att få permanent hår som förmodligen kommer att vara ljusare i färgen än det hår det föddes med. Det händer också andra saker. Benen i innerörat är nu färdigutvecklade och näsan har börjat ta sin specifika form. Vikt och längd. Ditt barn väger nu omkring 210 till 255 gram och mäter ungefär 22 centimeter och skulle få plats i dina kupade händer. Din graviditet Halva vägen. Gratulerar – du har gått igenom halva din graviditet! Du har kommit långt på fyra och en halv månad. Din livmoder är nu tre gånger så hög som den var ursprungligen. När din barnmorska på mödravårdcentralen mäter den kommer han eller hon antagligen att notera att livmoderns högsta punkt nu ligger i höjd med naveln. Från och med nu kommer din livmoder att växa ungefär en centimeter i veckan fram tills du föder.


ja det var det... vad har hänt mer.. gud jag skulle berätta om nått på dagis som hände förra veckan.. för jag berättade väl om pulkan o om min mackgömma... har för mig att de var nått mer.. måste funkelunka lite.. återkommer...


Kan meddela att jag sover nu.. höhö.. jag somnade på sekunden sen mamma la mig i sängen.. inte ett knyst el bråk.. på en sekund sov jag.. så jälva najs o slippa höra mammas tjat hööhö igår när vi gick in o la oss så innan kl 19 så sov både jag o mamma.. mamma somnade i min säng.. mycket plats man fick jsälv liksom.. suck.. sen tydligen.. som varken mamma el jag visste men som pappa sa.. så var jag lite livilig i natt o sparkades o skrek.. men varken jag el mamma har vaknat av det.. pappa lackade ut totalt o nästan skrek att jag skulle sluta... lite småtrötta var vi nog allt :) plus att när mamma vaknade till så tog hon mig under armen, rullade över i hennes säng med mig, och somnade.. så tydligen har jag sovit i mammas o pappas säng :) NAJS


Jag fick en present av farmor på posten!! Jag fick en julkalender, den var sååå fin, med glitter o tomtar.. dock ingen katt :( men en anka hann jag se fanns med.. så imorgon gäller de.. då ska jag hitta på lucka ett o öppna... de blir kulkul! Förresten så kommer farmor upp på lördag!! Åhh vad jag har längtat.. jag kanske kommer vara lite nervös i början.. men när jag fått visa lite leksaker o min katt o hund så går de nog bra :) ÅH VAD ROLIGT, jag läntar efter dig farmor!!


Usch.. vad halt de var ute idag.. mamma ringer alltid o säger till pappa att köra försiktigt o att han måste köra sakta.. mamma är ju bara ute på vägen typ 40 min som de tar att åka til jobbet, medan pappa är ute hela dagen.. idag var mamma sååå nöjd att hon kom (nästan) hela vägen till jobbet.. hon hade 5 minuter kvar innan jobbet så fick hon rött ljus.. hon stannade där. Hörde hur nån tutade på henne, och så såg hon i ögonvrån nått rött som flög emot henne.. en bil!! krasch sa de så körde bilen in i våran bil!! Mamma stod och skulle svänga vänster så kom det en bil ifrån sidan liksom o skulle svänga höger, men de var glashalt så det gick rakt fram för den andra bilen rakt in i mammas bil.. mamma blev så rädd att hon kastade sig åt sidan inne i bilen men tur var att bilen tog i bak på vår bil. Samtidigt kom de två bilar framifrån liksom som hade grönt som tvärtbromsade när den röda bilen kom utfarandes på deras väg så de körde in i varann, så vi var 4 bilar inblandade.. plus bilen bakom mamma som vart vittne till allt. Mama o de fick stå där 1½ innan polisen kom och det var svinkallt ute! Vår bagagelucka hade gått i baklås så man måste krypa in i baksätet o över stolarna för att öppna.... men min bäbisbror ligger ju i mammas mage så mamma kom inte över stolarna och kunde därför inte hämta nån varningstriangel!! Men de gick bra ändå.. men när mamma skulle köra därifrån så kom chocken.. mammas skyller på bäbisbror i magen men.. mamma blev så rädd när hon åkte därifrån att hon bara skakade så moster tiss som precis åkte förbi fick hämta upp mamma o skjusa henne till jobbet :)


Sen fick mamma massa tankar "tänk om.." om de inte varit en refug där mamma sotd hade den röda bilen kommit i full fart rakt in i sidan där mamma satt.. o hade mamma stått lite längre bak hade hon kört in i sidan där mamma satt.. men nu gick det som de gick o de gick juh bra!! Får se om mamma vågar åka till jobbet i morgon....


jag har iaf haft de bra på dagis, åt jättemycket mat - korv med ris och sovit bra.. en bra dag helt enkelt....


ja men ja.... de var väl de... som vanligt orkar maamma inte gå upp o hämta kameran för hon fryser så mycket.. men ni får bilder i mrogon :)


ÅPUSSPUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 28 november 2010 19:45

         


Här kommer lite bilder på min bäbisbror.. ser ni vad det står på bilderna? säg till annars.. mamma är lite skakig.. gammal som hon är... :)


Nu ska vi sova, hörs i morgon PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 28 november 2010 07:29

Herregud så länge det var sen vi skrev sist.. men gud så trötta vi har varit. Jag och mamma har i princip sovit vid 19 tiden.. mamma är trött hela tiden och jag är trött nästan hela tiden, pappa är trött men försöker vara vaken till liiite längre ändå :)


Jag har ju glömt berätta om mammas vecka 19 så vi kör den först.., varsugu:


Fostret är ca 22cm långt o väger 280g och kan knäppa sina händer. Fosterfettet är tjockt o täcker hela fostret. Huden över hela kroppen har fått små tunna hårstrån som kommer falla av innan fostret är fullgånget. Håret har tilluppgift att skydda den känsliga huden. I magsäcken och tarmarna börjar den vätska bildas som kommer behövas för matsmältningen. Bakom anlagen för mjölktänderna finns nu anlagen för de permanenta tänderna som barnet ska få senare i barndomen.


Jag kommer knappt ihåg vad vi gjort mer än att sova.. men jag har gått på dagis o mama o pappa har jobbat. På dagis läser vi en saga om djur som flyttar in i en vante och så gör vi lite saker utifrån den. Tex så fick vi leka med lera o bygga nått av djuren som flyttat in. Jag valde det tuffa djuret, VARG. jag satt med min lerklump, plocka bort en dit, satte tillbaka den o petade ett hål.. sen var vargen klar. Såååååå jäkla schnygg! höhö


På dagis när vi var ute o lekte ville fröken testa om jag ville åka.. pulka?! Öhh oki.. vad är nu detta? jag har aldrig åkt pulka innan... men de var ganska roligt.. jag höll ut nån meter iaf, sen ville de andra tjejerna på dagis dra mig o då orkar jag liksom inte.. shit.. lämna mig i fred.. jag vill inte bli sjuk nu till julen.. tjejbasiller.... blää känns läskigt!


i torsdag var mamma o pappa på ultraljud! Mamma har varit så nervös för det och säkert inte skrivit nått här pga av det.. hon var rädd att de inte fanns nått i magen, att de var missfall.. men sen började hon drömma om att bäbisen i magen inte hade nån hjärna el att den var sjuk el hade nån skada... så mamma har mått lite dåligt :( Hon var jättenervös när de åkte upp till sjukan.. kl 830 fick de komma in till rummet, sköterskan (el vad de heter som sköter ultraljudet...) satte igång apparaten och sa nästan på en gång.. ja där har vi ett barn och på en gång så såg mamma o pappa den också!! Den har ju megagympa i magen, den rörde sig hela tiden och hade händerna i munnen under hela ultraljudstitten! Sköterskan sa också att de kommer nog bli ett "tumbarn" för den håller på i munnen hela tiden :) jag tror den är brås på mig och var hungrig.. jag är hungrig hela tiden... just de kom på en sak jag måste berätta.. men vi tar de snart.. nu är bäbis den som är viktigaste :)


Iaf.. ni som sett mig vet att jag PRECIS HELA TIDEN pekar med pekfingret på ALLT O ALLA HELA TIDEN o säger "dada" "dada" och vet ni!??! När mamma o pappa såg bäbisen så skrattade sköterskan till, hno sa att "ja o där ligger den o pekar" mamma o pappa började skratta.. de är ju precis som Sebbe sa dom :) Då vet man att vi är syskon :) Sen tittade hon på allt, lårben, mage, lever, njure, hjärna, hjärta o allt... och.. ALLT såg jättebra ut! hon snackade nån rappakalja om att de kan skilja några dagar mellan olika kroppsdelar, men att de inte får skilja mer än 10 dagar, men mitt perfekte syson var VÄLDIGT propotionelig (????) sköterksan sa att alla delar var från samma dag!!! Så det var en fin krabbat :)


Men bäbis ville aldrig titta i profil så vi fick inte se nån sån bild, men ansiktet framifrån fick vi se.. men där såg bäbis skitläskig ut.. som en döskalle ju! Två stora mörka hål, en litenliten näshåla och en käke.... jag kan visa er bilder, men kom ihåg att jag varnat er :) Vi fick iaf bra bild på ryggraden höhöhö bäbis vill inte titta mot mamma o pappa så mycket utan låg o käkade på sin hand hela tiden.. det är mitt syskon det.. vi ska sitta o äta mat o mackor tillsammans sen :)


Mamma o pappa frågade om hon kunde se vad det var för kön och hon sa att precis när vi skulle titta efter kön så särade bäbis på benen (bäbis höll ihop benen under hela undersökningen, men de var som om bäbis visste.. för precis som sagt, öppnade bäbis benen) så då sa hon.. ja här var det väldigt tydligt.. jag ser en.. PUNG! hahahhhahah en pungråtta blir det! JÄS!! höhöhö närå men då fattar ni väl att jag ska få en lilleBROR!! jag o min brorsa ska rocka i huset.. jag o min brorsa ska göra livet surt..el nä.. menar...... spännande o fartfullt för mamma o pappa höhöhöhö gud vad knep jag ska lära min lillebror!


Efter att vi fått veta att vi ska få en till liten bäbiskille i huset så längtar man juh ihjäl sig efter honom!! Han är nu beräknad till 26 april. Undrar hur bäbis kommer se ut, kommer han ha lika grisnäsa som jag o mamma?  Kommer han få bruna ögon som jag o mamma, el blå som pappa? Kommer han vara tjock el smal? Kommer vi ha pappas ögonform? Hur ser munnen ut? kommer han vara störig.. nä de kommer han inte för jag ska sätta han på plats o visa att JAG är kungen här hemma! :)


Ja.. nu måste jag avsluta.. pappa mår inte så bra, han mår så sjukt illa o ont i magen.. jag o mamma tror att de beror på att pappa typ sovit 3 timmar per natt nu o ätit lite för fet mat.. men pappa tror oss inte :) han sover nu iaf, så jag måste väl gå o ta hand om mamma.. höhö


Jo förresten, skulle ju berätta! På dagis så berättade de för mamma... min stora hemlis... min fröken anneli berättade att.... jag har hittat dagis smörgåsgömma! hahaha dagis har alla sina smörgåsar (som vi ska ha till fruskot o mellanmål) i en stor låda.. o jag har ju gått o spanat vad fröknarna går när de ska ta fram dom o i torsdag gjrode jag min kupp.. jag smögmig till lådan, drog ut den och... KÄKADE PÅ EN MACKA! Jäs! el.. fan.. fråken såg mig men sa att eftersom jag redan börjat äta på macka så fick jag den.. HÖHÖHÖHÖ jag är så grym! Grymmaste, tuffaste, sötaste macktjuven EVER!


Snart kommer ett nytt inlägg.. men skryt om hur duktig jag är.. måste bara vänta på att pappa vaknar så han kan ta hand om mamma... höhöhö pusspusspuss


 

Lite morgongympa för er... unga människor (måste vända på huvudet.. akta alla gamla muskler..) höhöhö jag är en.. TIGER! grrr

Av Sebastian Alexander - 22 november 2010 19:31

 

Ja jag kan hjälpa dig att leta mama.. jag har lånat pappas ficklampa så vi ser ordentligt...


 

Hej katten! Jag ska bara hjälpa mamma o leta sen kommer ajg till dig så vi kan leka lite..


 

Pappa.. ser du nått??... inte?


  

Vänta lite då ska jag kolla..... ska bara komma ner till golvet....


  

Så.. men.. Nää.. jag hittar inte mamma...


  

ha ha ha *retas o dansas* din hjärna är borta!!! lalalalla vi hinner inte den för den rä så liten *sjunger o retas*


Nu ska jag sova PUSSPUSSPUSSPUSSPUSS     


Av Sebastian Alexander - 22 november 2010 18:57

jag ahr lite ont i öronen.. gud vad mina föräldrar tjuter över allt! Jag har ju blivit proffs på att klättra ÖVERALLT.. verkligen ÖVERALLT kan jag klättra och klättra ner för. För varje grej jag gör så tjuter o skriker de.. fast inte av ilska.. så här låter en vanlig dag hos oss..


jag är skitbra och tex... står framför spegeln o borstar mitt hår.. mamma ser det och tjuter os kriker på en gång "PAPPA KOM O TITTA VAD SEBBE GÖR" pappa springer efter o kollar å ba "ÅHHHHHH VAD DUKTIG HAN ÄR" "JA HAN ÄR BÄSTA KILLEN NÅNSIN" svarar mamma! sen ska det klappas händer o pussas o gosas... gud!


Jag lånar mammas sminksaker och "sminkar" mig.. i ansiktet "ÅHHH PAPPA KOM O KOLLA VAD SEBBE KAN, HAN ÄR SÅ SÖTTTT SKYNDA!" skriker mamma. pappa kutar in i badrummet "ÅHHHH VAD SÖT DU ÄR SEBBE.. VAD DU ÄR DUKTIG PÅ ATT FÖRSTÅ" och så.. pussar, gos o klappa händer.. gud!


jag är ju så jäkla briljant att jag förstår tex, "badrum" "mitt rum" "kök" "säng" vad det är.. så säger mamma, "sebbe gå in till sängen o hämta din hund" ja o jag gör ju det.. ja... då tjuter de igen" PAPPA SÅG DU?!?!? HAN GICK IN TILL SÄNGEN NÄR JAG SA DET" tjuter mamma... öhh.. ja?! skulle jag inte det... gud!


ja o så håller de på hela tiden! vad som är lite kul är att, fast jagör nått dumt så applåderar mamma o pappa åt mig för de är så lyckliga att jag förstår o göra nått liksom höhö jag klättrar upp i fönstret o ställer mig på fönsterbrädan.. då applåderar de.. nästa gång jag gör de blir de lite sura.. gud!


Jag fick lite oboy att dricka.. då tog jag glaset och gick in i mitt rum, satte mig vid bordet och drack.. "TITTA VAD SEBBE GÖR.. HAN SITTER SJÄLV VID SITT BORD O DRICKER" fick man höra då.. ja.. herregud så bra man är.. gud!


mamma säger att jag ärvt hennes hjärna o inteligens.. men....... om de är så jäkla lyckla o glada o tycker det är sååå smart att ajg sitter vid ett bord o dricka oboy o mamma säger att jag är brås på hennes hjärna.. ja.. då är man fan inte så smart att man måste skryta om det eller hur?! :) det är ju väldigt svårt att sitta vid ett bord... o dricka oboy... höhöhöhöhööhöhöhööh


jag har ärvt pappas humör iaf kan vi ju lätt konstatera! minsta lilla grej som går emot mig el att jag itne får som jag vill.. crasch boom bang , allt ska ner i golvet! Jag har inget tålamod.. får jag itne som jag vill kastar jag allt som står nära. har jag ett glas, leksak, mat.. vad som helst som står framför mig, tar jag tag i det o kastar det all världens väg! Får jag inte som jag vill, skriker jag o blir sur o kastar ännu fler saker... precis som pappa höhöhöhöhöhö


Idag hade jag ingen blöja på mig.. jag bajsade på golvet.. jag hämtade våtservett själv o la på bajset.. jag kunde inte riktigt torka upp det.. men efter att pappa gjort det så tog jag en ny våtservett o tvättade golvet.. ja.. så bra är jag.. höhöhööh bra info att avsluta kvällen me va?!


nästa inlägg.. som kommer om 10min ungefär så kommer de blider.. mamma fryser så mycket att hon inte kommer upp ur sängen utan måste vänta på att pappa kommer in i sovrummet o ger henne kameran med alla bilder på.. höhöhhöh


pusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 20 november 2010 19:17

har ju för sjutton glömt visa bilderna sen jag, mormor, morfar, annica moa o hugo var och matade fåglarna. mormor o morfar o annica ville så GÄRNA hätma mig på dagis en dag så jag fick sluta tidigare så hämtade vi upp kusinerna och så åkte vi o matade fåglar. mamma o pappa är rädda för fåglar så de vägrade följa me.. jag tyckte de bara var.... ointressanta.. jag o annicha stod o kramades istället.. NAJS!


 

Här är jag o min favvoritanka! Sötaste ankan!!


 

Jahaa... ja.. var är fåflarna då.. hallå fååååglar?! *ropar*


 

AHH där är ni! Jag såg er inte!


 

kom ska ni få mat.. komiskomsi... jag o mormor har macka med oss till er!


 

Aj! bit mig inte i fingret!!! AJJ


  

Hörrudu! Jag DU jag snackar med dig.. nu kommer du hit o ber om ursäkt.. kom hit sa jag!


Efter att vi matat fåglarna åkte vi hem till mormor o morfar och då busade morfar jättemycket emd oss! Vi har en STOOR bok som det var en väg på.. så morfar kom på den briljanta iden, vi åker med bilar.. men de snöar och man måste sanda på vägarna då.. Vet ni hur vi gjorde? Jo.. morfar tog fram MJÖL o hällde över hela boken!!!! O sen krossade hårdmackor som sand.. o sen.. KETCHUP.. ja.. varför vet jag inte.. jag tror morfar tappade stinget lite där.. så vi satt med mjöl, macka o ketschup över hela boken och lekte.... hahahahah så det såg ut! (så gjorde morfar tydligen också när mamma o moster tiss var små)


..å så har vi lite ketchup.. kanske trafikolyckor i snön.. höhö

  

 

el.. hur tänkte jag nu... *undrar morfar* ketchup....?!


 

Hööru mormor... vet du hur morfar tänkte med ketchupen?!?! Nää.. inte vi heller!


  

Småbarnen leker höhö


idag var pappa o farfar till Gävle för att se på novemberkåsan, de åker.. ja.. cross/enduro/motorcyklar på dan o, kvällen o natten. redan kl 7 imorse kom farfar för att hämta upp pappa. jag o mamma städea lite o fica med tvätten, sen gjorde vi oss klara för att ge oss ut en sväng. Vi åt mat ute o, handlade o sen hem till mormor. Vi bakade massa lussebullar.. annicha hjälpte oss att baka.. el oki så här.. jag kunde inte hålla händerna i styr så mormor o jag lekte, mamma o ankan bakade.. men jag kommer ju ifrån mamma så då kan man säga att jag var med o baka.. höhö


Vi åt mat där också o fikade. jag var sååååå trött att jag somnade bara jag satte mig i bilen nästan :D


Nu ska jag sova så hörs vi mer sen!


Av Sebastian Alexander - 17 november 2010 19:06

 

Men släpp då handen.. jag vill inte hålla i bollen.. släpp!!


 

Ahh så ja... skönt att nån lyssnar på mig!


  

vad sa du sa du?! tjockis?


 

Hörru du, nu tar du o lugnar ner dig! Va inte störog emot mig... hajjar du?


 

kom ska vi slåss om saken.. vänta.. har.. lite svårt.. att röra på  mig bara... *suck o stön*


 

nej, jag skulle aldrig kunna slås el vara störiga.. aldriiiig nånsin!


 

Eller?? hehe


 

jag lurades! jag kan vara värsta gangstern! yoyo


 

Snackar du med mig eller? Vill du gå en runda?! jag är beredd!


 

Jag reser mig inte.. du får komma ner till mig om du ska slås... jo för jag orkar inte resa mig.. okioki.. jag kan itne resa mig...


  

Jag ligger så himla bra här där jag ligger.... :)


ja som vanligt har mamma hittat lite gammla bilder som hon tycker är så roliga o visa upp.. mm.. jättekul, varsuguda! nu kan vi gå vidare!


igår gick mama in i vecka 18, hon mår rätt bra, men det är ett evigt tjat om potatismos.. och nu på kvällen snackade hon om vårrullar i en timme.. vad gott det skulle vara emd vårrullar med köttfärs i.. sen kom höjdpunkten.. tanten ville ha..: potatismos i en vårrulle! Ja herregud... så nu ska hon köpa sån där jäkla.. filodeg o fylla med potatismos o vitlök o fritera............ märker nån att jag ropar på hjälp?!


Vecka 18:

Nu kan fostret höra! Benen i innerörat och nerverna till hjärnan är utvecklade. Fostret kan höra ljudet av blod som pumpas genom navelsträngen och moderns hjärtslag. Det kan till och med bli skrämt av höga ljud.

Fostret kan också svälja. Han eller hon kan svälja så mycket som 1 liter fostervatten under en dag. Nya forskningsresultat indikerar att fostret redan kan känna törst. Törsten kan vara anledningen till att barnet sväljer för att hålla det skyddande fostervattnet på en jämn nivå.

Fram tills nu har fostrets skelett varit mjukt men nu börjar det att hårdna. De första benen att hårdna är de som finns i benen och i innerörat. Handflatorna har sin rätta form och nu utvecklas fingeravtrycken.

Barnet är känsligt för ljus och det kan göra grimaser, vinka och reagerar på ljud och stötar. Det är vanligt att man känner fostrets rörelser i magen för första gången i vecka 18-20. Än känns det inte som sparkar och slag - snarare som fjärilar i magen. 


20 cm lång, 200g


ja ananrs händer väl inte så mycket.. pappa är lite sjuk.. mamma är sjuk.. jag är frisk.. jag är glad o klättrar överallt. Nästa torsdag ska vi på ultraljud o träffa min lilla bäbisplutt.. jag brukar nypa mamma i magen, jag o bäbis har ett hemligt språk.. jag brukar peta i naveln också.. jag tror bäbis gillar det.. jag kommer själv ihåg när jag låg där inne.. de var ganska najs.. höh närå nu skojja jag.. jag kommer inte ihåg.. men men..


ja så... dåså.. gonatt sötaste! PUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 15 november 2010 19:01

idag var jag tillbaka på dagis. Hela förra veckan var jag hemma med feber o hosta.. usch hoppas inte jag blir mer sjuk! Orkar inte.. vill ju leka med leksaker på dagiset, inte gå hemma o skrota med mamma eller pappa..


jag har ju inte gjort en kan/kan inte lista på ett tag.. så nu ska vi se:


KAN

jag kan klättra upp i sängen o soffa.

jag kan klättra ner för sängen o soffan.

jag kan klättra upp i fönstret o kasta ner blomvasen o ljusen.

jag kan dricka ur ett vanligt glas, inte nån gammal jäkla barnmugg!

jag kan klättra upp för pallen i badrummet o ta min egen tandborsta o borsta tänderna.

jag kan sova själv i min nya stora säng.

jag kan vinka, säga mamma, kitte (kisse) pussas med munnen.

jag kan äta helt själv.

jag kan kasta mina egna blöjor o annat skräp i papperskorgen. bara man säger.. vi slänger den.. då går jag till papperskorgen!

mamma/pappa lägger overålen på golvet, så går jag dit o sätter mig för ajg vet att vi ka klä på oss.

jag sträcker ut handen o säger ma/mak nån lik, de betyder att jag vill ha mer.

jag kan äta smör direkt ur smörpaketet

jag kan härma katten med ljud


KAN INTE

jag kan inte äta utan att kladda ner HELA mig, HELA bordet och HELA golvet

jag kan itne låta NÅGOT vara i affären, jag har VÄÄÄÄÄLDIGT långa armar!

jag kan inte låta mamma vara många meter ifrån mig.

jag kan inte äta en macka om de inte är MASSVISS med smör på.

jag kan inte sova utan min kattfilt jag fått av farmor.


Ja lite så... och så lite bilder på de, varsugu och tack robert för bilderna!

            


mamma är så trött nu förtiden, hon har somnat i min säng när hon lägger mig, o därför inte skrivit nått här inne.. ajg skriker på henne varje dag men hon bara är trött.. o tjatar om potatis.. herregud, hon lär väl se ut som en potatis snart. Hon har ätit potatismos tre dagar i sträck, sen vart de lite potatisgratäng mellan där.. inte så mycket kött/kyckling till BARA potatismos.. jisses!


PUSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSS

Ovido - Quiz & Flashcards