Alla inlägg under april 2011

Av Sebastian Alexander - 13 april 2011 09:15



 


 


  Min underbara bäbis  


Inatt hade mamma mardrömmar o ont i magen så hon trodde de var på G, men jag tror hon bara är spänd o nervös för att hon tror det är på G, för hon vill nog att det ska bli snitt så hon hoppas bäbis inte ploppar ut före fredagen och att när hon går upp till läkaren så säger de att livmodertappen är omogen så det blir snitt. Men hon är inte helt säker heller på det *suck* kvinnor! På dagarna är det OK med att tänka att det blir en "normal" födsel, men på nätterna kommer tankarna o då kan mamma absolut INTE tänka sig föda "normalt" utan vill ha snitt, sen på morgonen är de bra igen o så håller de på, det är väl därför hon inte sover nått heller. I natt gick hon upp kl 2 efter att ha vänt i vridit sig hela kvällen/natten. Hoppas iaf det snart är över för både mamma o bäbis o vår skull. Mamma sa att när bäbis väl är ute, el om hon får besked att det blir snitt så kommer hon sova dygnet runt i en månad, ta igen all tid efter otaliga nätter av noll sömn. På dagarna har hon så mycket att göra så hon har inte tid att sova utan hon brukar gå o lägga sig med mig runt 19-20 på kvällen så hon får ju ändå några timmar mellan 20-2, men skulle nog behöva ca 1000000 timmar sömn till hahahhahah äsch då, så är det.. det blir nog bättre snart! 


Iaf så hade mamma lite ont i magen i natt men de är borta nu, kanske var för att läkaren var o retade livmodertappen så den höll på så, we dont know. Avvaktar o återkommer i frågan :)


På dagis ska vi ha påskpyssel idag, så 1330 när mamma hämtar mig så börjar det, det blir ju kanoners, så vi stannar kvar ett tag o fikar o pysslar sen åker vi och hämtar upp pappilurven så slipper han cykla hem. Snuttpappa!


Igår var mamma o jag till IKEA i väntan på att pappa skulle sluta jobba, vi skulle köpa glas.... ja.... som vanligt när man är på IKEA blev det lite fler saker :) Aajust det, som vanligt så går det inte att klista o klippa in o jag har inte några bilder på den så ni får se lite senare när vi tagit kort el satt oss vid mammas data.Vi köpte en speldosa till bäbis, två förp. glas, väggförvaring till mitt rum och en säng.. vad heter de.. som man har till bäbisar, var ju så länge sen jag var bäbis själv så jag vet inte.. men en sån som snurrar över sängen.. det är ballonger o djur, aja som sagt, ni får se sen :)


TACK morbror ROBERT för bilderna du tagit på mig när vi var ute vid ultuna (förra inlägget plus dessa två bilder högre upp) De är superfina, mamma ska göra förstorning på korten :) och anlita dig som fotograf vid bäbis födsel.. äre OK? :P


PUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 12 april 2011 11:18

Det gick inte så bra idag, bäbis kommer inte i morgon.. vad trist :( mamma var upp till läkaren på bedömningkliniken idag för att kolla livmoderstappen och den låg tydligen VÄLDIGT långt bak och var omogen. Så på fredag ska mamma upp igen och kolla om den mognat på sig. Enl läkaren så vill man att den ska vara väldigt mogen för att man ska sätta igång en som redan fått snitt. Annars kan det vara OK att sätta igång nån som är.. ganska mogen med hormoner o dropp o allt möjligt, men i mammas fall eftersom hon fick snitt med mig så måste hon vara mogen vilket det inte var för 5 öre nu alltså. Är den omogen på fredag så tittar de inget mer utan då blir det kejsarsnitt nästa vecka. Mamma är självklart ledsen att bäbis inte kommer i morgon men ändå så är hon lite glad, hon har börjat omvända tanken och vill ha kejsarsnitt denna gång.. så lite hoppas hon att den är omogen på fredag också men samtidigt vill hon o vi träffa bäbis juh! Vi får avv några dagar till, men på fredag är det sista chansen iaf..


Igår efter maten gick jag, mamma, mina kusiner moster o fredrik ut till lekplatsen och lekte, moa o hugo cyklade, jag sprang omkring o försökte följa efter dom.. gick så där va :) Vi åkte kana o gungade också.


I helgen var vi ut till ultuna (där vi alltid är på sommrarna, världens största grönområde o aldrig några folk där) vi köpte med oss frallor o jordnötter, ringde mormor o morfar o kollade om de ville följa med ut och de vill dom ju såklart! Vi satte oss i läs, på sidan av ett hus o hade solen framför oss hela tiden, det vart väldigt varmt efter ett tag, men jäkligt skönt också! Vi köpte med oss en drake också, men de blåste för mycket på den öppna ytan så draken gick sönder! :( BLÄÄ skitdrake.. jag lekte med en pinne i stället, som de gjorde på en svartvita tiden, en enkel pinne :)


 

Mormor hjälper mig att knäppa upp bältet på vagnen, nu är jag nära friheten!



Yiihoo! *gör peace tecknet med handen* jag är fri, jag slipper åka vagen! *glad*



   

Vad gör nu här borta då? Det luktar...... mat? macka? *sniff sniff*


 

Macka! jag visste väl det, min näsa är tränad för att känna mat o godsaker höhö


*nam nam nam*


 

Pappa, jag o mormor försöker tejpa ihop draken.. gick inte bra :( jag sket i det.. hittade en pinne istället *roligare*


 

Kom nu pinnen, gå framåt.. men.. åh.. måste du fastna i allt när jag försöker dra fram dig?! *suck*


 

Du fattar ju ändå inget pinnen, ligg där dårå om du tycker det är roligare!


 

Så spelar jag lite gura med mina stenar istället *drar ett riff... tjjooooong (el hur de låter när man lirar)*


 

Nä de var inget roligt ändå.. vill ju ändå leka med pinnen... *hm*


 

MORFAR! Kan du komma o leka med mig? Vi ska peta med en pinne i marken, det är jättekul, jag lovar!


 

Så, ska vi bara hitta pinnen.... vart har den dragit nu då?


 

HÄR ÄR DEN!


 

Nej för all del morfar, stå kvar där, jag kan släpa pinnen till dig..


 

la la la *trallar för mig själv en stund i väntan på att jag kommer fram till morfar*


 

Så ja morfar, du KAN ju! peta lite där på marken.. o lite där... SÅ! *stolt över morfar* hehe


 

Nja.. vid närmare titt.. kanske inte var så bra.. du är inte godkänd morfar!


 

jag tar tillbaka pinnen nu, du kan gå tillbaka till picknicken o äta mackor.. pappa kom hit du istället! *ropar*


 

kan du vara så snäll o dra undan lite löv i vattenpölen åt mig så jag kan hoppa o plaska utan att ramla på blöta löv.... höhö


 

MEN DU GÖR JU FEL! *arrrrgh* NÄJÄ pappa... *suck* ska man göra allt själv!? 


Du plaskar ju bara omkring med alla löv, du ska TA BORT dom!   


Så här.. är det så svårt? *jag fixar själv*


   

Så här.. ser ni nu hur det ska se ut?! *visar stolt upp att jag tagit bort löven*


Av Sebastian Alexander - 11 april 2011 12:38


Sekunderna efter att jag föds *kärlek*


Oj tjenare vad länge sen det var sen vi skrev här inne, har bara haft fullt upp med massor av annat och mammas tankar har väl mest varit på förlossningen och vad som kommer hända o alt som hör det till. Men en liten uppdatering ska vi väl hinna me..


Mamma har fortfarande ont i halsen o rethosta, hon ringde 1177 o de sa att de var inte halsfluss eftersom då har man "bara" det, ingen hosta och det var ju bra, synd bara att förkylningen som går nu håller i sig i ca 4-6 veckor o mamma är väl inne på 3-4 veckan så snart kanske det är borta. Jag, lilla sebbis, har blivit jättesnorig o har en riktig envis hosta. I natt sov jag inte många timmar, kl 3 bestämmde jag mig för att dra upp en stund o leka o hoppas hostan skulle försvinna lite, men icke sa nicke. Mamma bar tillbaka till i sängen efter ett tag o bullade upp mig på kuddar så jag inte skulle hosta lika mycket.. hjälpte inte ett skit. men till slut lyckades jag på nått sätt somna och sov till klockan ringde. Vi stod i valet o kvalet om jag skulle till dagis el inte, men eftersom jag var hemma 4 dagar förra veckan så chansade vi idag o drog dit och bad personlen ringa om det var något. Men vi har inte hört nått än (oj vad konstigt.. för jag är juh på dagis nu.. men ja ni fattar :) jag klarade alltså av att gå på dagis hela dagen, inget samtal till mama). Pappa verkar också ha åkt på det, han hade frossa i natt och grymt ont i halsen när han sväljer, han sov på soffan för jag bökade o hostade så mycket, men de var inte lika skönt så i morse var han totalt förstörd, men åkte ändå o jobbade eftersom han bara jobbar mån o tis denna vecka.


Mamma har varit upp till MVC i dag och kollat bäbis lite. Mammas järnvärde är mycket bättre nu, det var ju nere på 99 för nån vecka sen o de tyckte de var lite oroande att de var så långt trots att mama äter två stora järntabletter om dagen. Hon har försökt äta messmör o grejjs också för att få upp järnvärdet men hon är inte så sugen på nått nu för tiden, bara schwitzernöt el skalade mandariner i burk (som man brukar ha på tårta). Iaf så var värdet bättre nu, mamma fick ta två stick två omgångar för att se och det slutade till slut på 124 så det var gräjt. Bäbisen såg mycket bra ut, kurvan följde sin egen och ja.. allt var fint. Mamma frågade BM lite om vad som kommer hända på onsdag då mamma ska få hinnsvepning. För att när vi var upp till läkaren förra veckan sa hon både hinnsvepning och sättas igång, vilket är två olika saker, så vi försökte reda ut det nu och så sa BM några ord som gjorde mamma VÄLDIGT medveten om vad som ska hända.. hon sa nämligen "på onsdag när ni åker in på igångsättningen så.. PACKA BB-VÄSKAN, ni kommer inte komma hem" SHIT, bäbis ska verkligen komma på onsdag! GUDGUDGUD hahahaha


Imorgon ska mamma upp itll läkaren som ska göra detta o prata mer för vi har ändå inte förstått hur allt ska gå till, för de hade ju snackat om att vi skulle bli igångsatte på fredagen också om de inte funkade på onsdagen, men enl BM idag så sätter de igång mama på ons..... jaaa herregud.. vi kan bara vänta o se.. o packa väskan dårå :)


En liten tillbaka blick sen jag föddes, det är inte så mycket om existerar i mammas hjärna nu.. så varsuguuuda:


 

CTGkurvan, värkar hit och värkar dit, mamma hade EDA o kände inte ett shit!


 

Mamma FÖRSÖKER äta lite macka - gick inget bra, men dricka saft gick bra, bäljade i flera liter saft :)


 

Pappa lånar gåstolen o glider omkring i rummet medan mamma nyfiket utforskade ALLT i rummet, varje låda o hylla gluttade hon i :)


 

Mammas BÄSTABÄSTABÄSTA kompis, EDA! Ryggmärgsbedövningen *kärlek* hehe


 

Mammas och pappas KÄRLEK, det största miraklet i livet, älskade SEBASTIAN!


 

Pappa håller på att mecka o klippa lite navelsträng :)


 

Stolt pappa! *kärlek*


 

Finner inga ord.. REN KÄRLEK! *hjärta*


 

Jag blir mätt och vägd, är perfekt! :)


 

Det mest värdefulla miraklet i världen, du är större än blodet i hjärtat, luften i lungorna, djupet i själen och livet i kroppen. Du är så älskad och har varit det sen dag 1 och kommer fortsätta vara det för alltid i evighet! Jag älskar dig Sebastian Bengt Stefan Nilson! // stolt mamma



höhö visst är mamma VÄLDIGT engagerad i pappas snack hahaha ba "mm" "mmm" hehehe


PUSSPUSSPUSSPUSS 




Av Sebastian Alexander - 5 april 2011 19:16

 

Jag och pappa sitter o fikar i "mitt" hus..


 

Men, var försvann du pappa?! (pappa klättrade upp på taket på huset o gömde sig för mig)


 

Självklart skulle jag göra likadant, jag är i inne i en härmapa period nu :)


 

Lekplatsen hade inte barngungar så jag fick sitta på en stor gunga, det gick juh kanon det också!


    

hahahaha men vad gör du nu då knaspappa?!


 

Ska DU gunga på en sån här? Precis när mamma tog kort så flög pappa upp, annars låg han mest ner på "rygg" med motorcykeln.. tror liksom inte det är meningen att pappor ska sitta på dom här :)


 

Tittut! MEN PAPPA! Nu får du juh sluta, det är JAG som ska leka på lekplatsen!


 

Mmm.... vad säger man?! :)


 

Usch du är såååååååå himla pinsam liksom pappa :P


 

Nu drar jag härifrån så kan DU leka själv pappa... (men jag hade ändå väldigt roligt med pappa o mamma på lekplatsen idag!)


Mamma hostar o snorar o går upp vid 3 på natten för hon inte kan sova, pappa har ont i ryggen o jag är frisk, ALLT är precis som vanligt :) Mamma går in i v38 idag, men ni får ingen text för mamma skriver detta på "pappas" data o då går det som vanligt inte att klippa o klistra.. men bäbis mår bra, han bökar sjukt mycket tycker mamma - mer än vad jag gjorde. Det klias över hela magen och bäbisen är galen på kvällar o nätter. På dagarna är han lite lugnare, men som sagt, värsta bökare är han iaf, mammas mage bara guppar o böjer sig åt alla möjliga håll hela tiden. Hoppas bäbis mår bra o att allt går bra på tisdag så vi kanske får se honom på ONSDAG! :) Jag pussar o klappar mamma på magen varje dag o säger "hejhej" till bäbisen!


nu, sova. PUSSPUSSPUSPSUSSPUSSPUSS

Av Sebastian Alexander - 4 april 2011 19:35

Idag premiäröppnade vi balkongen hahaha vi har inte ens varit inärheten av balkonen nu under vintern men idag så vågade vi ta steget o gå ut dit :) Jag o mamma satt i solen o myste. Vi försökte få ihop ett fäste till parasollet som vi ska sätta upp senare, men vi satt o läste lite i bruksanvisningen (JA vi måste ha bruksanvisning för att sätta upp ett parasoll höhö)


 

Jag är ju så bra på att mecka så jag frestylade lite o fixade det UTAN bruksanvisningen!


 

Tog mig en välförtjänt paus i solen.


Detta är min nyaste grimas, jag kom på den alldeles själv i dag faktiskt. Mamma visade att man kunde lipa också, då blev det så här istället:


 

Den är cool juh, den ska jag nog köra på.


Idag har vi inte gjort så mycket mer, ätit lite god mat o tittat på.... precis.. TOYSTORY 3! vi har tillochmed hunnit titta på den TVÅ gånger :) nu tror ni väl att jag tittar på film hela dagarna och det gör jag, och jäkligt stolt över det är jag också! :P Men ibland behöver man faktiskt en paus ifrån allt o alla, bara.. en skön stund för sig själv:


 

Då tar jag fram min potta och min kattbok..


sätter mig till rätta o kopplar av efter en tung dagisdag :)


Nej nu väntar sängen, PUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSSPUSPUSS alla söta fina småkorvar som läser o kommenterar (ingen kommenterar här men på fejjan, vi blir sååå glada!!!)


 

En tröttis sebbe som tagit med hundis och täcket o lagt sig till rätta i soffan medan mamma o pappa lagar mat :)

Av Sebastian Alexander - 4 april 2011 10:19

I natt var ingen kul natt för mama, hon har haft halsont nu i flera dagar och får så ont när hon sväljer och i natt började hon hosta så mycket så hon nästan kräktes. Hon har sån rethosta o snuva så vid 3 i morse/natt gick hon upp o satte sig i soffan istället.. så fort hon la sig ner så hostade o hostade hon.. till slut lyckades hon somna o sov väl ca 20 min innan jag o pappa kom upp (pappa är hemma idag för han har så ont i ryggen, vi har sagt åt honom att gå till kiropraktorn men han säger bara "jaarååååå" o så händer inget) så det är lite sjukstuga här idag, jag är därimot frisk som en nötkärna :)


Som ni alla förstod så var vi ju på lekplatsen igår med Moa och HUGO - inte Linus, mamma blandar ihop alla namn så det var knas, men det var altså gullplutten HUGO som snurrade på de där snurrstängerna tillsammans med Moa och mig.


I söndags gjorde vi inte så mycket mer än lekplatsen.. jag o mina kusiner kollade på film som vanligt:


ALLT, precis ALLT som Moa gör måste jag också göra :)


 

Såå inne i filmen, vi kollar på "draktränaren" den var faktiskt lite läskig, handlade om drakar.. *lite rädd*


 

Ibland när det blir läskigt på filmen så sätter jag mig i Moas knä så "räddar" hon mig om nått skulle hända! Hugo är så tuff så han klarar sig själv :)

Av Sebastian Alexander - 3 april 2011 17:45

Igår åkte vi hem till farfar i enköping o käkade lite mat, det var nån gryta med lövbiffrullader o potatis, väldigt gott faktiskt. Mamma är inte förtjust i lövbiff eftersom de brukar vara så segt o hon vill helst inte heller att jag äter för hon är rädd att det är för segt för mig :) men farfar hade haft grytan puttrande i några timmar så det var som att skära i smör, såå himla gott! Tack farfar för supergo mat o sällskap! Lagom till fikat kom pappas farbror Ronny förbi med en stor gräddtårta, men som sagt, varken mamma el pappa är förtjusta i grädde så de smakade bara lite tårtbotten o sen fick vi lite glass av farfar istället, najsbajs som man säger.


 

Jag dansar o hoppar i farfars säng :)


 

Jag snodde farfars data en stund, ledsnade på att lyssna på gubbarna när de satt o babblade i köket :)


När vi ätit klart skjusade vi pappa o farbror Peter (som också var på mat hos farfar) till fjärdhundra, de skulle träffa sin kompis Perre där och grilla o festa. Jag o mamma följde med en stund o hälsade på Perres hundar, ena hunden knuffade omkull mig o ställde sig på min mage o började krafsa på mig men Perre o mamma var som två oljade blixtrar som bara flög fram o drog bort hund o upp med mig.. puuh! Jag behövde en lugn stund o samla tankarna efter det så jag krattade lite grus på Perres tomt, jag blev lite lugnare av det faktiskt :) Vi sa hejdå till pappa o åkte till affären o handlade lite gott till våran mamma/son kväll, ostbågar blev det och så fick jag duplolego (lite större legobitar än vanliga) sen drog vi hem o gosade lite o soffan framför nickenyfiken. Moa kom ner en stund o vi kollade på filmen "dumma mig" men 2045 så orkade varken jag, moa el mamma längre så Moa gick hem o vi gick o la oss. Jag somnade på nästan en gång. Imorse åkte vi tillbaka till fjärdhundra för att hämta upp pappa (som sovit kvar där) vi chakade lite MAX på vägen hem som lunch, smaskigt värre.


Nu på eftermiddagen gick vi, moster tiss/fredrik, moa o linus till en lekplats o lekte. Det började småregna så efter en stund gick vi hem igen, usc var lite kallt fast det var nästan 9 grader ute :)

 

Mot lekplatsen!


 

Jag håller på att snurra på en  ... ja.... snurrstång? Pappa o mamma skulle också ge sig på det men känsliga som de är så blev de jättesnurriga efter ett varv så de hoppade av.. TÖNTAR! :)


 

Jag och bäbis på lekplatsen :)


Moa o Hugo snurrar också med hjälp av Fredde.

Av Sebastian Alexander - 3 april 2011 15:51

I filmen Toystory 3 så åker Woody (en av leksakerna i filmen) på ett tåg, och en bro sprängs, tåget störtar ner o man tror det är ajöss med Woody, men som tur är kommer Buzz och räddar tåget. Detta är min absoluta favoritscen i filmen, jag blir lika rädd varje gång o mamma/pappa skrattar åt mig lika mycket varje gång..



PUSSPUSS 

Ovido - Quiz & Flashcards