Alla inlägg under januari 2011

Av Sebastian Alexander - 12 januari 2011 20:33

Moa sa idag att hon visste vilken min bästa leksak var.. vad undrade jag o mamma.. då svarade moa.. JAG! jag är Sebbes bästa leksak haha så sant så sant! Vi har hoppat i mammas o pappa säng hela kvällen och skrattat, sen snurrade vi flera varv och dansade och skrattade när vi ramlade. Min söta kusin hugo kom ner med en kaka till mig, o då frågade mamma om  inte hon fick nån, men då sa hugo nej, bara sebastijan för de är mina kakor.. hahaha rätt på dig mama, låt barnen ha nått i fred!! :)


 

 

  


Vecka 26:

Andningsövningar. Den här veckan börjar ditt barns näsborrar att öppna sig, vilket ger barnet möjlighet att öva att andningsrörelsen med hjälp av muskler och lungor. Det finns förstås ingen luft att andas så istället andas barnet in och ut fostervatten. När barnet väl är fött, kan det andas direkt .

En hejare på att suga! Ditt barn rör också på muskler som behövs för att få i sig näring - det vill säga läppar och mun. Sugreflexen är så stark att om handen rör sig framför ansiktet, kommer barnet automatiskt att börja suga på tummen och fingrarna. Ultraljud visar ofta hur barn inuti livmodern suger på tummen. Vissa barn föds faktiskt med blåsor på fingrar, tummar, läppar och händer. Att kunna suga, är bara en av ett 70-tal andra reflexer som ditt barn kommer att ha vid födseln.

Hårda tag. " Att gripa efter saker och ting - förslagsvis min navelsträng - kan jag också." Att kunna gripa om saker är en av alla de många reflexerna. Om du håller ut ditt finger framför en nyfödd kommer du att bli förvånad av barnets hårda grepp. Ditt barn övar på riktigt hårda tag redan nu. Favoritleksaken är navelsträngen, som barnet tycker om att dra och slita i..

Vikt och längd. Ditt barn är cirka 33 centimeter långt och väger omkring 800gram.

Mamma var juh på vill MVC i ... måndags.. då fick hon lyssna på bäbishjärtat, och det slog 145 slag i minuten.. när jag gosade omkring i mammas mage hade jag 144 genom hela graviditeten.. så lillbäbis är lite mer stressad än coola jag... ett helt hjärtslag mer haha. Men allt annat var bra med mamma o bäbis, mage, storlek o blodtryck. Dock så hade mamma så pass lågt järn att hon måste äta TVÅ stora järntabletter om dagen. Med mig så behövde hon bara äta en, och hittils har hon bara behövt äta lite då o då men nu ska hon alltså trycka i sig två stycken.. o de är inte små ska ni veta.. men som sagt, det är ju mammas "problem" inte mitt höhöh


Nu är jag tillbaka på dagis.. jag hade glömt bort dagis... när vi åkte bil dit och gick in så gick det bra, jag babblade o sjöng som vanligt, men så fort mamma öppnade dörren till min avdelning kom allt tillbaka.. alla tjäjer som springer efter mig, alla grabbar som vill vara som mig.. haha nejdå.. men jag blev väldigt ledsen när mamma skulle åka. jag har ju haft julledigt i en månad så lite omtumlande var det. Idag på dagis var vi i rörelserummet, typ kuddrum.. där åkte vi ruschkana och kröp genom en tunnel. Fröken satt på ett specielt musikband och så har vi miniröris, det är friskis o svettis för små barn och jag hände faktiskt med! fröken sa det när mamma o pappa hämtade mig att jag visste att vi skulle gympa så fort bandet kom på och jag var med ett tag men jag o mina andra små kompisar som är yngre orkar inte så mycket så vi var där ett tag sen hoppade vi bland alla kuddar..


Vi åkte och handlade lite, mamma gnällde om glass o maräng så vi fick snällt följa med henne till affären och köpa på oss lite och hör o häpna, mamma vill ha sallad till middag och så fick de bli.. jag  tror att hon ville äta "lätt" för att trycka i sig glass o maräng haha hon är smart hon.. så skulle jag också göra, men jag fick köttbullar o makaroner o det gillar jag så jag åt mig mätt på mat :)


pappalurven höll på att krocka idag!!! Han åkte på en väg som var.. lagom stor, men den var inte plogad och det var jättemycket modd så pappa åkte i sina spår och så fick han möte och den bilen åkte i sina spår (detta var på jobbet alltså, med jobb bilen) sen bara smällde de till! PANG! Pappa o mötande bilen, också en paketbil hade "krockat" med backspeglarna så pappas backspegel rök! inget kvar alls.. så de var ganska nära om bägge backspeglar slog i .. just de de var så det började.. när pappa berättade det för mamma så fick hon ont i huvuet och ville ha glas so maräng för att stilla huvdvärken hahahahah knäpphuvud! Men pappa o den adnra klarade sig, de var bara backspeglarna som sagt.. bra!


Här är två bilder sen okt på mig.. mamma tycker jag är söt.. blää men varsugu! nu ska vi sova pusspuss


    



Av Sebastian Alexander - 9 januari 2011 16:51

Heeej!


Hur har ni det i sommarvärmen? Fy vad nice, det var så härligt i morse läs: ottan när vi var ute så droppade det och det var vattenpölar ute.. man blev så sjukt nöjd.. snart kan jag springa på beachen o spana brudar..


 

Ohh lalalala tjäjen, vad söt du är! Gullig liten rumpa, vad använder du för blöjmärke? *flirt*


 

Mamma får inte se att jag flirtar så jag har solbrillorna på mig.. jag har börjat träna redan nu :)


Vi var iväg o storhandlade lite imorse, redan lite efter 8 var vi iväg till affären, de var nästan bara vi där. Det är ju skitbra att åka till maxi har vi kommit på. Det finns gratis kaffe där till pappa och bubbelvatten till mig, sen brukar de ha uppskivat bröd som man får testsmaka för att se liksom om de är gott o om man vill köpa, men jag brukar ta det som frukostmacka, o sen borta vid frukten så finns banan till alla barnen.. dvs.. MIG. Men blir ju alldeles mätt av att åka o handla. När vi kom hem så lekte o busade vi ett tag sen åka vi iväg till IKEA för att köpa några hyllor. Jag, mamma o ankan var där i morse för mamma har ju fått nån ide om att göra om i mitt rum nu lagom till bäbis kommer. Men vi köpte få få hyllor o konsoler då så det var bara upp igen.. jag kräks p det där stället. Det värsta är ju att jag hittar inne på IKEA.. när vi kom in inanför dörrarna så pekade jag på en gång på rulltrappan för jag visste juh att det var där vi skulle åka. Foglossnings/gravida/gnäll/ tanten  läs: MAMMA hade SÅ ont i magen att hon inte riktigt kunde gå.. vi fick gå som några jäkla myror inne på IKEA, jag som hade räknat med att de skulle gå undan.. suck pappa o jag hittade en skitfin tvbänk men mamma hade så ont så hon stod o hände öer möblerna o gnällde så vi drog hem, för husfriden :) (jag o pappa ville ändå inte ha tvbänken men ändå.. mamma gnällde ändå..höhö)


Jag var lite trött när vi kom hem, jag hade vaknat kl 6 på morgonen..


   

Väntar på mat.. spagetti med fläskfilé, grädde o paprika.. YUMMI!


Imorgon ska mama upp till MVC på vanligt besök, hon ska väl få lyssna på hjärtat o prata massa strunt, jag orkar inte följa med så jag drar hem till mormor o morfar.. lugnt o skönt. Förresten, vi var där i lördags o fikade, mormor hade bakat lussebullar.. NU först.. gud mormor.. skärpning!


 

Vad goda, men vad sent du bakade mormor! Men smart förresten, då äter man mammas bullar under julen o dina bullar efter så har man nästan lussebullar hela året... höhö nästan sa jag!


Men iaf.. de hade så mycket snö på baksidan så det inte var klokt! Eftersom Buffy vägrar gå ut om det är snö så har de skottat en gång åt honom (han tycker det är liiite OK med snö under tassarna så han kan springa på gången..)


 

Kolla staketet, de hänger av sig själv liksom..


 

Sjukt mycket snö! Jag försökte lura ut morfar på snöbollskrig.. men NÅN läs: morfar var för feg.. HAHAHA


 

Här är Buffys gång..


Ja vad har hänt mer.... vi har borrat o haft oss med hyllorna, vi har städat o ajust det! i fredags var farbror Daniel här med mina kusiner Nora och Linus. De hade varit o badat på fyrishov och så bjöd vi hem de på lite mat. Vi käkade tacos, jag åt några majskorn sen hade jag fullt upp med att leka o rita med Nora.


 

Världens underbaraste Sebastian!!!!!!! Mamma o pappa ÄLSKAR DIG! *pusspusspuss*


 

Jag blåser bubblor ur ett sugrör.. o så är jag tjock.. mamma är nöjd, hon vill att jag ska bli tjockare så hon blir så glad att jag är tjock.. som mama :)


 

jag i väntan på daniel, linus o nora. jag hjälper som vanligt till med tacos.. har ni förresten sett hur mycket jag får slava här hemma.. look at this. mormor: titta på det här *översättning*



 

jag o mamma på väg hem, hon ångade på med värme i bilen å trodde jag svettades för jag hade mössa på mig.. så hon tog av den.. jag lackade ur o ville sätta på den igen, jag satt o kämpade själv o eftersom mamma inte var snäll o hjälpte mig blev jag så trött att jag till slut somnade.. med mössan som JAG satt på själv!


Den här bilden har vi snurrat på lite, den ska eg vara så att jag ligger ner på diskbänken, men mamma tyckte man såg bättre så här.. o hon o pappa tycker jag är världens sötaste.. ja kanske de kanske höhö varsuguda iaf!



 


PUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 9 januari 2011 08:15

 

Jag och Hugopugo kramas.. det var så länge sen vi såg varann.. typ.. 5 minuter!


Av Sebastian Alexander - 7 januari 2011 08:59


Av Sebastian Alexander - 6 januari 2011 19:43

jag lånade pappas keps.. visst passar den perfekt på mig? :)


     

Av Sebastian Alexander - 5 januari 2011 09:55

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN FARMOR! (i efterskott...) mamma o jag somnade runt 19 igår så vi hann inte skriva nått inlägg... men GRATTIS GRATTIS IGEN!! Vi syns i morgon, då ska du få en stor kram av mig!


 

Jag och mamma tog bussen upp till IKEA för att köpa lite lådor.


 

Jag fick sitta på ett alldeles eget säte.


 

hela resan satt jag och var alldeles lyrisk, det var så kul! Och så pratade ju busschauffören i högtalaren och så plingade det.. WOW det var jättekul!


 

Mina fötter nådde inte ens ända fram till sittdelens slut..


  

jag fick hålla i mig i fönsterlisten för chauffören körde lite snabbt ibland..


Idag går mamma in i sista trimesten i sin bäbisverksamhet.. el vad man säger :D iaf, här är vecka 25:


Större och större. "Min kropp blir lite större varje dag." Ditt barn är 30 till 33 centimeter långt och väger cirka 680 gram. Huden är fortfarande tunn, skrynklig och blek men barnet blir fylligare för var dag som går, tack vare det fett och de muskler som bildas vartefter. De blodkärl som kallas för kapillärer börjar nu ta form under huden och kommer att ge huden dess rosa färg. Barnet sväljer fortfarande fostervatten.

Hjärnan tar form. Hjärnbarken utvecklas i olika lager. De flesta funktionerna styrs via delar i hjärnan som utvecklats mycket tidigare. Den mänskliga hjärnbarken utgör den mest komplicerade hjärnstrukturen av alla inom hela djurriket vilket har gett oss möjlighet att tänka, planera och känna på ett mer komplext sätt.

Din graviditet Fotbollsmage. Känns det som om dina inre organ håller på att bli mosade? Inte undra på - livmodern är nu lika stor som en fotboll. Den går ända från blygdbenet upp till en punkt strax mellan naveln och bröstbenet (det ben där revbenen går ihop), cirka 25 centimeter i diameter.


mamma och jag åkte till IKEA för att köpa lite kartonger för vi håller på att rensa och fixa i förrådet. Vi har kastat massa gammalt och rensat upp bland kläder o smågrejjer vi har. kartongerna var ju astråkiga, bruna o trista så jag pimpade dom lite..

        

En konstnär som har fullt upp.


 

Så ska vi ha ett streck där... perfekt placerat!


  

och.. såå.. där.. JAPP då var de färdigt... så jäkla snyggakartonger vi har nu va?!


Vi fick juh hem vagnen också, snälla pappa tog med sig bägge paketen hem ifårn jobbet. Jag skruvade ihop vagnen och fixade allt så nu är den klar, åhhhh den blev så fin! Jag sitter i den flera gånger om dagen, det är så skönt att bli skjusad.. mamma drar mig genom lägenheten för att se om vi kommer igenom överallt.. det gör vi! Min lilla hund VOFFY får lilla i bäbisens liggkorg och jag istter upp o har full koll framåt..


Nä du vet inte hur man gör pappa.. jag ser det.. kom.. jag ska fixa!


ja ok, försök en gång då så får vi se... mm.. det ser ganska bra ut.. men.. måste fin justeras lite.. jag kan!


Så! titta pappa! jag sa ju att jag kunde!


Jag var tvungen att provligga bäbisens liggkorg så jag vet om vi vågar lägga honom där i.. bara det bästa för min lillabror.. och den var skön så då får han ligga där..


  

jag testade att ligga på min sida av vagnen.. gick ju kanon!

9

  

Det gick bra att sitta upp också!


 

Här åker jag och voffy i vagnen!! JIIHOO!


jag fick bilderna utav snälla ankan igår sen jag matade buffy.. ni ser vilka kompisband vi har va? :)


      

SKITfina bilder! hö hö hö


  

Igår kväll innan jag somnade framför bolibompa.. lite småtrött dårå..


  

jag och min kisse myser med varann..


nu ska jag o mamma försöka få tag på ankan o se om hon skulle till stan.. vi hörs lite senare PUSSPUSSPUSSUPSS


Av Sebastian Alexander - 3 januari 2011 10:38

Mamma håller på att städa och plocka just nu. Hon flänger runt som en galning och lyssnar på musik och ska strax dammsuga.. jag gillar inte dammsugare, jag tycker de låter så illa.. jag titta på bollibompa istället :)


  

jag trivs bättre här.. i soffan framför barnprogram än att dammsuga.. de lämnar jag åt tanten.. det är hennes jobb höhö


På nyårsafton var vi hemma. Som sagt så trodde inte mamma o pappa att de skulle orka vara vakna så vi åkte hem till mormor o morfar på dagen och fikade, sen åkte vi hem och fixade lite med mat o myste. Jag och mamma gick o la oss runt.. 1930 ungefär.. MEN våra grannar... våra IDIOTER till grannar spelade sååå fruktansvärt hög musik så man blev galen.. tänk dig en gravid mamma.. trött, ont ihuvudet o foglossning i komenation med grannar som är puckade.. MAMMA BLEV HELT GALEN! Hon skulle ringa störningsjouren, hon hämtade hamaren o slog som en galning i väggen, hon drog ut på balkongen i bara morgonrocken för hon skulle säga till grannarna att iaf skruva ner liiiiite.. hahaha pappa o jag höll oss långt ifrån mamma, vi vet att man inte ska gå iväg för henne då.. tur att grannarna inte var ute på balkongen vette 17 vad som hade hänt annars! :)


pappa o jag tyckte faktiskt också att musiken var lite väl hög.. visserligen är det nyår men vi hörde varenda ord i lten, de stampade o kastade saker i väggarna.. jag kunde faktiskt inte sova utan vaknade hela tiden.. kl 23 så tystnade dom o jag kunde äntligen sova.. men då var mamma så arg o upprörd så hon kunde inte sova, mamma o pappa tittade på hockeyn istället och de klarade att vara vakna till 12! :) Men sen runt 1 el 2 på kvällen började grannarna igen men då var vi sååå trötta så vi somnade ändå.. mamma o pappa tänkte borra i cementväggen tidigt på morgonen men de gjorde de inte.. men de tänker inte hejja på grannarna nått mer hahahahhahaha lååångsynta päron man har hahahah


ja sen har vi inte gjort så mycket.. vi har varit ute o gått och åkt pulka, fixat o städat lite hemma.. åkt omkring i bilen o bara åkt.. och hyrt film.. o jag har lekt med Moa o Hugo, vi springer tillvarann hela tiden. Både hugo o Moa håller mig i handen när vi står o väntar på hissen, sen åker vi upp tillsammans till moster och leker.. el så åker vi ner till oss o leker hemma hos mig. vi har jättekul tillsammans! Jag blir lika ledsen varje gång jag inte får följa med el om de ska hem o äta el nått annat... Vi brukar hoppa i mammas o pappas säng o leka att vi är bäbisar så ligger alla vi tre bredvid varann under täcket o skrattar :)


igår gick vi ner i förrådet o bar upp massa lådor, mamma tog upp alla bäbiskläder sen jag föddes, hon gillar ju att vara ute i god tid så hon satt och tittade igenom kläderna igår för att se att vi har allt till bäbisen. Hon sa först att hon var less på tomtarna.. alla de små jä**a tomtarna som står överallt så hon ville packa ner dom, men lämna kvar gran o stjärnor o lampor för de lyser så fint.. men dårå när vi väl kom ner i förrådet så sa hon att de var kläderna hon ville åt.. hon bara utnyttjade tomtarna :) men eftersom hon sa det från början så tog vi upp julkartongerna också o plocka ner allt juligt förutom gran, stjärna, ljusstake o jullampor. För varje kartong med barnkläder hon tog upp så tjöt hon av lycka.. ÅHH VAD LITEN!  HAR SEBBE VARIT SÅ HÄR LITEN?! ja.. så höll de på.. i början svarade pappa.. "mmm de var litet".. el "mm vad gulligt" men efter liksom.. 25 stycken pyjamasar så var de kanske inte liiiika intressant.. men mamma satt där o tjöt o kvittrade av alla småkläder.. de gick så långt att jag tillochmed fick testa kläderna.. SOM VAR FÖR NYFÖDDA:.. gud... kvinnan har ju blivit helt j***a galen! :)


Vi har iaf plockat ut alla kläder till bäbis och lagt i hans byrå.. det tråkiga för mamma var ju att hon skulle beställa kläder till bäbis om vi inte hade allt.. men vi hade ju allt så nu får hon inte beställa.. hon satt o funderade ett tag o sa.. att bäbis har ju inga stumpor! De måste vi beställa!! så.. hon hittade en anledningen ändå och jag kan juh lova att de inte bara blir strumpor hon köper....


 

jag sitter och äter frukost framför tvn. Vi hittade den här.. "katt"fällen i förrådet.. den hade pappa när han var liten om jag inte misstror mig va farmor?! jag tycker de ser ut som en katt så jag gosar med den.. mmmmm


 

Mm bollibompa och macka.. perfekt kombination på morgonen!


 

igår kväll lekte jag och pappa.. men pltsligt ser jag nått konstigt...


 

Vad är det där för vitt lurvigt moster??! 
  

 

Den försöker äta upp mig.. hjälp!


 

vad löjligt.. de var ju bara pappa med "katt"fällen.. töntigt! Jag ängrar mig åt granen istället, den är så rolig.. roligare än pappas lek iaf...


 

mmm vi köpte lussebullar igår.. lussebullar o julmust.. det mest underbara!


  

Hörru, morsan.. ät inte alla lussebullar! Nää bäbis äter inte så många... nu tar du bara EN!


  

Så här ser det ut just precis NU hos oss.. jag o min hund VOFFY ligger o sover.. vi hörs senare! PUSSPUSS



Ovido - Quiz & Flashcards