Alla inlägg under juni 2011

Av Sebastian Alexander - 14 juni 2011 07:38

Gomorgon!


Agrrr vad trist, jag försöker ladda upp massa filmer sen dagisavslutningen men det står att det inte fungerar.. de funkar när man tittar på de på datan men när man laddar upp är det nått med konverteringen.. får undersöka saken närmare under dagen, vi ska strax i väg till dagis.


Åh jag är så ledsen att min Moa har åkt iväg till landet nu. Hon har sommarlov i 4 veckor med sin pappa o de skulle iväg, glad för hennes skull för nu kan hon bada o leka i vattnet, men jag kommer sakna henne. Hon var förbi här några minuter i söndags o sa hejdå. När hon åkte så började jag störtgråta o grät jättelänge. Jag pekade på min cykel o sen ut på gården o sa "oa" (moa) jag vill ju ut o cykla o leka med henne.. :( jag fick iaf en kram av min älsklings moa


         

Hejdå så länge gumman, ha ett kul sommarlov, hälsa gullungen hugo!!

pusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 12 juni 2011 14:30




Då ska vi se, förra inlägget var om Onsdagen - dagisavslutningen. Sen kom Torsdagen.. vad gjorde vi då? Just det, pappa var ledig så vi städade o handlade lite, softade. Köpte en pool som jag ska ha hemma hos mormor o morfar.


Fredagen:

 Vi GICK hem till mormor, efterfsom jag är ledig på fredagar fick jag följa me :) Halvvägs mot gottsunda så somnade jag o Alex så mamma fick knata på själv. När vi kom hem till mormor så hjälpte snälla Annicha oss att blåsa upp poolen, mamma orkade inte efter att hon gått, men ankan var bra på att blåsa så hela poolen fixade hon.


Söta Annicha.. fullt upptagen med att blåsa upp poolen..


 

... åhhhhh hejohå *blåsablåsablåsa*


 

Jag och morfar fyllde upp poolen med vatten..


 

Ahh nu gäller det.. årets första dopp....


 

Störtskönt!


 

Massa leksaker i poolen är ett måste.


 

*leka, leka*


 

*leta, leta*


 

Jag, Alex o mormor lekte karusell..


 

Oj vad jag skrattade! Mormor fick en rejäl magträning o Alex skrek o verkade inte helt nöjd hela tiden :)


 

Vart så hungrig av allt bad o lek, mormor bjöd på chili con carne. Det var så gott, jag sa till mamma att hon måste laga sån hemma också, vi kom överrens att vi ska göra det. Bra tycker jag!


Vi var hos mormor hela dagen till pappa kom o hämtade oss runt 1630, då åkte vi hem o tvättade, ut o lekte en stund på gården med fredde, moa o hugo. Jättemysig dag!


Förresten, kom på att pappa va ju inte alls ledig i torsdags, han jobbade.. om nån nu var intresserad :) Mamma o Alex var o shoppade lite på en leksaksaffär. De hade 50% på alla varor, även röda prislappar..


           

De översta leksakerna var till mig, den sista bodyn är till lillkorven Alex..


 

Förstod att ni undrade vad Alex gör just nu.. o ni är väl inte förvånade?


 

Själv ska jag ut o leka lite på lekplatsen..


 

I´m soo cute! Mamma tog typ 100 kort på mig bara för att jag har solbrillor på mig.. snacka om att man ledsnade efter.. 37:e kortet :)


 

.. o så ett sista kort på mig i brillor!


 

*Alex säger* Du brorsan, flytta dig lite *nockar sebbe med en armbåge*


 

*alex säger* jag vill också vara med på kort.. kommer jag med mamma?


 

*alex säger* bllää *lipar* snygg pose va mamma?

*sebbe säger* shit vad omogen lillkorven är!


 

o så får ni ett idolkort på lilltjockisen innan vi drar vidare ut på äventyr.. och inte nog med det, ni får en video med mig.. badandes! WOW!



 

Av Sebastian Alexander - 12 juni 2011 08:53



Gomorgon!


Oj vilket fint väder, vi har inte haft tid att skriva här, vi har varit ute o lekt/solat/doppat fötterna. Vi har gått, lekt o haft dagisavslutning. Tagit årets första dopp o shoppat. Allt kommer lite pö om pö här, vi börjar med ett samtal.. ett djupt o jätteroligt samtal som mormor o Alex hade i fredags.. jag har aldrig sett Alex så glad, talförd o lycklig........



Eller?! Alex har lärt sig, han blockar mormor, stänger av.. han orkar inte lyssna hihi men mormor som är så go o snäll fortsätter prata, leka o bära Alex runt så han får titta på saker. Mormor är världens bästa mormor tillsammans med mammas mormor Lizzie! :)


I onsdags var det dagisavslutning, jag går dock på dagis el som det heter nu FÖRSKOLAN 6 dagar till sen har jag sommarlååååv! Alla föräldrar samlades och hade med sig picknick o satt på gröngräset, vi stod framför dom o sjöng några sånger och sen blev 6åringarna, som ska börja skolan till hösten, avtackade. Moagumman var en av dom, hon fick gå fram till Olof o få diplom o applåder av alla föräldrar, hon var så fin!När vi sjunigt klart gick vi till föräldrarna, fikade tillsammans sen var det uppvisning av vad vi gjort på avdelningarna, lite tråkigt var att min avdelning inte satt upp så mycket så det var bara en bild på vad jag gjort. Jag fick hem lite saker som jag gjort under våren, jag ska ta kort o visa sen, just nu är kamerabatteriet slut och kameran borta dessutom.. får se när mamma hittar på den..


 

Jag satt på andra raden så man såg inte mig så bra o jag såg inte ut så bra men min snälla Kompis Cedra lyfte uypp mig så jag skulle få se lite :)


 

Jag står bakom Noah, han i gul tröja längst fram i mitten. Jag sitter i min fröken Anna-Karins knä..


 

Delar av mitt dagis.. Min bästabästa fröken Anneli står längst till vänster i vitt tröja, den långa :) Hon är den bästa fröken, jag följer efter henne vart hon än går!


 

Hela dagiset/förskolan. Lotta på gitarr till vänster o Olof på gitarr till höger. Han är rektor för vår förskola.


 

Vi sjöng så mycket så jag vart trött i benen :) Jag sitter i relaxar bredvid Agnes..


 

Fröknarna Anna-Karin, Maria, Agnes o Radhife. När alla 6åringar fått diplom så fick vi gå till våra föräldrar för fika.. jag ville inte :) jag ville hellre leka..


 

Lotta fick bära mig till mamma :)


 

Stora Moagumman fick diplom o blev avtackad av Olof.


 

Moa o jag lekte istället för att fika/picknicka.


 

Hon bar mig upp i rushkanan, slapp jag springa runt till sidan o gå upp hehe snälla Moa!


 

Pappa o Fredrik kom lite senare, när de var klara på jobbet.


 

Tuffa Hugo sitter o fikar o är söööt!


 

Jag o mamma fikar, mormor o Moas farmor Karin pratar.


 

Mmmmmm PUSS *kärlek*


 

Jag o mamma posar, ankan spanar på kakorna, hon försöker sno dom! :)


 

Fina Hugo!


 

Det här var det enda de satt upp som vi gjort. Denna gjorde jag i November 2010.Jag jgorde ne Varg, ni får se den sen när mamma laddata kamerabatteriet..


 

Olof frågade om pappa o Fredrik hade nån minut över för att sätta upp en markis.. javisst sa de.. bara det att markisen var GIGANTISK! Tog nästan två timmar!!!!!!!


 

Mamma, tror pappa o Fredrik att de ska bygga upp hela markisen?! Kommer ta år o dar ju!!


 

Det här måste jag se..


 

*jobba, jobba, bygga, skruva, muttra, bygga, skruva* Jag drar o leker istället..


 

Yes, Moa o Hugo är upptagna med att snurra... då drar jag mig lite åt sidan....


 

.. ahh.. vad hittade jag här då... hehehe


 

KAKA! Måste* mums* bara *mums* smaka en bit *mumsmums*


 

Nej Moa, jag har inte tagit nån kaka ifrån dig.. hehehehe


 

Måste kolla hur det går för pappa o Fredrik..


 

Jarå.. det går framåt.. vid det här laget hade alla barn, föräldrar o fröknar gått hem. Kvar var bara tiss, moa, hugo, mamma, jag, alex, pappa o fredd o olof. 


 

Jag o Moa sitter o ett bildäck o mumsar på kakor..


 

.. kom Sebbe, ska vi cykla istället? frågar Moa..


 

Moa skjusar mig o Hugostackarn får springa efter..


 

Sen bytte vi plats.. gick inte så bra för mig.. jag cykla rakt in i skogen.. *aj*


 

Så nu var pappa o fredde klara! Nu kan vi gå hem! :)


Mer bilder o filmer kommer i ett senare inlägg slipper jag tråka ut er så fort.. hehe pusspusspusspuss




Av Sebastian Alexander - 12 juni 2011 07:56

Mama tycker de är så roligt när jag tittar på tåg. Varje gång vi stannar vid nedfällda bommar så filmar hon.. samma sak i fredags när vi GICK hem till mormor.. så varsuuguu, ännu en tåg video:



 

Av Sebastian Alexander - 8 juni 2011 07:42

 

Så fort jag vänder mig om så är pappa framme o nallar av MIN glass...

  '

Försök inte pappa, jag vet att du snott glass av mig..

 

.. men det är lungt.. jag har ju en glassked jag får äta istället...

 

..åhh vad gott.. glass sked.. mums.. *ger pappa onda ögat*

 

Åhh glass bilen delar ut gratis glass, o jag fick en!

 

Den här glassen rör du inte pappa.. hör du det? (tur att mamma o pappa också fick glass av glassbilen, dock skitäcklig glass. Smaken va äppelpaj.. blää tyckte alla vi tre)

 

I väntan på att Eric Saade skulle sjunga sprang jag omkring runt domkyrkan, upp för trappor o bort över murar, mamma o pappa hade fullt sjå att hålla koll på mig..

 

bus Sebbe i full fart mot en kant som leder rakt ner i gatan... (vi hann fånga honom!)

 

GRATTIS Sverige på födelsedagen.. el nationaldagen iaf!


På nationaldagen var i till stan o gick runt o kollade på¨folk o iaffärer. Vi åt TVÅ glassar var och njöt av solen. Alex låg o sov hela tiden o vi var fakiskt ute i FEM, 5, timmar! Jag somnade på vägen hem annars så höll jag också igång hela tiden och var faktiskt väldigt snäll. Det var emot slutet som jagt var lite trött o det var ganska så jättemycket folk på st eriks torg o jag fick inte springa, då blev jag lite sur. Vi gick därifrån efter att han sjungit låtarna, jag sprang omkring på gräsert o en avstängd väg o just när jag håller på där som bäst så kommer det en annan liten kille o springer med mig. Så där sprang vi, två okänd grabbar men ändå fiock vi så bra kontakt. när han sen var tvungen att gå stod jag kvar o ropade AMNI, AMNI (kom nu, kom nu) o vinkade åt honom.. de var lite synd att han var tvungen att dra.. menmen..


Nu ska vi till dagis, o sen är det sommarfest - hörs sen! pusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 7 juni 2011 19:08


I söndags var vi ute på vår favoritplats, ultuna. Det är så skönt där ute, det är bara vi där och världens största gräsplan, lugnt o stilla. Vi hade med oss korv/bröd o engångsgrill. Mormor/morfar, robert/kickan, annicha/linus var med oss också (tiss/fredde var i paris uhlalala)


hehe snodde mormors väska..


 

Hon ropade efter mig men jag tog väska o hängde den om halsen o sprang därifrån..

 

Vad jag inte räknat med och vad ni kanske inte trodde var att mormor är ju riktigt rask i benen för sin ålder.. hon kom ifatt mig o snodde tillbaka min väska! Woot? Hur kan hon? :)

 

Mormor o jag chillade lite i gräset efter väskstölden..

 

Vi satt o väntade på ett grillen skulle ta sig så vi fick korv och de var väldigt varmt ute.. jag svalkade mig o blötte ner håret med lite päronfestis..

 

Hallå, korvgrillmästare morfar o pappa.. får man nån korv eller?

 

Såja, nu är korven klar *mums*

 

Grillmästarna pappa o morfar..

 

Robert, kickan o mormor solade..

 

Korv, korv, korv, mums vad mycket korv!


Vi var upp till barnmorskemottagningen idag och det gick ju kanon, allt var tipptopp o mamma fick börja träna så nu ska hon boka gyminstruktör på torsdag. Gulliga mormor ställer upp o är barnvakt åt Alex o sen åker hon o hämtar Sebbe o är barnvakt åt bägge oss tills mamma är klar. SÅ SÖT O SNÄLL MORMOR ÄR! Sen begav vi oss till tandläkaren så pappa fick fixa sig där, allt gick toppen där också. Inga hål, bra jobbat farsan! När vi gick hem därifrån var jag så trött så jag fick rullas hem på pappas cykel..


 

Första dagen på dagis efter en veckas ledighet.. det kändes.. *gääääääsp*


Imorgon har vi sommarfest/avslutning på dagis. Kl 14 - 16 på dagisgården är det. Vår avdelning ska sjunga o Moa/hugos avdelning ska också sjunga, dock fler sånger vad jag förstått, plus att de som slutar ska bli avtackade med blommor. De barn som går vidare till skolan alltså, däribland moa.. kommer sakna henne på dagis, men som tur är har jag kvar Hugo iaf!


Nu ska vi snart äta lite kvällsmat o sen sova. Imorgon får ni se lite bilder från vårt nationaldagsfirande. ADJÖÖ pusspusspusspusspusspussspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 7 juni 2011 12:58

 

Nu drar vi o hämtar storebror på dagis..


 

.. o så en närbild på det eftersom det är mamma som tagit kort :)


 

Min busiga storebror..


 

.. busig, söt o snäll!


När vi hämtat sebbis på dagis så ska vi till barnmorsemottagningen för mamma ska på återkontroll, sen kl 17 ska pappa till tandläkaren och efter det kommer det lite besök. Fullt upp denna fina soliga dag, härligt! Till middag idag, om nån vill ha matförslag, blir det chilligratinerad fläskfilé med grönsaker o vitlöksgräddsås.


Stek fläskfilén med mycket smör, salta, peppra o ha på chiliflingor. På med riven ost o in med allt i ugnen tills fläskfilén är klar (tror 72 grader) Under tiden häll i grädde i stekpannan tillsammans med steksmöret, pressa i vitlök, lite philidelphiaost o kräm fräsch. Låt allt koka ihop, krydda o smaka av. Låt fläskfilén ligga o vila ca 10 minuter, skär i skivor o lägg i såsen. Låt det dra ett tag, servera med sallad o iskall pepsi max hehe


pusspusspusspuss så länge!

Av Sebastian Alexander - 6 juni 2011 21:04

 

Har du haft det bra idag då lillbrorsan?


 

Har det varit varmt ute? O soligt också?! Ja jag håller med dig om det..


 

men brorsan.. du hade väl solbrillor på dig?


 

Inte.. ajaj.. inte bra.. det måste man ha nu när det är soligt ute förstår du Alex.. har du inte fått några av mamma du kan använda? (alex ger mamma onda ögat - inte solbrillor till alex nej, tyvärr)


 

Här, låna mina brorsan, det kommer bli skönare för ögonen då om du har brillor på dig!


 

Jag lånade ut mina solisar till Alex mamma, eftersom du inte köpt några till honom.. jag hjälper honom ja!


 

Men ge er nu, vi försöker kolla fotboll o ha en trevlig fredagskväll nu, inte hålla på att ta kort.. jag har ju kommit in i fredagsstämmningen nu, druckit massa god saft o allt..


  

(pappa säger) Kan ni stå bredvid varann nu så jag får ta ett kort på er.. o stå still.


  

som sagt pappa, vi håller på att kolla fotboll, vi vill inte ställa upp på kort!


 

mamma, kan du vara så snäll o förklara för pappa att vi är  upptagna?!


 

Du Alex, vi ställer upp på ETT kort så slipper vi mamma o pappa resten av kvällen.. ska vi köra på det?


 

Oki shoot pappa, ta kortet sen är vi klara! Fick du med oss, blev kortet bra? Oki, bara ETT till kort pappa sen är det faktiskt slut!


 

Jag tror jag ska busa med Alex lite.. höhöhö *nyper han i rumpan* *alex skriker* Ajjjj!


 

Jag har inte gjort nått, skyll inte på mig.... hehe


 

Alex säger* Jo sebbe du nöp faktiskt mig! (pappa trösar Alex o klappar honom på huvet)


 

Kom här brorsan.. förlåt jag skulle bara skojja med dig! Jag måste dra iväg en stund o fylla på saft glasen.. kommer snart..


 

Då blir det bara massa läckra bilder på mig nu då :)


 

.. och så kör vi en sån här pose..


  

o en sån där lite snygg bild när jag ligger ner.. finfint!


 

Du sebbe.. ska vi avsluta kvällen, jag börjar bli lite trött.. du också va?


 

Två små trötta tigrar, världens finaste, gulligaste, raraste, charmigaste, mysigaste, busigaste, vackraste, varmaste, roligaste tigrar i hela universum!!    Jag älskar er mina barn! / mamma


Ovido - Quiz & Flashcards