Alla inlägg under mars 2012

Av Sebastian Alexander - 6 mars 2012 07:26


Vanlig enkel tårtbotten:


Så här enkelt är receptet. 4 ingredienser. Ägg, socker, mjöl och bakpulver. Mängden får man fram genom hur många ägg man har i. Hur många ägg man har i, beror på storleken på bakformen :) Så här:


Till en bakform som är 18cm i diameter behövs 2 ägg  - 1tsk bakpulver - 20 minuter i ugn


Till en bakform som är 20cm i diameter behövs 3 ägg - 1 tsk bakpulver - 25-30 minuter i ugn


Till en bakform som är 24cm i diameter behövs 4-5 ägg - 1,5 tsk bakpulver 25-30 minuter i ugn


Till en bakform som är 26cm i diameter behövs 5-6 ägg - 2 tsk bakpulver 35-40 minuter i ugn



Sätt ugnen på 175grader.

Knäck och häll äggen i ett glas, ställ ett likadant glas bredvid och häll i lika mycket socker. Ställ ytterligare ett glas bredvid och häll upp lika mycket mjöl. Blanda i bakpulvret i mjölglaset. 


 

Så här. Vi hade en form på 24cm, vi tog 4 ägg (de var ganska stora, annars ta 5 om de är små) hällde i lika mycket socker och mjöl plus 1.5tsk bakpulver som blandades i mjölet.Inga andra bakmått behövs, skönt! :)


 

Blanda socker och äggen i en skål, vispa till de blir vitt o poröst, typ 3-5 minuter med elvisp.


 

Sikta i mjölet (vi använda en vanlig matsil). Rör ner mjölet, vispa inte!


 

Smöra bakformen


 

Sätt fast en liten "vägg" av bakplåtspapper.


 

I med smeten i ugnen. 


Sätt in den längst ner i ugnen på 175grader. Öppna inte luckan de första 20 minuterna för då kan tårtbottnarna sjunka ihop. Gräddtiden beror på antal ägg.Vi hade ju då 4 ägg alltså 25-30 minuter. När den är klar så låt den stå i formen typ 15 miuter innan ni tar loss den. Klart!


    Tårtbottnarna går att frysa in, välinpackade håller de sig i några månader. Byt ut lite av mjölet mot kakao så får du chokladbottnar istället.

Av Sebastian Alexander - 4 mars 2012 09:18


En oroligt god efterätt! Godis på godis typ, rekommenderas! Jätte enkel och ingen ugn behövs. Banoffe paj är en blandning av banan och toffe alltså banoffe paj :) själva toffén är kondenserad mjölk, som finns att köpa på bla willys. Viktigt att det är den SÖTADE mjölken (finns nämligen osötad också..)Den står bland baksaker. Det är ett utländsk märke, tror typ ifrån hawaii :) Sötad kondenserad mjölk heter på.. nått språk duelch de leche, betyder typ gräddkola. Finns en glass som heter så också, sjuuukt god! Burken som man köper ska koka i en kastrull med vatten i ca 1.5-3 timmar beroende på hur tjock kolan ska vara. Viktigt att man tar bort etiketten innan man kokar den. Så lägg ner burken, på med vatten - den ska vara täckt hela tiden så man måste kolla den ibland och fylla på med vatten. När den är klar så lägg den i lite kallt vatten så den svalnar, öppna burken, rör om och servera som den är, en kolasås! :) (om den är för rinnig när du öppnar den kan du sätta ner den i kastrullen igen och låta den koka mer.. dock med lite mindre vatten så vattenbubblorna inte kan komma i den öppna burken)


 

Så här ser burken ut..


Botten:

200g digestivekex

100g smör


 

Mixa kexen i en matberedare/krossa kexen. Blanda ihop med smält smör. Tryck ut massan i en form (formen behövs inte smöras innan). Ställ in i frysen medan kolan kokar i kastrullen ( 1.5 - 3 timmar)


 

Fyllningen

1 burk sötad kondenserad mjölk som kokas i kastrull täckt med vatten (ta bort etiketten)


 

Häll kolan i pajskalet och tillbaka in i frysen för att sega till sig och bli helt kall. Skär bananer och vispa grädde. Lägg på allt i en salig blandning. Klart, NJUT!


 

Eftersom ingen av oss är förtjusa i grädde så skippade vi det, vi hade tänkt ha glass till men glömde köpa :) Den är ganska mäktig paj så glass el grädde är nog ett måste till.

Av Sebastian Alexander - 3 mars 2012 07:14

 

Vissa säger att jag är tjock..


..förstår inte vad de menar.. visst lite smårund om magen.. men jag har funderat på det och tänkt att jag ska träna lite.. 


 

bara lite.. jag börjar lite lätt med att lyfta på benen..


 

..lyfter lite på armarna.. åhh.. det var ganska kul det här..


 

nu kör vi lite armhävningar... jäklar vad det brännar!


 

Jäklar vad jag känner mig biff nu!


 

AHHhhhhhh *spänner musklerna* Nu muckar ni inte mer med mig va? Tjockis.. ha.. skulle inte tro det.. tjockis för jag har mycket muskler kanske.. precis som mamma :P


Gomorgon!


Idag är vi tidigt uppe, alex brukar vakna tidigt och det bästa han vet är att krypa över mig o trycka på mig och ska leka. Jag är inte på humör men det är klart man vaknar till. Idag ska vi på träning igen, fast med Moa och Hugo denna gång. Klockan 1030 ska vi vara där och det håller på en halvtimme, sen drar vi och handlar lite gott inför ikväll. Kanske en sväng ner på stan, de hade halva priset på reapriset på bokrean. Vi ska hinna baka lite också innan hela melodifestivalgänget kommer ikväll. Det är vår sista träff.. tror jag, vet inte om vi ska se finalen tillsammans, vi får se :) Men vi har träffas hela gänget hemma hos varandra under 4 lördagar. Har varit skitkul!


 

Först hemma hos moster tiss o fredrik..


 

Sen hemma hos bobo o kickan..


 

Där jag var så trött o somnade på golvet :)


 

Sen hade vi en egen lördag hemma då alla var magsjuka, både vi, moster tiss familj o de andra var förkylda tror jag och nu senast hos mormor/morfar.


Kanske att finalen blir hos annica o linus då.. ute i byn :) De bor ju i.. funbo? en bit därifrån så.. ja.. vi får se :)


Igår var jag, mamma och alex hem till moster tiss o kusinerna. Jag hade ju längtat ihjäl mig efter dom. Redan på morgonen la jag fram mina kläder på soffan för att vara förberedd att åka dit. Vi skulle bara vänta på att pappa slutade så vi kunde ta bilen. Vi var där hela eftermiddan o åkte hem runt 1830 efter att vi fått mat där hemma *nomnomnom* När vi kom dit så var vi först ute och gungade, sen sprang vi in o ut, till skogen, kojan, in o lekte lite, ut igen.. badade.. MYS!


 

Mysbäbisen ligger helt stilla o njuter..


 

Fina hugo gungar Alex..


 

Tror Äv hade det riktigt skönt att bli gungad!


Nu ska vi käka frukost, höres!

ps har ni sett att vi har delat in vissa inlägg i katogorier också? På vänstersidan, så man kan hitta lättare om det är något man letar efter.. jahapp frukosten kallar och kallnar :)


  

Av Sebastian Alexander - 2 mars 2012 06:59

 

Jarå mamma, du ska få ta ett kort på oss.. men..


 

.. det är nått som luktar.. *bläää*


 

*luktar på alex* Är det du?


 

Eyy mamma, är det DU?


 

Nähä inte det heller...... AHAA nu vet jag hihi


 

Det är min strumpa!


 

hahaha har inte tvättat fötterna på några dagar så det är nog min oststumpa som luktar hahaah


 

opps... pinsamt hehe


 

*alex blir lite ledsen att han alltid anklagas för att lukta* Nu drar jag härifrån om alla ska skylla på mig jämt..


 

.. få se.. ditåt drar jag nog *alex försöker hitta flyktvägar*


 

Jag är också less på detta *säger sebbe*... vart ska jag ta vägen då? ... hm.... jag springer ditåt *tittar ut sin flyktväg*


 

Oki Alex.. nu kör vi.. ETT...


 

TVÅ.... TRE! SPRIIIIING!

*alex rasar ner i golvet med en brak.. ajust det.. glömde bort att han inte kunde springa själv.... aja måste rädda mig själv* :)


 

*alex har kravlat sig upp ifrån golvet*... vad hände? Sebbe.... ... nån??? Hallå....äsch då.. drar o käkar lite kex istället..


 

.. känner mig fortfarande vimmelkantig efter fallet....


 

kexet.. vart är du.. jag ser dig inte.. hallå kexet.. är du här borta *trevar i mörkret* (kexet ligger åt andra håller äv...)


ps ingen alex kom till skada under fotograferingen, han rasade inte ner i golvet!

Av Sebastian Alexander - 1 mars 2012 20:15



Svårt att veta exacta mått, vi häftar oftast. Men detta recept räcker till ca 3-4 personer.

Vi har alltid pennepasta (rör) till denna sås och den kokas ju som det står på paketet så inget recept för det här :)


Pastasås:

Smör att steka i

3-4 champinjoner

1 lök

1 paprika i valfri färg

Smör

Mjöl

Grädde

Mjölk

Salt/peppar


Valfritt kött. Jag har alltid pepparsalami (smörgåspålägg) Stefan kör fläskfilé.


Hacka och skiva lök, paprika och champinjoner. Fräs i smör och salt.


 

Gör udner tiden såsbasen. Smält smöt, i med mjöl till det blir en tjock "deg"i med mjölken. Låt koka upp på svag värme, akta så det inte bränns vid i botten! Slå även över lite grädde för smaken och fylligheten.


 

I med de frästa grönsakerna (lök/paprika/champinjoner) Salta och peppra.Låt stå på plattan o småputtra medans du väntar på pastan. Rör om då och då så det inte fastnar.


 

Jag har salami i min sås och de lägger jag på när såsen är klar och uppe på fatet. Stefan och barnen har fläskfilé, så stek i smör. Salta o peppra lite. Lägg över i såsen och låt det få koka med ett tag så alla smaker kommer ut.


 

Klart! Servera gärna med riven parmesanost!

Av Sebastian Alexander - 1 mars 2012 19:30


4 portioner


1 gelatinblad

½ vaniljstång

100g vit choklad

2dl vispgrädde

2 msk mjölk


Lägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 minuter. Snitta vaniljstången på längden och skrapa ur fröna (spar stången). Hacka chokladen i mindre bitar.


 

Koka upp grädde, mjölk och vaniljstång plus frön. Ta av kastrullen ifrån platta och ta bort vaniljstången. 


 

Tillsätt hackad vitchoklad och gelatin blad (se till att krama bort vattnet).Låt det smälta udner omrörning.


 

Häll upp i glas, ställ kallt minst 4 timmar, tills panacottan är fast.


 

Tina frysta hallon, pudra över florsocker. Passera genom en sil el mosa för hand. Servera såsen i galsen el bredvid.

Av Sebastian Alexander - 1 mars 2012 09:48


Då har vi fått lite tillökning i vår blogg :) vi hälsar MAMMA välkommen hehe så nu är det: herrnilson, lilla gubben OCH maja gräddnos :) Vi försökte få in pappa också men hittade inget bra namn åt honom, han vill heta jörgen kruth men det passade liksom inte in i bloggnamnen vi har hihi och för att ni inte ska bli förvirrad av vem jag är, sebbe alltså så har jag gjort en liten video:



haha snyggt slut va? Mamma säger alltid till mig att vinka hejdå innan vi avslutar våra videon, så nu ledsnade jag lite på att hon filmar jämt så jag tog saken i egna händer och avslutade själv!


Har även passat på att göra lite nya färger o grejs på sidan, funkar det tycker ni? Är det jobbigt att läsa med den bruna vågbakgrunden? Färgerna för starka el knasiga? Jag tycker den är snygg :) Finns förresten en cool avdelning på vänster sida  (under presentation men över "sök" ) som heter "tidigare år" där finns inläggen som vi gjort tidigare år.. menyn finns bara de dagar vi skrivit förra året. Som tex idag,  1 mars då finns det ingen "tidigare år" alltså skrev vi inget 1 mars 2011.. enkelt.. så man kan ju ha lite kolla på vänster menyn när tidigare år dyker upp o kolla det inlägget :)


Nu har mamma kommit hem från sin promenad, varje morgon när hon lämnat mig drar hon ut på en promenad. Alex somnar ganska snabbt så mamma pluggar in hörlurarna i ena örat, på med mp3n o njuter av hennes bra musik (det får stå för mamma) och inga barn som bråkar läs: oss tydligen dårå.. Ska snart åka till affären och handla lite gott inför helgen. Då kommer hela ligan hit igen för melodifestivalen. Har varit hemma hos alla nu och nu är det vår tur, dock bara andra chansen o vem bryr sig för de två bästa bidragen är redan klara (danny o loreen).. men alltid kul med besök :)


Som vanligt har vi bakat lite också, vi testade att göra kanelbullar av smördeg. Skulle haft smördeg.. en hel alltså men vi hittade bara smördegsplattor som är typ 10x10cm. Resulterade i att vi kunde rulla den typ 3 gånger och de blev inte större än en enkrona när de var klara :) Så testade att göra som ett winerbröd, vika in alla fyra kanter och då blev de ju större.. men blev bara så där halvtgoda.. nått saknades, vet inte vad, men de var ingen fullträff. Igår gjorde vi ett nytt försök med smördegsplattorna. Då smörade vi på nutella över hela, vek ihop den en gång sen skar vi små hack i ena änden, typ som när man gör smällkarameller.. och DET var gott! Kanske ska bjussa på det på lördag, om nån vill smaka?!


 

En liten smördegsplatta med smör, kanel o socker..


 

Våra små små stubbar föreställande kanelbullar (gräddas med penslat ägg på toppen)


 

Ser inte så goda ut, men lite goda var de, men som sagt nått saknades. Kristyr och florsocker på toppen räddade bullarna och smakade ganska ok.


 

Vi testade att göra kanelbulls winerbröd istället och de funkade bättre, med florsocker på toppen efter gräddningen.


 

Sista exprimentet var nutella smördegsgrejjer. Öhh.. nä.. jag har inte smakat nutella.. vaddårå?!


 

Jag hjälper mer än gärna till o baka med mamma, hon är så gammal så jag får hjälpa henne med vissa saker, bla att pensla ägg på smördegsgrejjerna..


Klara OCH goda! Mums *nomnom* Mamma orkade bara äta en, pappa åt två, jag o alex delade på en halv halva  resten gav vi så snällt till golvet.... *hmm*


Alex gick omkring och hotade oss med ett sugrör om han inte fick smaka nutella.. vilket han fick, lite granna bara. Han brydde sig inte så mycket utan gick vidare o hotade leksaker o köksgrejjer :) 


Vi har även gjort lite vit choklad pannacotta (som vi fick första gången hos farmor) och hallonsås på toppen. Testa, så gott! Ska lägga in recepten som ett eget inlägg så blir de lättare att hitta. Vi gjorde förresten en katt av marsinpan igår hahahahaha ja eller var en katt kan man ju undra?


 

Det är TUFFY! Annica o Linus knäppa katt som leker med ett vitt garnnystan hahaha man ser ju på ögonen att katten inte mår bra.. precis som tuffy :P


Nu ska mamma o alex dra till affären, men ska lägga upp lite recept under dagen o kvällen i egna inlägg så man kan söka på de bättre. Tills dess... AJDÖÖÖ   

Ovido - Quiz & Flashcards