Alla inlägg under november 2011

Av Sebastian Alexander - 22 november 2011 11:37


Jaa då var det en ny dag idag, en ruggig, kall, grå i trist tisdag *brr* Alexander ligge ro sover, jag är på dagis o busar, mamma sitter o fryser o längtar efter mat :) Aldrig tidigare har hon tänkt så mycket på mat o bakning som hon gör nu, blev inte bättre av att hon satt o letade bakrecept igår som hon ska baka inför jul hehe men det gick väldigt bra igår med nutriletten, mamma drack 4 påsar igår, skulle ha druckit fem men hann bara med fyra plus massor av vatten (och pepsimax) och på en dag hade hon gått ner 1.2kg. Vet att det bara är vatten men det är ändå inspirerande tycker hon, att se att hon gått ner, hoppas det fortsätter att gå ner lite varje dag, som sagt ska hon äta det i 14 dagar så.. 13 dagar kvar :) Appråpå bakrecept så kommer lussebullsreceptet här. Ni MÅSTE testa det, alla som smakade lussebullarna igår sa att de var skitgoda och att de hellre bakar sånna än vanliga S-lussebullar. Detta är lite annorlunda än lussebullsdegen.. varsuuguuuda:


Det ska bli ca 18-22 stycken, men för oss blev det 38st och de var ändå rätt stora!

Deg:

125g smör

5dl röd/standard mjölk

50g jäst

1½dl socker

½tsk salt

 2 påsar saffran (plus en sockerbit att mortla tillsammans med saffran) detta hoppade vi dock över, tog bara saffran från påsarna)

ca 15 dl mjöl

Russin (vi ÄLSKAR russin o vräkte ner massor)


Fyllningen:

200 rumstempererat smör

1dl socker

150g mandelmassa (detta hoppade vi över *blää*)

1 msk vaniljsocker


Smält smör, häll i mjölken - temp till fingervarmt. Smula jästen i en bunke, häll i lite av degspadet, rör om. När jästen smält, häll i resten av degspadet. I med socker, salt och saffran. I med mjöl, degen ska vara ganska kladdig, knappt så det går att röra vid den utan att bli helt kladdig om fingrarna. Lägg i bunke och täck med duk i ca 40 minuter. 


Upp med degen på mjölat bord, knåda degen, kavla ut till en fyrkant, degen ska vara ganska tjock så bullarna blir höga, fluffiga o stooora :)  på med fyllningen och russin, rulla ihop till en korv och skär upp i stora bitar. Lägg i bullformar på en plåt, på med en handduk o jäs i ca 30 minuter. Pensla med ägg och ha på pärlsocker. In i ugnen i ca 8-10 minuter, 200 grader. Klart! TESTA TESTA TESTA! 


Nu är Alexander vaken och ska få lite mat, kyckling, grönsaker och couscous, mamma ska käka lite nutrilett. Men innan vi drar ska jag visa vad jag o mamma gjrode igår när vi kom hem ifrån dagis..


 

Vi satt o målade megastora pepparkaksgubbar o gummor..


 

Jag gjorde gubben till vänster och mamma gumman till höger.. detta var steg 1, nu när de torkat över natten ska vi göra steg 2 idag när jag slutat dagis..


   

Jag tyckte de var så kul att måla så jag körde lite på pappret också.. o bordet hihi


Hörs senare! pusspusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 21 november 2011 18:56


Heeej! 


Hoppas att allt är bra med dig, här är allt bra. Mamma har börjat sin Nutrilettkur, hon ska äta det (5 påsar om dagen) i två veckor, INGET annat! Det går ganska bra, hon var dock bra jäkla sugen på lussebullar idag. Blev inte bättre av att Annica o mamma bakade lussebullar just idag!! :) Men mamma höll sig, inte ens en smula mjöl el ett enda russin slank ner.. bra jobbat mamma! Hon vill så gärna  äta lite på söndag då det är advent men hon har bestämmt sig för att köra hardcore, fullt ut, INGET annat än vatten o nutrilett i två veckor, när hon är klar med kuren ska hon baka 100 lussebullar sa hon idag :) 


 

Vart faktiskt lusseBULLAR idag, o alla de som smakat har faktiskt sagt att de är sjukt goda! hellre sånna här bullar än vanliga lussebullar, då man snurrar som ett S.. receptet kommer imorgon! 


 

De blev riktigt stora - jämför här med en ugnslapp..


Joo som jag sa imorse så har Alex lärt sig en grej.. han kanske har kunnat det ett tag, men nu gör han det typ HELA tiden... kolla på dessa bilder o se om du vet vad han lärt sig :) 


                                   


Mmmmmm.. vad kan det vara som han lärt sig?? 


(mm precis.. han LIPAR precis HELA TIDEN, dessa 18 kort har mamma tagit igår och idag och det finns väldigt många fler bilder där han lipar..)


Idag kom Moa och Hugo hem! ÅHHHHH så jag längtat, jag har längtat ihjäl mig! Så glad för nu kan vi leka hela veckan! Men först ska vi sova lite innan vi leker i morgon, vi hörs pusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 21 november 2011 10:54


Gissa vem detta är? 


 

Hm... nån tjock o go bäbis.... hmmm... *funderar men kommer inte på det..*


 

Mäh! Det är ju JAG, Alex! Go, glad o världens finaste bäbis!! 


Ni ska få se en grej som Alex lärt sig de senaste dagarna bara.. men först ska mamma o Annica baka lussebullar!!!!!! Ses snart! pusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 19 november 2011 22:14


så var KAMERAN slut.. el TRASIG.. helt jävla kaputt... bara o kasta skiten.. blir såååå less!!!


Vem som hade sönder den? Det ska vi inta tala högt upp.. men vi kan ju ta oss en titt på videon o se om vi ser nån skyldig..?!



Mmm så kan det gå.. har varit hemma hos farfar idag och haft en jättemysig dag/kväll med massa god mat. Vi hann ta några bilder innan "nån" slog ner kameran.. de kommer imorgon för nu ska vi sova :)


pusspusspuss och TACK för att du läser min sida.. det är så kul o smickrande att du läser, kommenterar och kommer ihåg historier som du läst här och berättar när vi ses.. älskade människor, sov gott och dröm fina drömmar!
 

Av Sebastian Alexander - 18 november 2011 21:24


Hallå!

Ahhh fredag idag, så jäkla skönt, det bästa med fredagen är att imorgon när jag vaknar är pappa hemma!!! Varje morgon när jag vaknar så ropar jag efter pappa.. men han är ju o jobbar.. men inte imorgon, då är han hemma!! Just nu ligger jag o Alexander och sover, mamma ska snart göra oss sällskap, hon gick upp 2,50 i natt.. Alexander ville verkligen inte sova, så de gick upp, när pappa vaknade klockan 5 gick de in o la sig i sängen, Alexander somnade men mamma var för pigg, 630 vaknade jag o sen har det varit full rulle sen dess så mamma skulle behöva sova..


Imorgon ska vi hem till farfar på lite mat, ska bli gott, länge sen jag såg farfar, farbröderna och kusinerna. Fick förresten en lapp om att jag ska till tandläkaren 24 november 0740..äh.. skulle inte tro det va, den tiden ska vi ändra. Pappas psoriasis har inte blivit bättre, så han blev skickad till hudkliniken på Akademiska, så dit ska vi 28 november och.. 30 november var det nått mer som hände.. vad 17 var det...... säkert inget viktigt för då hade jag kommit ihåg det hehe men iaf.. idag har vi varit hem en stund till Annica, Robert o morfar och hälsat på. Robert hjälpte mamma fota lite smycken, han har lite bättre kamera än mamma så då får han ställa upp hihi sen drog vi som vanligt till papaps jobb och hämtade upp honom, hem, åt, bakade och ut en sväng o gunga och lekte. Vi har städat lite i mitt rum och jag har skjusat Alexander på min cykel hahaha ojoj vad vi skrattade åt honom, såg sååå kul ut, vilken ankstjärt han fick när han satt o svankade på sadeln.. bevis?! varsuguuuu:



 

Sen drog jag med alexander på en liten tur runt i lägenhetern..varsuguu att titta på den videon också :)



 

Orkar ni en till? Jag satt och busade med Alexander när han satt och åt mat, jag visste inte först att han garvade åt mig eftersom jag bara satt på bordet o sa åhhhhh och plötsligt bröt Alex ut i ett gapskratt.. sen fortsatte det bara.. varsuguuuuu igen:



 

jaa det är sånt vi pysslar med här hemma.. nu.. SÅÅÅVA för mamma! :) Hörs imorgon, innan vi lämnar in för ikväll så vill mamma slänge iväg ett par ord till Alexander och säga "Jag är STOLT över att JAG får vara din mamma, tänk att det blev just DU som finns hos oss.. vilken tur att det är JAG som får ha dig nära, du är så obeskrivligt underbar, så glad, charmig, busig och söt som socker! Älsklingen min, jag älskar dig!


 


Detsamma gäller självklart för min älskling Sebbe *säger mamma* Du är en sån charmig kille, nått så sjukt söööt, gullig och snabblärd, glad, omtänksam, pussig, kramig.. såååååååå underbar! Tack för att jag får vara din mamma, hoppas du är liite nöjd med mig iaf... Jag älskar dig!


 


och självklart så älskar jag min Stefan sååååå jäkla mycket! Stefan, jag är dig evigt tacksam för att du gav mig dessa underbara barn, att du ger mig kärlek och glädje varje dag, du är så hjälpsam och omtänksam, snäll, glad o så jävla mysig! Att få höra ditt skratt varje dag, att få känna dina armar runt mig, känna dina andetag och din närhet.. livet är bara FÖR underbart bra! Du och barnen är min nutid, min framtid och min evighet, aldrig kommer jag sluta älska er!


natti! pusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 17 november 2011 21:23


På söndag blir Alexander 7 månader, tänkte fira det redan nu med att lägga ut bilder. De är tagna den 20:e varje månad då det är precis på dagen då han fyllde 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 månader.. jag tog den sista nu i november igår så den är lite för tidig med nån dag, men spela roll liksom.. varsuugu


April 2011


Maj 2011


 

Juni 2011


 

Juli 2011


 

Augusti 2011


 

September 2011


 

Oktober 2011


 

November 2011


Appråpå den sista bilden så är Alexander sååå jävla söt på den så mamma ska förstora den, Annica var snäll o fotoshåppa den så maten på linderna o näsan försvann.. när hon ändå höll på med det så gav hon honom en liten grej som förändrade hela hans utseende  

Fotoshåppat bort maten på kinderna o näsan.. (som finns med på bilden här över..)


  .. Ser ni?! Uhhh spännade look va, BLÅ ögon ha lillgubben fått.. men vi gillar han bättre med sina stora bruna göon.. gullsnuttisen! Men coolt ändå att han har blå ögon, han passade i det också...


Swiiit, imorgon är det fredags myyyyys, då ska vi ta sovmorgon, då ska vi banne mig sova ända till kl 7, idag gick vi upp 6,20, lite tiidigt kanske, men imöra blir det till att sova.. troligt! Vad ska vi göra mer... hm... kanske ksulle åkte hem till mormor o morfar, men pappa ska ha bilen, så kanske att vi tar bussen eller så drar vi ut på lekplatsen o gungar halva dagen o myser adnra halvan av dagen.. vi får se.. jag ska iaf berätta TRE roliga historier för er imorgon, jag o mamma är alldeles för trötta för att berätta nu, men i morgon dårå.. tills dess, sov gott! pusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 16 november 2011 21:13

Det finns ju så mycket gott att säga om mig hehehe men jag kör en lista, hoppar rakt in i den nu o bara staplar o staplar upp grejjer som jag gör/säger som är utom denna världen, såååå gulliga o söta så mamma o pappa faller ihop på golvet av kärlek, skratt och förvånade miner av vad jag kan o har hört.. Jag kör liksom olika händelser och olika ord o grejjer jag gjort.. äh.. ni får läsa, beundra, skratta o imponderas höhöhöhö


När Alex låg o sov i sängen, satt jag bredvid honom och inväntade mamma. Jag skrek efter mamma, Alex vaknade av det o började skrika, jag var snabbt framme och klappade honom på ryggen/rumpan o han somnade om! (mamma stog o gluttade i dörrspringan o såg vad jag gjorde)


När jag vaknar upp så säger mamma o jag gomorgon, sen ser jag Alex, då sätter jag mig upp o klappar på hans kind o säger häääj..


Varje gång mamma säger "jag älskar dig" till mig så säger jag mmm på ett kärleksvänligt sätt o gosar in mig i hennes hals.. det är mitt sätt att säga "jag älskar dig"


När jag vaknat o mamma/pappa inte är i rummet så ropar jag efter dom, de kommer o bär upp mig o bär mig till soffan och under färden ifrån sovrummet till soffan så lutar jag mig emot detas hals/axel och klappar dom på axeln/ryggen o säger mm på ett kärvänligt sätt.. det är så kul tycker mamma o pappa, man känner min lilla hand som typ ska trösta dom, när jag klappar på axeln o säger mmm :)


Jag hämtar leksaker till Alex, jag klappar på honom så fort jag får chansen. Idag tog han dosan ifrån mamma o råkade stänga av tvn, så sa mamma "määh Aleeeex" då kom jag i full fart springandes ifrån vardagsrummet och sa "NÄÄ ÄV" (äv = Alex) o så tog jag tillbaka dosan o gav den till mamma :)


Jag har full koll på Alex, han måste ha mössa när vi går ut, han måste ha bälte när vi åker bil, han ska ha filt om det är kallt, han ska ha flaska när han äter.. jag har koll på allt o saknar han nått så ser jag till att han får det! Jag är också som en liten polis emot honom, säger till honom om han gör nått jag inte gillar.. NÄÄÄ ÄÄÄV säger jag lite suckandes o så fixar jag det som var fel..


Idag satt mamma o fyllde i kalendern för december, hon ba.. här är sebbe ledig, här är lucia, då ska vi ha tomteluva eller glitter på oss, här ska vi baka lussebullar mm.. jag säger JAA o springer in i förrådet, kommer tillbaka o skriker DÄÄÄÄ, håller upp en lite flaska/tub och är jätteglad.. jag hade hämtat glitter! Mamma sa att vi skulle ha glitter ju! Fast.. det var glitterlim jag hämtat..  jag trodde de var det som mamma menade när hon sa glitter till lucia! Jag trodde vi skulle måla på den vita betongfjärillen som vi gjorde förut, med glitterlim.. så fel jag hade,men mamma hade inte mage att säga nej el att det var fel, så vi tog fram en annan betongljusstake som mamma gjort så fick jag färglägga den istället :)


Jag meckar typ HELA tiden, vad det än är så vänder jag upp o ner på grejjen, går in i förrådet och hämtar borr, spik, skrevmejslar, lampa.. allt man kan tänka sig.. så sitter jag där o meckar o skruvar. Ibland kommer Äv och tittar på och då visar jag honom, DÄ ÄV o pekar på skruven, då vet han att det är där man ska skruva..


När vi ringer mormor på Skype och hon inte svarar så säger jag jämt "momo bajsch" alltså, att mormor inte svarar för att hon bajsar hahaha jag har blivit skitduktig på att prata i telefon, jag ringde mormor en gång o hon förstod vad jag sa, vi pratade ganska mycket. Jag sa bla att pappa hade ont i ryggen, o jag me, sen sa jag att vi var hos mormor snart och att hon skulle komma ut och prata med mig, o det gjorde hon o Annica då.. jag är så bra på att prata! 


En morgon såg jag ett brunnslock som de lyft bort, jag gick dit och kollade närmare på det oh såg att de var hundbajs på locket så mamma sa blää och att jag skulle akta, sagt o gjort. Nu, flera dagar efter, varje gång vi går förbi locket - jag vet exakt var det ligger - så säger jag hundbasch blää o ibland säger jag kanka också (kanka - annica) för hon var nämligen med en gång och jag visade henne locket med hundbajset på.. o än idag kommer jag ihåg det.. 

 

*Alex* hmm jag är såå hungrig.. 


 

*Alex* Du sebbe... vad ska man göra.. jag är så hungrig.. du som brukar ha så många ideer.. vad kan man göra när magen kurrar?


 

*Sebbe hör inget!* 

*Alex* Ajaa får väl äta lite fingret.. åhh så gott... mums... åhh... åhhh vad gott, inte visste jag att jag hade så gott finger.. åhh... mumms.... mer.. åhhh.. gött! Men enformigt... SEEEEBBBBBEEE, vad ska jag göra, fingret är tråkigt att äta...


 

*Sebbe plockar fram majskrokspåsen* Här Alex, testa dom där, de är skitgoda! 


 

*Sebbe och Alex* Nom nom, vad gott! *Munnen full av majskrokar*


 

Du Sebbe.. jag tar en till, det här vad gott. Jag visste väl att du var smart o kunde hjälpa mig med min hunger! *Alex snor åt sig en majskrok till*


Ja det var lite av det som vi kommer på nu, sen gör jag ju typ dubbelt så mycket bus o grejjer som är mindre bra, men nu konsentrerar vi oss på de bra sakerna haha kanske kommer en mindre bra lista nån annan dag.. snart ska vi gå till dagis, sista dagen för veckan, så vi har lite fredagskänsla idag, lovely. Mamma har dock tappat bort sin förlovningsring så hon är lite ledsen o nedstämd, har vänt upp och ner på hela sovrummet men den är borta :( mamma har fått massa av sina sår på händerna o de blir så svullna då, så hon tog av sig ringen igårnatt och satte den på lillfingret istället, men nångång under natten har den ramlat av för på morgonen var ringen borta och vi har letat överallt i sovrummet, bärt ut alla sängar, madrasser, kläder, lådor.. ALLT men den finns inte. Vi har kollat igenom soppåsen, damsugaren (eftersom vi städade igår) men vi hittar den inte.. mamma ska ge det nån dag innan hon får lov att köpa en ny men så länge får hon ha en annan ring på fingret, för hon känner sig helt naken utan sin ring.. och ledsen :( 

Hörs sen! pusspusspusspusspusspusspusspusspuss

Av Sebastian Alexander - 16 november 2011 20:58


Tjabba, tjänna hallå!


Nu är vi tillbaka, jag skulle ju visa en cool bild på Alex men den bilden är på pappas data och just ni sitter vi på mammas data så den får ni se imorgon istället.. ikväll får ni se lite speciella bilder på en viss unge, som jag sa i morse, han är överallt hela tiden! Det är såå roligt för jag kröp inget, jag ålade lite men sen gick jag när jag var 10månader. Mamma och pappa är så glada o se lilla skitungen komma krypandes.. MEN idag på eftermiddagen så höll vi på med maten och plötsligt var Alex borta! Vi letade i köket, hallen, vardagsrummet.. o sen hör vi pappa skratta.. han har hittat Alex...


Vi såg bara ett par ben sticka ut.. tur att vi hann se honom innan han kröp in under sängen helt :)


 

Här har han krypit in helt under min säng..


 

Ursäkta allt skräp, jag o mamma står på andra sidan sängen, nu är han på väg mot mammas o pappas dubbelsäng, tänk mo han krypit in där, då hade vi aldrig hittat han :( ni ser honom va? Längst bort på bilden, lite till vänster? hahahaha älskade lilla gubben!


Han har haft lite fler sånt där för sig idag, det gäller att man är me.. detta möttes mamma av en morgon..


 

ett par ben smo sticker ut ur bokhyllan :)


 

det var lillgubben som krypit in där o hade lite svårt att ta sig därifrån hahaha


 

Alex vid sin gåstol..


  

Alex vid tvbänken..


 

*Alex upptäcker bästa saken att klättra på* Åhhh dit måste jag! En tiger!!!


 

hehe det är en tiger i vardagsrummet.. måste.. klättra upp på tigern *tänker Alex*


 

Tigern - a.k.a jag- är inte lika glad, Alex stör nämligne mig när jag försöker kolla på bolibompa.. *grrr*


Imorgon kommer coola bilder o min egolista :) Natti pusspusspusspusspusspusspuss

Ovido - Quiz & Flashcards