Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

v.28, mat, tjockis

Av Sebastian Alexander - 25 januari 2011 12:58

Förra veckan öppnade ditt barn sina ögon för första gången på fyra månader och det kan nu urskilja ljus och skuggor. Om du den här veckan riktar ett starkt ljus mot magen öppnar kanske barnet ögonen och vänder sig bort från ljuset som om det ville säga, "Mamma, släck ljuset - jag försöker sova härinne."

Högt och tydligt. Synen är inte det enda sinnet som är utvecklat. Signalerna från hjärnan visar att barnet svarar på olika ljud i sin omgivning.
Hur mycket uppfattar då barnet? Din röst, din kurrande mage när du är hungrig och även vissa ljud utanför kroppen. Signalerna från hjärnan visar nu också på skillnader då barnet sover. Sömncyklerna blir allt tydligare ju närmare födseln vi kommer.

Andas lugnt. Detta är en viktig fas i utvecklingen av barnets lungor. Blodkärlen i lungorna tar nu form.. När barnet tar sitt första riktiga andetag kommer lungorna att ta upp syret och sedan skicka det vidare in i kärlen, vilka i sin tur ser till att syrehaltigt blod cirkulerar genom hela kroppen. Ditt barn börjar nu också producera ett ämne som kallas surfactant och som hindrar luftblåsornai lungorna från att klibba fast i varandra. ämnet gör att barnet kan andas ordentligt direkt efter födseln. Luftrören håller också på att mogna genom att bilda mindre och mindre förgreningar.

Vikt och längd. Ditt barn går snabbt upp i vikt - nu väger barnet kanske drygt ett kilo. Från hjässan till stjärten är barnet 25 centimeter, men om man skulle sträcka ut barnet skulle det vara så mycket som 38 centimeter.


Det är min lillebror det... jag tror jag ska gå o lysa lite med en ficklampa på mammas mage nu.. höhöhöhö så han vet vem som bestämmer alltså tänkte jag *tuffa jag alltså*


  

Hörru bäbisbror, bara så du vet så är jag tuffast o bäst! Tror minnsan jag ska lysa lite på magen nu så du blir irriterad.. höhöhöhö o skäll inte på mig, ser det ut som att jag skulle bry mig?! *no*  


Vet ni? Idag är en bra dag! Igår var ingen bra dag.. vi börjar med det tråkiga o dåliga.. JOO vi skulle till BVC igår, jag o mamma kommer dit, allt börjar bra, de mäter mig o jag är 79,5 cm lång (förra gången när jag var 12 månader var jag 76cm lång) Så tre ce på 6 månader är väl alltid finfin! MEN så fick jag kläa av mig o visa mina muskulösa kropp, jag såg nog att BVCbruden spanade lite extra på min rumpa.. att jag hade lite röda prickar tror jag inte var anledningen.... hehe eller? Men iaf.. så satte jag mig på vågen, jag vägde 9.29 WOW tänker ni nu, vilken läcker liten läckerbit, men grejjen är att att då förra gången, när jag var 12 månader så vägde jag 9.7 så de var inte så nöjda över detta! Jag har varit magsjuk o dålig i magen ons, tors o lite i söndags o BVCbruden sa att de kan vara en anledning, vi små läckra barn blir ganska dåliga när vi väl bli dåliga så summa kardeummma, så fick vi inte ta nån spruta. Jag var nöjd, mamma o BVCbruden var inte nöjda. De ville att vi ska "fixa" till vikten först, så vi fick en ny tid om en månad och då förhoppningsvis (inte!!!) ta spruta.


Mamma fick så dåligt samvete o blev lite ledsen över att jag gått ner så mycket så hon åkte iväg till affären (eg skulle hon köpa steksmör till maten) hon kom hem med en påse full av röd mjölk, tjockt smörgåssmör, tjock yoghurt, frukt, mackor o smält smör som jag måste ha på maten.Jag brukar få vanlig blå mjölk av mamma men nu är det rött som gäller. Rött är gött som jag brukar säga :) Ja så nu ska här ätas av.. vi började igår, då fick jag ingen macka när jag kom från dagis utan jag fick vänta på maten och då åt jag istället massviss. Det var så god mat så ni ska få receptet strax, men först ska vi prata klart om mig. :)


Ja så då åt jag massa mat och som belöning fick jag en nygjord syltkaka som jag o mamma gjort. och banan o macka innan jag skulle gå o sova. Imorse gick vi upp 30 min tidigare för att äta frukost. Jag är nämligen som min mama, jag kan inte äta frulla på morgonen så i vanliga fall dricker jag lite mjölk o kanskekanske ett halv rån, sen inget mer. Men som sagt, det är förändringarnas tider nu så vi gick upp tidigare så jag fick vakna lite i lugn o ro, ta det lugnt o sen hade jag tid över för att äta också! Då vart det en skål yoghurt, ett HELT glas mjölk (röd) en macka OCH en halv banan... tror ni man var lycklig eller. Jag satte på min overallen, skorna o rulla ner för trappan ut till bilen. Där satt jag o stånkade o var alldeles lycklig över att jag fått i mig så mycket mat.


  

Tjarå morsan, jag rullar iväg nu!


På dagis hände det som man aldrig trodde. Jag är ju bara förtjust i min Anneli, bara henne jag vill vara med (fröken alltså) sen finns det en äldra.... tant som jag vägrar vara hos. Bara jag hör henne el ser henne börjar jag gråta.. så i morse kom vi dit, o mina tre kompisar var där, de satt o ritade. Just när jag skulle sätta mig hos Anneli ringde dagistelefonen o hon var tvungen att svara. Ut från ett annat rum kom.. LENA.. tanten.. mammas hjärta stanande.. ska hon lämna över mig till lena??! Mamma frågade om jag vill rita en teckning till henne o det är klart jag vill.. och NU.. håll i er!! JAG SATTE MIG SJÄLVMANT I LENAS KNÄ! Ja.. det är så man fäller en tår... mamma o lena o anneli bara tittade på varann... mamma vinkade åt mig o sa hejdå men jag hade ju fullt upp med att rita min gröna bilen. Slutet gött, allt gött!


Mamma ser med spänning fram emot vad de säger om mig idag på dagis. För förresten, de måste jag ju berätta om nu när jag ändå är inne i ett flöde av att berätta hur fantastisk bra jag är :) Igår när vi kom in från uteleken på dagis så sa min ena fröken, (bara för att testa o se) "sebbe, ska du hänga upp dina kläder på din plats" ja visst tänkte jag, så jag tog min overall o hängde den på min krok. DÅ var folk stolta över mig! Mamma var sååå nöjd o glad när hon fick höra det, och trodde jag var brås på henne... konstigt.. varje gång det är nått bra är jag brås på mamma o gör jag nått knas så är jag brås på pappa.. men det snurriga är att om jag gjort nått bra ena dagen o samma grej nästa dag fast dåligt, då är jag inte brås på mamma längre.. alltså.. fattar ni?! Äsch.. vi lägger ner, jag är brås på mummiluttan o pappiluttan precis lika mycket! Men skönheten har jag nog fått själv :)


Joo så.... ja var det nått mer? Nja tror inte det, jag är bra helt enkelt och nu ska jag bli en tjock bra unge! hehe


 

Ahhhh!! Hjälp mamma, klockan är juh bara 06:30 när vi går upp! *gääääsp*


 

Men ska vi se på fåret shaun så är det OK! Sätt igång filmen morsan!


  

Är du en schysst liten pärla morsan o hämtar hit lite frukost åt mig.. jag är så liten.. o trött... *smörsmör*


just det, receptet. jag har inget recept jag har höftat ihop allt... men ni får en ingridienslilsta :)

Pasta (vi hade penne)

Sen gjorde vi en vit sås av smör, mjöl o så lite grädde + röd mjök så den blev så där tjock o härlig.

salt o peppar.

Stekte champijon, finhackad lök o paprika.

SLänga allt i såsen och tillsatte stekt fläskfilé.

Sen fick de koka ihop, blanda med Penne o permasanost till...

MUUUMS! Ni måste testa, guud så gott det var!


Kom igen farsan, dra nu!!! Morsan är efter oss!! Få se hur snabbt din jobbarbil går, plattan i mattan farsan!


ps, bilen går i 110 här därför jag inte kollar in i kameran utan måste kolla på vägen medan farsan baloo gräver på golvet.. HÖHÖHÖHÖ Jaaa mamma jag ska sluta! Bilen står stil o pappa håller på att plocka ur de sista papperna sen han jobbat.. bläää vad tråkigt det blir när man måste berätta sanningen...


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Alexander - 1 oktober 2013 10:52

      För att hinna med alla bilder vi laddat upp och alla 100 som väntar på att få laddas upp så kör vi en snabbtitt av vad som hände i sommras under juli månad.      Vi gungade..        Alex meckade med gungkatten..      ...

Av Sebastian Alexander - 17 september 2013 11:16

  Igår, när vi kommit hem ifrån dagis så var vi inne en stund och lekte lite med Philip. Han är lite förkyld, snorig och kladdig i ögonen. Jag och Philip satt o snackade, han visade mig sitt gym, hur han hänger där i gymmet och vilka vikter och skr...

Av Sebastian Alexander - 17 september 2013 11:06

  Vi gick ner på stan i lördags när det var kulturnatten, där träffade vi mormor o morfar, Robert o Kickan, vi skulle egentligen inte se nått utan bara gå omkring. Dock fastnade vi hos mammas favoriter, sambatjejjerna :) ja alltså inte själva tjejj...

Av Sebastian Alexander - 14 september 2013 08:06

Såå, ett inlägg om Sebbe, ett om Alex och nu ett om Philip. Här är hans lilla fotosession :)                               ...

Av Sebastian Alexander - 14 september 2013 08:02

  Woot?! Fjärde inlägget på typ 5 minuter, vad äre som händer? :) Vi hade ju en fotosession på Alex för nått inlägg sen, nu blire ett på Sebbe :)                      Aaa vi vet att de blir mycket bilder o lite tex just nu men vi ha...

Ovido - Quiz & Flashcards