Alla inlägg under december 2011

Av Sebastian Alexander - 15 december 2011 12:20




I tisdags, på lucian, så var jag en tomte.. VÄRLDENS goaste tomte! :) Vi hade utehomhuslucia och alla föräldrar/släktningar var inbjudna. Vi uppträdde tillsammans med andra avdelningen (där Hugo går) så vi var rätt många barn o det var rätt många föräldrar på plats. Mamma var på plats 30 minuter innan så hon skulle få bra plats o kunna si gmig på min allra första lucia.. hon var sååååååååå stolt, jag kunde knappt så still för hon tyckte jag var sååå fin!! (detsamma tyckte pappa!!!) 


 

Finaste tomten! 


Jag sitter längst fram tillsammans med mina polare.. vi sjöng inte så mycket utan tittade mest omkring och på alla andra kompisar.. ibland så härmade jag sångfröken genom att dirigera med händerna :)


Vi filmade men det var så lång, 8 mintuer, kanske inte så kul för er att se på, men ni får se en liten snutt från att vi gick ut o satte oss. Jag har en blå jacka på mig och står bakom min fröken Lena ett litet tag tills min andra fröken, radifeh ropar på mig. Jag sitter två från vänster.. fast i mitten liksom haha tomtemössan ända ner över ögonen nästan hehe o svart tomtebälte..



 


Har ni sett min posarbrorsa? Fort kamerna åker fram åker hans smajl fram.. så jäkla söt faktiskt ska jag erkänna :)


   

*alex kör sitt läckraste fejs*


 

*alex säger* men morsan.. sluta snacka.. ta kort på mig så jag kan visa upp mig för tjejjerna.. några till.. kom igen nu.. 


 

*posar.. posar* Mmmmm läcker man är va? Som en liten vaniljpralin!   (och pappa upp i dagen!)


Nu är vi nästan klar med alla julklappar, har kvar att köpa till farsanbalooo bara.. julmaten är inhandlad också.. 3 av 5 saker är bakade.. går ju bra det här :) och det bästa av allt.. IDAG ÄR MIN SISTA DAG, SEN HAR JAG JULLOV!!!! Sweeeeet! Jag vet en som är lika nöjd som jag iaf...


   

Nämligen... Alex! Vi ska leka o busa med varann varje dag nu.. jag ska lära honom allt jag kan hihi blandannat ska vi...


 

..mecka bil tillsammans.. 


 

låna och förstöra mammas smink.. 


 

.. brotta ner pappa o mamma på golvet! 



Jag har redan lärt Alex att busa med mamma när hon försöker plocka i o ur diskmaskinen.. *yes! bra alex.. du lyssnar ju*


 

.. vi ska förstöra lite leksaker också så mamma blir tvungen att köpa nya hehehe.. vi kommer ha såå roligt tillsammans! 


 

Du är bra du brorsan, som lär mig massa bus o knasheter *säger Alex* 

Så lite så söt Äv *säger Sebbe*


ORDLISTA PÅ ORD SEBBE "SÄGER"


Kanka = Annica (moster)

Äv = Alexander

Bjum = Bil

Miaam (mjau typ) = Katt

Motta = Mössa

Nöö = Snö

Tooj (stor) = Mycket (imorse sa jag.. bebbe tooj nöö - bebbe vill ha MYCKET snö)

*snarkljud* = Vill sova, är trött

Nena = Lena, min fröken

*smackar med munnen* = Hungrig

Nicknick = Pommes på mcdonald hahaha

Dikka = Dricka saft/vatten/mjölk

Kiko = Hugo (kusin)

Momo = Mormor

Bobo = Robert (morbror)

Tissa = Kissa

Bajsch(a) - Bajs(a)

Opp = Upp

Mack = Mcqueen i filmen "cars-bilar"

Bazz = Buzz i filmen "toy story"

Hammja = Hammra

Bojja = Borra

Masch = Majs

Om = Tycker om (mamma dog igår nästan, jag lutade mig emot henne o sa "bebbe om" o så klappade jag tanten över kinden.. hon dog ju typ hihi)

Mone = Måne

Tia = Lucia


Plus massor fler men dessa är vad vi kom och och orkade skriva just nu.. strax ska mamma o Äv hämta mig, sen hämtar vi upp pappa o åker till snälla Linus som ska hjälpa oss med våran bil.. 


PUSSPUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 12 december 2011 18:48

 

Åhh mormor.. jag vill vara me.. släpp ner mig mormor! *säger Alex*


 

Ahhh... dåså.. då kan vi börja.. VAR ska vi börja.. kavla?.. trycka ut?... nää.. verkar trist... NU vet jag.. *säger alex*


 

*tuggar.. mmm tugga tugga* jag käkar lite DEG *säger Alex* 

*sebbe säger* mamma.. kan du säga åt Alex att sluta äta upp vår deg *suck*


 

*sebbe visar STOLT* titta vad jag gjort.. en BAJSKORV! Jo mamma.. jag får visst göra en bajskorv.. jag vet inte vad jag ska göra annars.. kan inte riktigt trycka ut några gubbar... :(


 

*mästarbagaren Alex säger* Hmm.. akta lite Sebbe ska vi se hur vi ska lösa det.. du måste ju kunna trycka ut gubbar o gummor.... hmm.. men.. om du gör så här då?


 

.. tryck ut degen lite mer så den blir lite tunnare, tror du att det går då? Nähä, det hade du redan försökt... hmm..


 

*alex funderar o funderar* hmmmmm......mmmmm.... hmhmhm..... jaaa......


 

...*alex kommer på en BRILJANT ide* men om jag oljar (slemmar) ner alla kakformar så kankde det går lättare?!


  

... olja.. olja... olja.... *alex slemmar för fullt på alla kakformar i tron om att det ska hjälpa sebbe*


 

..så.. då var dessa två klara.. lägger de här så länge.. *alex pysslar o har sig*


 

så.. sista inoljningen.. då kör vi sebbe..... kavla ut degen! 


 

*sebbe kavlar o kavlar för glatta livet..*


 

så.. och så sätter du den gubben här.. det blir ju skitbra sebbe!! *säger alex, alldeles lycklig över att han slemmat ner alla formar OCH ätit massa deg* Ahh!! Vilken fina pepparkakor det blev!! (glömde ta bild!)


 

Superkavlaren Sebbe! 


 

Pluttsnuttiga lillbagaren Alex! 


Tack mormor för att vi fick vara med och baka pepparkakor hemma hos dig!!! Nu är det bara de stor gubbarna o gummorna kvar, vill du ha hjälp så fråga Alex om inoljning o mig om du vill ha kavelhjälp :) 


 

för någon dag sen såg det ut så här.. 


 

..sebbe sov skönt på golvet efter en heldag med mamma på IKEA...


 

och alex sover skönt i sin säng.. 


Vilket jag också ska göra snart, imorgon blir det LÅNGdag fö rmig, jag ska gå ända till kl 15, för vi ska ha lucia på dagis och alla föräldrar o släkt är bjudna! Jag ska vara tomtegubbe.. mamma ska försöka filma o ta krot så får ni se.. pappa skojja o sa till mamma att det var ju konstigt att hon inte tältar utanför dagis så hon kommer längst fram hehe (mamma sa nämligen att hon ska stå vid dagiset redan 14 för att få bra plats hihi) 

AJA nu måste vi sova, PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 9 december 2011 19:42

 

*alex säger* Sebbe.. kan jag få smaka lite glass från dig? 

*sebbe säger* NEJ, här Moa, ta glassen så Alex inte får tag i den.. 


 

*Alex säger* Kan jag få smaka av din glass då Hugo?..

*Hugo ignorerar Alex*


 

*Alex säger* Moa därborta.. kan jag snälla få smaka av din glass då?

*Moa säger* Nej tyvärr..


 

*Alex ledsen..* Mamma .. ingen vill bjuda mig på glass... :(


*Alex säger* Mamma sa att jag är för liten för att äta glass så det var bra att varken Sebbe, Hugo el Moa gav mig glass. Jag får ta det när jag blir äldre.. jag fick lite god banan med lite smulade degistivekex istället... MUMS! 

Av Sebastian Alexander - 7 december 2011 07:13


Igår var både mamma, pappa o Alex på mitt dagis! Vi skulle ha julpyssel o jag hade LÄNGTAT efter att pappa skulle komma "måja" = måla. På dagis har vi bakat pepparkakor som vi bjöd föräldrarna på igår, plus massa saft. Jag 

ÄLSKAR att pyssla, fröken säger också det, att det är det bästa jag vet på dagis hihi jag var SÅÅ stolt över mitt pyssel igår, visade ALLA vad ajg jgort, tillochmed andras föräldrar visade jag o sa "bebbe hääm" = att jag ska ta hem det.. Vill ni också beundra så varsuuuguuu hihi


 

En tomte el snögubbe, vi kan inte bestämma oss.. jag har ritat ögon, näsa o röd mun (som inte riktigt syns under skägget)



Mamma och pappa hjälpte mig klippa ur figurerna, jag valde färg på tyg, var det skulle sitta. Jag limmade och tröck dit dom. Jag fixade upphängningen också med pinne o pärlor, mamma satte dit tråden..


 

Jag gjorde TVÅ stjärnor också för de var så roligt att limma fast stjärnor o paljetter.. här är ena som vi satt upp i granen.. 


 

och den andra. Det jag mest var nöjd över var tomten! Jag älskade tomten, sen kommer stjärnorna o sist den där.. grejjen hihi


 

Vi satte tomten vid vårt pepparkakshus, han ska vakta så att "ingen".. äter upp allt godis på taket.. låt oss ta en titt på andra sidan taket...


   

.. här var visst "nån" varit framme o ätit redan hihi Mamma gillar inte pepparkakor så det här huset är bara mitt o pappas o både mamma o pappa sa att jag fick äta upp för jag kommer inte orka äta allt sen så jag kör lite varje dag :) 


Nu småsnöar det ut, fy så mysigt, hoppas det kommer lite nu så åker pulkan fram isåfall! När vi går till dagis på morrnarna så är morsan så trött.. jag brukar hjälpa henne att dra Alex, annars kommer vi aldrig fram.. 


 

Vad duktig jag är va morsan! *stolt* Jag drar vagnen varje morgon, ut från huset, in i hissen, ut på gården plus en liten bit till.. jag måste hjälpa tanten på morgonen förstår ni.. men efter några meter så får hon dra själv, då har jag massa annat för mig, typ klättra överallt, gå i vattenpölar el bara gå i titta överallt.. 


 

Alex gillar när JAG kör vagnen, han skrattar alltid då! 


 

Stora fina älsklingen Sebastian på väg mot dagis.. 


Igår var kanka här, vi var upp på stan o shoopade de sista julklapaprna till oss barn, nu är det bara mormor/morfar kanka o jåbet kvar som ska ha nått.. *hmmm* vi får ta en dag på Gränby imorgon torsdag, eller hur morfar o Kanka?!? Förresten.. i förrigår så klippte jag mig.. mamma skulle bara toppa.. men så tog hon rakmaskinen som pappa har när han klipper sig o så vart det liite för kort o mamma blev lite ledsen för hon gillade mitt lite längre hår (men inte för långt) men det växer ut snart hoppas jag, jag är nöjd o bryr mig inte särskillt.. 


 

Lite kort, men mitt hår brukar växa fort så håller tummarna hihi


 

ALex i sin bya tröjja som vi köpte i helgen, har bytt storlek nu på den så nu sitter den bättre.. 


 

*alex säger* puh, stonk.. ojoj måste sitta ner nu.. stod ju upp i.. TRE sekunder.. jobbigt.. puuh :) 


Nu ska vi dra oss mot dagis strax, bara lite gröt o frukost först. Ha en finfin dag! PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 3 december 2011 21:05


Hallå o gokväll! 


Vilket regnväder det är ute, varför kan det inte vara SNÖ som kommer istället så man får åka pulka :( Längtar efter snön, dock inte så mycket så det blir halt o farligt för pappa när han är ute o kör, men tillräckligt så jag kan ta ut pulkan.. Kommer ävl snart hoppas jag, till jul MÅSTE den komma iaf! Känns inte som andr advent imorgon, men tänk.. det är det :) Då ska vi tända två ljus.. ja.. mammakan ju försöka tända ljus.. jag har fått dille på att blåsa ut alla ljus jag ser. Mamma tänder ljust o sekunden senare har jag blåst ut det.. kanske inte alltid så populärt men fan så roligt för mig :) 


I... när var det... ons.. nää.. torsdags så var jag på dagis, helt ovetandes om att mamma, Alex, Annica o morfar åkt till IKEA för att äta frukost! Hur kunde de åka utan mig?! Jag som ÄLSKAR IKEA o jämt ska dit om vi åker nånstans.. mamma lovade att vi också ska gå och äta frukost där nångång.. hoppas verkligen hon håller var hon lovar! Mamma o gänget tog en liten tur till rusta o citygross också.. de var nämligen så jäkla inne på att käka frukost så de var på IKEA klockan 9! Restaurangen öppnar 09:30 så de fick snällt vänta ett tag hehe rätt åt dom! 


Igår flyttade älskade bobo hemifrån! Han och Kickan har flyttat ihop i en lägenhet i Årsta... usch så tomt de kommer bli hemma hos mormor o morfar.. ingen bobo som är där.. pappa undrade vem han nu ska spela me.. Men det känns bra ändå, lägenheten är jättefin, dock ska de byta den till en annan lägenhet i rickomberga istället.. det blir bra för det är perfekt för mamma att gå hem till dom o tillbaka o få bra med frisk luft :) Gå till årsta är lite längre.. När pappa slutade i fredags så kom han med jobbarbilen så vi kunde lasta in o köra iväg massa grejjer åt Robert. Jag hade ju längtat ihjäl mig efter pappa.. jag skulle ju få åka med i hans bil!! Jag kunde inte bärga mig förren vi skulle åka.. jag hade myror i benen.. för att känna mig lite närmare bilen så tog jag pappas jobbarkeps o vägrade släppa den.. 


 

hehe jag har snott pappas keps.. 


 

Nähää du pappa! Du kan INTE få tillbaka den, den som har den får den.. jag har den.. då får jag den! Tack för det :)


 

Åhh snygga pjucks mormor.. de lånar jag också.. passar ju skitfint till kepsen.. tack, då tar jag allt! 


När vi ar klara med all flytt så skulle vi bara hem.. men mamma skulle bara förbi gränby o titta lite.. när vi gick in sa hon.. vi kan gå till HM, ska kolla på skor till Alex, när vi var klara där skulle hon till kappahl, Lindex.. sen Kicks, panduro o clas ohlsson, sen var vi väl klara!? Nää.. då skulle hon till leklust också! Vi åkte därifrån kl 18, trötta, hungriga o kissnödiga.. men morsan var lycklig o kvittrade om att hon hittat fina saker.. det blev bara saker till Alexander :


 

Alex fick två par stumpor och en body som ser ut som en tröja.. skitfin!


 

.. o så fick han en bodysuite och ett par "skor" el moonboats som pappa säger..


 

Bodysuiten var liiiiiite taight o kort.. men väry sexy Alex hehe


 

Tröjan var väldigt taight över magen.. (röda ögonbryn igen beror på maten Alex ätit o kladdat ut.. hihi)


 

*Alex retas* hehehe Sebbe.. det var bara JAG som fick saker när vi var o shoppade idag.. pilutta dig!! hihi


 

*sebbe blir lite sur* Då stoppar jag ner dig i en korg, Alex.. bara för att du retas.. man ska INTE retas! 


 

*Alex* Jaa.. oki Sebbe.... jag ska inte retas.... snälla bär ur mig ur korgen igen.. *hundögon*


Vetttttttni??! Vad har vi gjort idag? Varit hos mormor o satt upp deras julgran!!! Åhh vad vackert det blev! Man ska faktiskt sätta upp julgranen tidigt så man hinner njuta av den.. så.. sagt o gjort.. vilka mer har gran nu??!


 

VI HAR GRAN! hihihi


 

Köpte nått slags "ängelhår" i granen.. kan ni tro att det glittrar fint eller? Shit vad vacker gran!


 

Jag hjälpte till och satte upp godiskäppar i granen... halva paketet på ena grenen..


 

.. o andra hälften av paketet på andra grenen.. varför hänga i hela granen liksom, nu har man allt samlat o hittar det snabbt om man blir godissugen hehe


Nu ska vi sova, mamma o pappa ska titta på film, nerkrypta (heter det så?) isängen.. antar att de sover inom de närmsta minutrarna också hihi


GONAATTTTTTTT pusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 2 december 2011 21:37

  

Nu är snögubben klar! Snälla fina mormor har sytt den o fixat allt med den. Mamma bara hade en ide om att hon ville ha en stor tomte o mormor fixade allt! TACK mormor, den är grymt fin!!!! '


 

Vi kan inte bestämma oss om vi ska ha ljusen i hatten..


 

el i halsduken? Hmm... vad säger ni?


 

Nu ska vi sussa.. imorgon får ni se en jäääääättefin sak! En lysnade vacker sak :)


natti!! pusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 2 december 2011 08:42

 

Jag hade inget o göra så jag drog ut tre leksakslådor ut till vardagsrummet och.. ja helt enkelt vände upp o ner på dom höhöhö


 

Alex hittade min tandborst och jag lekte med min tågbana.. ändå tills....


 

Alex kröp in i banan o totalförstörde den.. tjocka lilla unge :)


Idag är man ju ledig då va.. hur skönt är inte det, vi tog sovmorgon till klockan 7 imorse istället för 6 som vi går upp i vanliga fall.. Vet inte vad vi ska göra idag riktigt, kanske till mormor men vi ska dit i morgon också så vi kanske hoppas över idag.. så vi lär väl.. vara ute o gunga o leka, jaa.. sen inte så mycket mer.. vi måste ju pyssla förresten, jag har jättemycket pyssel som jag o mamma håller på me.. ni får se lite bilder sen när det är klart. 


Igår skulle vi åka o överraska pappa på jobbet och hämta upp honom, men efter en kvart på jobbet då vi bara väntade o väntade ringde vi pappa o frågade var han var.. då hade han inte ens åkt ifrån bålsta! Han brukar vara inne till 14 men nu hade han alltså inte ens åkt ifårn bålsta vid den tiden så vi drog vidare till barnens hus istället o kollade leksaker. Jag fick leka o pilla på alla leksaker medan mamma gick med Alex i vagnen o försökte få han o sova.. TIllslut ringde pappa o sa att han var inne i uppsala o vi kunde komma o hämta honom, då var klockan så mycket så vi svängde förbi M och käkade lite kött, bröd, sallad, dressing o potatis hihi gott!Vi vart proppmätta o la oss i soffan o jäste.. mamma o pappa iaf.. jag och Alexander hade annat för oss...... nämligen:



 

Det var skitkul o leka radiobilar o åka omkring o krocka med varann, tillochmed Alex gillade det ju :) nu ska vi äta lite frukost sen ut o leka lite. 


pusspusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 1 december 2011 07:00

 

Lillkorven var lite smådålig igår tror jag bestämmt... 


 

Han åt inget på hela dagen.. han sov inte mycket utan vaknade hela tiden o GALLSKREK.. o höll på i munnen hela tiden så antar mer tänder på G..


 

Här har han just vaknat från en av sina 10minuters sovstunder.. kolla håret :) 


Idag är det 1 december, då är det verkligen jul nu tycker jag! Idag ska jag öppna min chokladkalender! JAA! 

Ovido - Quiz & Flashcards