Alla inlägg under oktober 2010

Av Sebastian Alexander - 17 oktober 2010 18:55

Jag är såå lycklig! Jag har träffat min kompis Leffe! I lördags när pappa åkte på stubbrace så åkte jag o mamma till mormor. Vi hade ingen bil så mormor var så söt o kom och hämtade oss, men innan vi åkte hem till mormor åkte vi förbi stormormor för att hämta mormors cykel. Jag o mormor sprang upp till stormormor, medan mamma höll på att lasta in cykeln i bilen.. jag skulle vinka till mamma genom fönstre uppe hos stormormor.. när jag ser... va fasen?!?! LEffe står ju där nere! Jag sa till tanterna stormormor o mormor att nu är de bråda tider.. vi måste dra, det är en akutsituation!!! Mormor kastade på sig kläder o vi drog ner i hissen.. väl ute så såg vi äntligen Leffe, Rosita o Sandra! jag blev så glad.. men blyg! Jag hälsade liiiiiite på Rosita o Sandra, men sen kom dweras hund o skulle hälsa på mig, han slickade mig i hela ansiktet o på mormor också :) Jag blev liiite rädd o nervös, men leffe kom o tog bort hunden. Han är duktig o snäll han, den där Leffe! Jag blev iaf glad o se honom o de andra, men de var så kallt så vi hoppade in i bilen o drog.


Vi åkte förbi affären för att handla lite saker till vårat bullbak. Mamma o ankan bakade, jag o mormor lekte. Sen kom moster tiss, moa o hugpo dit också så vi stannade allihopa och käkade mat. Potatisgraäng o grillade fläskkotletter och så nybakade kanelbullar till efterrät! :) NAJS


Idag har vi handlat, städat o dammsugit ut hela bilen. o vet ni?! De låg en man i vår trappa o sov!! Vi var så rädda, mamma o jag vågade inte ens gå ut genom dörren, moster tiss vågade inte gå ner till förrådet. han låg precis i den trappen som vi går i, fast under där liksom. Pappa var som en riddare, han gick ner för trappan och tittade på gubben. Han låg med byxiorna nere o sov... tiss (som skulle till förrådet) följde efter pappa så han liksom.. "räddade" henne ifårn honom.. bra pappa! Superhjälte! Jaa.. sen har vi sovit, gjort mat, badat o strax sova.


 

Jag fick en ballong idag när vi var o åt! :D


 

Jag o pappa försökte göra det lite fint o romantiskt hemma så vi tände lite ljus.. (blixten var på på kameran så de blev jättekjusa o vita bilder.. men de var ganska mörkt o stearinljus.. fint!)


Nu har jag tänt de sista ljusen.. bra va?


 

Åhh jälvar, elden är lös! Spring för livet!!!


 

Mamma tycker jag ser ut som Jim Carrey i "dum, dummare" Hon slutar aldrig skratta åt mig :(


  

Hörru, morsan.. de är inte så snällt o skratta åt sina barn... vet du det?!


 

Då tänker jag gömma mig för dig o komma fram när du börjar bi snäll!


 

Jag o Hugo hade en trevlig lördagskväll.. "du måste ju skratta åt kameran sebbe så de blir bra bilder" sa hugo..


 

o så tittar du i kameran.. gör de så slipper ju att din mamma tar kort hela tiden...


    

Såå! Pys nu! Vi måste kolla på tv... de är ju Rorri racerbil! Akta dig!!

Av Sebastian Alexander - 16 oktober 2010 08:33

Gomorgon!


Oj vad trötta jag o mamma har varit. Igår somnade vi lite efter 20, mitt i fredagsfinalerna av idol. Vi var jättetrötta.. det kanske är mitt lilla syskon i mammas mage som gör att mamma är trött.. o dagis som gör att jag är trött och så gnället från mamma o pappa gör att jag är trött, väldigt trött :)


I torsdags var mamma på glukosbelastning. De skulle kolla om kärringah hade graviditets diabetes. Morsan kom dit till 8 på morgonen o fick dricka en sockerlösning. Hon hade läst att man ska dricka 2 liter och att de smakar skit. Men mamma fick bara en kopp med sockerlösning o de smakade.. socker, rent socker. Mamma liked it :) Sen fick hon sitta still i två timmar så klockan 10 tog de ett nytt blodprov. (de tog ett prv när hon kom dit på morgonen också) Resultatet blev att de första provet skulle ligga under 7, mamma hade 4,2. Nästa prov, efter att man druckit sokcervattnet, skulle ligga under 10, mamma hade 6,4. Så hon har inte graviditetsdiabetes. Najs!


På torsdags em var mamma o ankan till thuns o köpte lite kläder itll mig nu när de börjar bli kallare ute. Jag fick också en verktygslåda. Jag brukar leka med mammas verktygslåda men han har så mycket små saker i den, skruvar o muttrar o annat smått så jag får inte ha den egentligen.. men nu har jag en alldeles egen!


Igår följde vi med mormor för de skulle köpa ny tv. Deras gamla har gått sönder och man kan ju inte vara utan tv, hur ska man gå kunna se Rorri, eller teletubbies?! Så vi åkte dit, hjälpte mormor, sen tog vi med oss ankan hem till oss för hon skulle vara barnvakt till moa o hugo. Jag o mamma var uppe hos moa, hugo o ankan ett tag. Sen blev vi så trötta att vi åkte hem, åt en macka o somnade. Mamma hade för fredags skull köp pepsi o chokladkaka, men hon var såå trött så hon rörde inte en bit!


Idag ska vi hem till mormor o morfar. Pappa ska iväg på stubbrace o de är för kallt för oss att följa me o varaute hela dagen. Vi åker till mormor o bakar kanelbullar i stället :) Senaste gången mamma bakade kanelbullar var på dagen när vattnet gick o jag föddes :) Så vi får baka lugnt idag så lilla pluttis i magen inte ploppar ut :)


 

Jag fick en bil av mamma, precis en sån som pappa har på jobbet. En sån ska jag också köra när jag blir stor!


 

Jag fick en racerdräkt. Den ska jag ha när jag meckar med min o pappas bil.


 

Du ser, jag har redan börjat mecka bara jag fått på mig dräkten! fasen.. jag meckade fast skruven på fingret..


 

Hahaha lurad!! jag fick av skruven igen!


Här är min cykelhjälm dåråå, sååå tuff!


 

Och så här ska man göra.. få se.. den ska sitta på huvudet...


   

Så, här uppe ska den sitta! Perfekt, nu drar vi morsan, ut o cykla!


Men va tusan.. den ramlade juh av! Jäkla skithjälm, då kan du ligga där!


   

Måste bara torka mig om munnen efter frukosten, sen ska jag berätta vidare..

*torka, torka*

Sötaste sebbe!


   

Jag är så trött.. men .. .jag måste.... ändå... äta... mums!


 

och äta lite till..


 

Mera.. åhh vad gott med macka!


 

Men mamma.. nu är ju mackan slut :(


 

Då får jag stå i fönsret isället o spana efter några söta mackor... hehe


 

Jag ramlade!!!!! Hjälp mig upp mamma!


  Usch vad synd om mig att jag ramlade.. jag tror du måste göra iordning några mackor mamma.... stackars mig :(


 

tack mamma, vad gott! Nu mår jag liiiite bättre..


Hörru pappa, vad mysigt att vi sitter här tillsammans o äter mackor o kaffe va?


 

Ahh.. mätt jag blev.. jag tar mig en strumpa som efterrätt nu också så jag blir riktigt mätt i magen!


   

jag tar den andra strumpan också.. *tugga tugga*


Jag känner att vi inte riktigt delar på ansvaret här hemma.. jag får ofta städa för mamma o pappa orkar inte..


   

GRR jag blir så arg!! ALLA måste hjälpas åt att städa, inte bara jag!


 

Ahhh så där.. nu hag jag varit duktig o städat o sopat hela huset.. ska nog ta mig en tupplur nu.. PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 12 oktober 2010 19:44

herregud... kvinnor.. o i synnerlighet gravis kvinnor.. jag trodde aldrig MIN mammas kulle bli en sån som hon är nu.. men nu är det försent.. gud vad hon håller på. Jag o pappa blir snart gaaaalna! :)


Hon har ju mått illa nu senaste 2 veckorna. Hon kräks o har sig, men vid varje lite lukt hon känner så börjar hon sucka, stöna o hulka sig o säger att hon är på väg att kräkas... VARJE GÅNG! Hon öppnar kylskåpet, hon hulkar, stönar o nästna kräks, hon öppnar diskmaskinen (med smutsig disk) hon hulkar, stönar o ba" jag mår illllaa.. jag kräks snart" hon kan knappt byta min blöja, laga mat.. ja överallt där de finns lukter.. Pappa råkade... "gasa"... i bilen en gång när vi var på väg hem.. då var de kört.. mamma tvärbromsar o hulkar o säger "jag kräks.. jag kräks".. gud så hon håller på! Men nu är det ÄNTLIGEN klart! Igår kom glädjebeskedet.. JAG MÅR INTE ILLA LÄNGRE! Så idag lagade mamma sin favvorätt för att fira, pasta med skinksås... vad tror ni händer?! Jooo när hon ätit upp börjar hon sucka igen.. jag åt fö rmycket.. jag mår illllla... gud vad mycket jag åt.. blabla.. hon vilade ett tag, allt var bra.. tror man.. då kommer nästa.. jag är godissugen! Herregud.. pappa sa att de är bäst för familjefriden att jag o pappa följer me henne till affären o köper hennes godis. Hon ville ha de röda godisarna i gott o blandat.. konstigt dock så slutade det med både tuttifrutti, gott o blandat och colanappar.. och hon åt desutom ALLT i gott o blandat påsen...


jag säger bara SUCK.. tänk om de här ska hålla på 27 veckor till.... stackars pappa! :)


Vi var ju på 4Hgården i helgen.. ja även där så gick mamma omkring o hulkade o håll på att kräkas av alla lukter. Hon gick o höll för näsan hela tiden men de funkade inte.. man hörde henne lång väg ändå.. men här är lite bilder:


 

Jag o pappa ledsnade på mamma.. hon håll på o kräkas hela tiden... o gnällde över att de luktade.. vi vilade ett slag..


 

Mamma drack lite vatten o trodde hennes illamående skulle gå över..


 

Vi träffade på Leffe, Rosita, Sandra, Tobbe o Sonny också! HEJHEJ kompisar!


Även farmor, Daniel, Linus o Nora var där.. vad kul att vi hann se er alla!!

 

 

Farmor blev så glad av att se mig att hon höll på att hoppa över staketet.. hihihi jag saknar dig också farmor!!   


 

Men är ni också här, mormor, morfar, annica, robert o stormormor!! Åh vad glad jag är att se er :)


  

Jag blev jätteglad att se alla min kompisar o släktingar!!! :)


(hoppas de är ok, ajg skojade juh bara lite med er.. ingen är ju lik.. bara mamma när hon dricker vatten.. den är ju klockren!)


PUSSPUSSPUSSPUSPSPUSS


Av Sebastian Alexander - 11 oktober 2010 19:02

Vecka 13:

I vecka 13 är kroppslängden omkring 10 cm (huvud/stjärt).

Armarna är långa i förhållande till benen. Fingernaglarna börjar växa. Fostret kan röra på fingrarna, och handen kan slutas vid beröring. Fostret lyfter handen mot ansiktet. Gäspar och sträcker på hela kroppen, kan snurra runt och kan reagera på mammas lägesförändringar. Ögonen sitter fortfarande brett isär och öronen sitter långt ner. Öronen kommer flyttas upp ifrån halsen och ögonen kommer få sin rätta placering snart. Fostrets skelett har blivit hårdare, om man skulle röntga nu skulle man se skelettet. Hjärtat pumpar runt blodet men inte genom lungorna (eftersom fostret inte använder de) utan tar en genväg genom hjärtat. För att möjligöra detta finns ett hål i hjärtats två förmak. När barnet föds och tar sitt första andetag trycks detta hål samman.


Detta har hänt:


Vecka 4:

Ditt lilla barn är stort som ett sesamfrö


Vecka 5:

Tidigt under fosterutvecklingen har människan en svansliknande bildning i ryggslutet. Den uppstår under vecka 5 och försvinner helt under vecka 9. 

I vecka 5 är barnet bara stort som ett risgryn men ändå finns anlag till hjärnan samt ögon- och öronblåsor. Armknoppar syns. Förstadier till lungor, lever, magsäck, bukspottkörtel, sköldkörtel och njurar finns. Gälbågar och gälfickor börjar bildas. Från gälbågarna och gälfickorna utvecklas inner- och ytteröra, ansiktsmusklerna, tungan, halsmandlar, brosken i struphuvudet, sköldkörteln, bisköldkörtlarna och brässen.

Många av hjärnans och nervsystemets funktioner är färdiga - de är viktiga för att bland annat "styra hjärtat" och för musklernas utveckling.

Redan 22 dagar efter befruktningen kan hjärtslagen ses med hjälp av ultraljud. Den lilla muskeln slår 150 - 200 slag i minuten, dubbelt så snabbt som ditt hjärta


Vecka 6: 

Barnet i vecka 6 är stort som en lillfingernagel, ungefär 7 millimeter långt från hjässan till stjärten. När barnet är så här litet mäter man längden mellan huvud och stjärt. Nerver börjar utformas i hjärnan. Ögats lins och ögonglober börjar bildas. Alla sex gälbågarna är på plats. Näsa och mun har en gemensam öppning.


Vecka 7:

Barnet har vuxit och är drygt 1 cm från hjässa till stjärt.
Handflatorna syns. Benknopparna syns nu också, så grunden finns för såväl armar som ben. Hjärtat gör att kroppsytan buktar ut, hjärtklaffarna börjar utformas liksom hjärtats egna blodkärl - kranskärlen. Blodcirkulationen är väl utbyggd. Njuranlag börjar formas


Vecka 8:

I vecka 8 är barnet stort som en plommonkärna, 2 cm långt, och väger 15 gram. Det börjar bildas pigment i näthinnan (som ger den färg), ögonlocksvecken kan börja synas. Ett par vallformade utbuktningar antyder att ytterörat börjar utvecklas. Näsanlaget syns. På handplattorna kan man ana uppdelningen i fingrar, och fotplattorna börjar ta form. Lungorna delas upp i två lunglober på vänster sida och tre lober på den högra. Med ultraljud kan man se de första små ryckiga rörelserna


Vecka 9:

Barnet växer och är nu ungefär 2,7 cm från huvud till stjärt.
Ögonlocken är på väg att utvecklas men fortfarande är ögonen vidöppna, men ögonens linser är täckta av en hinna. Näsan börjar bukta ut och öronen börjar synas. Det finns en antydan till bröstvårtor och det finns små bröststrängar som senare blir mjölkgångar. Hjärtat är färdigt med sina fyra kammare.


Vecka 10: 

Ansiktet börjar anta mänskliga drag även om ögonen fortfarande sitter långt ifrån varandra ute på sidorna av skallen. Nästippen syns tydligt liksom munnen.
Armarna börjar böjas i armbågarna och benen i knävecken. Händerna är lätt kupade och i början av vecka 10 börjar man kunna se på fötterna var tårna ska komma och de syns åtskilda i slutet av veckan. Såväl händerna som fötterna kan mötas. Mot slutet av perioden blir rörelserna mer kraftfulla och fostret kan börja ändra läge. Barnet kan redan nu börja hicka, vilket betyder att diafragmamuskulaturen är tämligen väl utvecklad. Navelsträngen fäster långt ner på buken.
De vävnader som ska bli skelett börjar omvandlas till brosk och ben. Tarmen börjar bli ihålig som ett rör. De yttre könsorganen är tämligen väl utvecklade, men man kan ännu inte se om det är en pojke eller flicka.Sköldkörteln (tyreoidea) börjar redan i vecka 10 utsöndra ett hormon (tyroxin) som är viktigt för cellernas energiomsättning.

Känseln börjar utvecklas och barnet kan reagera på beröring.


Vecka 11: 

Embryonalperioden är nu slut och fosterperioden börjar och den varar ända fram till dess barnet är fött. Anlag till alla vävnader och organ finns på plats.

I slutet på v.11 mäter barnet c:a 4,7 cm från hjässa till stjärt.


Vecka 12:

I vecka 12 är barnet stort som mammas lillfinger, i medeltal 5,8 cm från hjässa till stjärt - utsträckt ungefär 9 cm långt och väger runt 40 gram. Nu finns grunden lagd till alla kroppens organ och en period av kraftig tillväxt tar sin början. Ögonlocken börjar växa samman med varandra. Halsen blir längre och rakare och hakan ligger inte längre an mot bröstet. Barnet kan vrida på huvudet. Han eller hon öppnar och stänger munnen, suger in fostervatten och sväljer.


Visst är det helt sjukt vad min lilla pluttis syster el bror håller på me? När mamma var i tex v fem var den står som en lillfingernagel o ändå redan började ögon o allt synas.. o allt som hänt innan. Ja jag kan ju inte låta bli att tycka att jag har en ganska cool syster el bror! :)


Varje tisdag kommer en rapport på den veckan mamma är i.. så nästa blir vecka 14 alltså. Nu ska vi sova o så.. vi hörs.. PUSSPUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 9 oktober 2010 08:29

Har ni luskat ut hemlisen då? El några av er kanske redan vet.. :)


JAG SKA BLI STOREBROR! Jippppie! Jag ska få en lillasyster el lillebror att bossa me, ojoj vad jag ska visa h*n massa hyss o häftiga saker :) Jag ska lära h*n ALLT jag kan! :)


Ledtråderna var:


 

Jag visade hur tjock mamma mamma har.. el kommer ha lite senare.


 

Den här kaninen köpte jag o mamma när vi fick veta att mamma hade en bäbis i magen. Jag ska ge den kaninen till min lillasyster/lillebror när h*n föds.

Vi visade pappa kaninen o sa att den är till mitt syskon som finns i magen... då blev pappa JÄTTEGLAD!


Så var det med det.. ungen beräknas komma runt 24 april, men mama o papa ska på ultraljud den 24 november och då får man veta bättre vilken dag de blir.


Så varje tisdag kommer ni få en rapport om vad som händer med bäbisen o mamma.. najsbajs va?


Idag ska vi gå till 4Hgården i gränby o kolla på djur. De har hästar o kossor, ankor, kaniner o massa möjligt.. jag vet inte hur intresserad jag är men va fasen, vi ger de en chans så får vi se :)


Igår var vi ute och kollade när pappa körde med sin radiostyrda bil, vi var alla såå trötta men kämpade oss ut iaf. Jag fick testa mina nya muminskor.


 

Nu drar vi, mot sherwoodskogen o kör med pappas radiostyrda bil!


 

Ahh vad najs med en handkontroll.. åhh... mums.. vad gott det smakar.. bara inte pappa ser att jag äter upp den..


 

pappa såg.. .o tog den ifrån mig.....


Men va fasen.. lika glad är jag för de.. jag får väl... stå här istället.. de är ju lika roligt de! 


lalala... lala..... oj vad roligt vi har de..  Nä jag pyser nu morsan, de här var tråkigt!  


 

jag kör lite brottning med löven i stället.. I LÖV IT! :)


 

hehehe jag brotta ner dom!


 

MEN MAMMA!!!!!!!!!!


 

ÅHHHH såg du?! Åhhhhhhhhh hjälp!


 

Va kom det ifrån?! MAMMA!!!! Blä!


Åhh fy vad äckligt!! Ta bort det!!! 


 

Hörru pappa, nu slutar du köra och kom hit o hjälp mig!


 

Vaddå, känner du inte?? Ser du inte?!?!


 

Hur man man missa det?!?! Va?? LUKTA O SE PAPPA O MAMMA!


 

Ser ni vad det är??


Mamma sa just till pappa, att blä vad äckligt de luktar om löven när de är så här blöta o legat ihop liksom... sen brydde vi inte oss mer förutom att de luktade SKIT... jaaahaaaaa JAG har satt mig i hundskit!! O har hundskit på skorna!! (man ser det på bilderna.. på bild nr 2 då tror jag att jag fick den på skon...)


Vi gick hem, tvätta skorna o åt kvällsmacka. Bättre så!


PUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSS


Av Sebastian Alexander - 8 oktober 2010 06:18

Här kommer andra ledtråden till min hemlis:


 


PUSSPUSSPUSSPUSS


förresten har jag visat er denna fina bilder? :) Det var en härlig lördagskväll jag hade med mormor höhöhö


     

Av Sebastian Alexander - 7 oktober 2010 19:43

 

Pappa hjälper mig lite när jag ska borsta tänderna..


Han måste hjälpa borsta liiiiiiiite granna.. men annars så kan jag själv!


 

kolla här nurå.. så här gör man..


 

först tar man på lite vatten.. sen..


  

tar man på lite mer vatten..


Men hallå mamma!! Du har ju glömt tagit kort när jag borstar tänderna juh! nu tror man bara att jag kan hälla vatten på tandborsten.. suck.. men jag KAN borsta tänderna.. jag älskar tandkrämen, brukar få tandkräm två gånger om på borsten för ajg äter upp den hehe


jag ksulle ju berätta en grej för er.. o det är att...: JAG HAR FÅTT EN TILL TAND jiiiihooo :D'


sen ska jag berätta en till grej.. ni får en ledtråd först:

  


Guess what :)

Av Sebastian Alexander - 6 oktober 2010 19:48

Jag o farsan baloo käkar lite mat. Kyckling o pommes.


Åhh vad gott det var!


Jag åt så jag nästan sprack, jag blev proppismätt! Måste ligga ner ett... tag.. o .. vila... puh!


Jag är såå trött på morrnarna när vi ska äta frukost.. sover ju nästan, ändå drar mamma upp mig!


Jag brukar äta min yoghurt alldeles själv. Jag har blivit bäst på att äaa själv, INGEN får mata mig.. man är väl ingen bäbis heller!


Jag kan själv!


Sen brukar jag peta tänderna.. här med pappas skärp. Ifal nått har fastnat.. kan ju inte gå till dagis med matrester mellan tänderna..


Men.. de rä nått som göljer efter mig... va tusan!


Men hallå, SKÄRP dig.. sluta följa efter mig. Jag ska klä på mig o gå till dagis!


Här är mina dojjor..


och min fleccejacka. (o min mössa men tar vi på i trappen innan vi kommer ut)


Mamma tar så lång tid på sig så jag brukar gå ut före o starta bilen o sätta igång värmen slipper man höra henne gnälla om hur kallt det är..


Nu har mamma kommit, då hoppar jag över till min barnstol..


Så mamma.. nu kör vi!

   


 

Men mamma, nu har vi inte tid o ta kort, vi ska ju till dagis!


    

Men mamma!!! Skynda dig dååårå! Hör du inte vad jag säger, vi ska till dagis!


 

Vi var till Gränby nu på kvällen o schoppade lite. jag behövde ha mössa, vantar o fuskpolo.. o så döljde det med en tröja, byxor o kalasbyxor med hem också hehe


 

Här är min fuskpolo, jag var dönöjd över den! Som ni kanske ser....


 

Och här är mina vantar.. tjocka fina vantar. blir kanoners på dagis juh!


 

Min mössa.. den ser kanske lite.. udda ut.. el JAG kanske ser så ut.. men jag är en sån modell o då blir det så :)


 

Lite mer av min mössa.. en stor kula på huvet :)


 

Här är min hund jag brukar sova me.. han är ju så liten så mamma har hjälpt mig att sätta på en...


 

bölja! Så det inte händer nån olycka i sängen!


 

och .. så.. NU sitter den på ordentligt!


 

Jag är sååå trött så jag ska gå o sova nu.... nästan! Måste bara visa en grej först!


 

Jag kan sjunga en sång! Ser ni vilken?! IMSE VIMSE SPINDEL! Klättrar upp för trån.....

 

ner faller regnet... spola sindeln bort.. upp sitger solen.. torka bort allt regn...

 

men imse vimse spindeln klättra upp igen!!! JAJAJAJA *applåderar åt mig själv*


 

jag hör ingen annan applådera *trummar med fingrarna i bordet.... * jag tycker minsann att man vissar uppskattning när jag sjunger.......... hmm..


 

Såå! Åhh vad glad jag blir! tacktack snälla för applåderna *hosthost*


 

Just de, glömde visa mina pjucks jag fick också! Ett par svarta mumin skor som står emot både regn o snö.


 

De är bara FÖÖÖR snygga! :)


Nu är jag trött faktiskt... måste nog sova.....


LURAD!! IGEN! Jag ska inte sova... men mamma o pappa ska så jag måste väl..... höhöh


 

Hejdå o gonatt!! PUSSPUSSPUSSPUSSPUSS

                 

Ovido - Quiz & Flashcards